Prom Racing: Μία ακτίδα για το μέλλον

Prom Racing: Μία ακτίδα για το μέλλον

Σε μία χώρα που η βιομηχανία δεν αποτελεί δυνατό χαρτί της, η ομάδα Prom Racing του ΕΜΠ κατορθώνει να κατασκευάζει αγωνιστικά μονοθέσια για το θεσμό Formula Student, κοιτάζοντας στα μάτια τον υψηλότερο διεθνή ανταγωνισμό.

Η Prom Racing ιδρύθηκε το 2008 και αποτελεί μία από τις πιο ιστορικές και συνάμα την πιο επιτυχημένη ομάδα Formula Student στην Ελλάδα. Για όσους δεν γνωρίζουν, το Formula Student είναι ο μεγαλύτερος -παγκόσμιος- μηχανολογικός διαγωνισμός που δημιουργήθηκε το 1981 στις ΗΠΑ από τη Society of Automotive Engineers. Περίπου 500 ομάδες από τα κορυφαία πολυτεχνεία του πλανήτη λαμβάνουν μέρος σε αυτόν, ενώ οι προδιαγραφές και, τελικά, η αξιολόγηση γίνεται από ανθρώπους της FIA/Formula 1 και των μεγάλων εταιρειών αυτοκινήτου.

Ο σύνδεσμος
Με πιο απλά λόγια, πρόκειται για το μεγαλύτερο φυτώριο νέων ταλέντων-μηχανικών στον χώρο του αυτοκινήτου και παράλληλα τον συνδετικό κρίκο μεταξύ πανεπιστημίων και βιομηχανίας. Εδώ οι φοιτητές καλούνται ουσιαστικά από το μηδέν να μελετήσουν, να σχεδιάσουν και τελικά να κατασκευάσουν ένα αγωνιστικό μονοθέσιο τύπου Formula, ακολουθώντας συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές που αλλάζουν κάθε σεζόν.

Prom Racing

Τις μεγάλες ομάδες του εξωτερικού υποστηρίζουν οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ ο προϋπολογισμός που διαχειρίζονται είναι πολλές φορές πολλαπλάσιος σε σχέση με αυτά των ελληνικών ομάδων. Η Prom Racing από την πλευρά της, εφέτος κατάφερε να κατακτήσει μία σειρά βραβείων, μεταξύ των οποίων την πρώτη θέση γενικής στο Formula Student Czech Republic και την πέμπτη θέση στον δυσκολότερο διαγωνισμό όλων, αυτόν της Γερμανίας! Τα παραπάνω αποτελέσματα τα πέτυχε από τη πρώτη της μάλιστα χρονιά στην ηλεκτρική κατηγορία του διαγωνισμού.

Από το 2008 που ξεκίνησε, η ομάδα του ΕΜΠ έχει κατασκευάσει συνολικά πέντε μονοθέσια. Τα πρώτα τέσσερα με θερμικό κινητήρα, ενώ το τελευταίο είναι αμιγώς ηλεκτρικό. Και όταν λέμε πως έχει κατασκευάσει, εννοούμε από την αρχή. Το 85% του οχήματος κατασκευάζεται από φοιτητές. Το εξ ολοκλήρου από ανθρακόνημα μονοκόκ πλαίσιο, οι αναρτήσεις, τα ηλεκτρονικά… Τα μόνα που αγοράζονται έτοιμα είναι ο κινητήρας της Emrax, ο αντιστροφέας, το διαφορικό και τα κελιά του συσσωρευτή από τη Melasta.

Φυσικά, σε όλη αυτή την προσπάθεια, αρωγός στέκεται το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Η σχολή των Μηχανολόγων Μηχανικών έχει παραχωρήσει στην ομάδα ένα κτίριο και τον ανάλογο εξοπλισμό, οπότε υπό κανονικές συνθήκες θα πετύχεις τουλάχιστον δύο με τρία άτομα μέσα, με τα laptop, να εργάζονται επάνω στο αντικείμενό τους. Αντίστοιχα καθοριστική είναι πλέον και η συμβολή της Σχολής των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών. Η συνολική δύναμη της Prom Racing ανέρχεται σε 75 περίπου μέλη, καθώς αυτός είναι ένας ιδανικός αριθμός για να γίνει δουλειά, σύμφωνα με τους ίδιους. Υπολογίστε πως στην αρχή της χρονιάς η ομάδα δέχτηκε περισσότερες από 300 αιτήσεις, καθώς πολλοί θέλουν να ενταχθούν σε αυτήν. Υπάρχει όμως συγκεκριμένη διαδικασία αναπλήρωσης των φοιτητών που κάθε χρόνο αποχωρούν, έχοντας πάρει πτυχίο. Όσο για το αν εξαργυρώνουν αυτή την εμπειρία, θα πούμε πως ήδη υπάρχουν πρώην μέλη της ομάδας, Έλληνες μηχανικοί πλέον, που εργάζονται στις ομάδες Formula 1 των Williams, Red Bull, Alpine, AlphaTauri, καθώς επίσης και σε εταιρίες όπως η Toyota και η Rimac!

Prom Racing

Η δομή της Prom Racing περιλαμβάνει, όπως και μία εταιρεία, τμήματα με ξεχωριστό αντικείμενο. Έτσι υπάρχουν τα Design & Μanufacturing, Εlectronics, Vehicle Dynamics, Αerodynamics, Marketing & Business plan και Logistics. Έκαστος στο είδος του, αναλαμβάνει το μερίδιο που του αναλογεί. Άλλοι ασχολούνται με την αεροδυναμική, άλλοι μελετούν τις μηχανικές ιδιότητες των ανθρακονημάτων και ακολούθως σχεδιάζουν και κατασκευάζουν το σασί και τις αναρτήσεις, υπάρχουν αυτοί που φροντίζουν για τις αγορές, την προώθηση, κ.λπ. Με βάση τους κανονισμούς, το κάθε μονοθέσιο έχει διάρκεια ζωής ένα έτος από τη στιγμή που θα αρχίσει να διαγωνίζεται. Και είναι εντυπωσιακό να σκεφτεί κάποιος πως ακόμα και οι πλακέτες της κεντρικής υπολογιστικής μονάδας είναι κολλημένες στο χέρι, έχοντας επάνω τους σκίτσα που έχουν ζωγραφίσει «πιτσιρικάδες» των 20-22 ετών.

Ο θεσμός
Στον θεσμό του Formula Student υπήρχαν μέχρι πρότινος τρεις βασικές κατηγορίες: Τα θερμικά, τα ηλεκτρικά και τα αυτόνομα οχήματα. Ωστόσο, οι περισσότερες ομάδες έχουν κάνει ήδη τη μετάβαση προς την ηλεκτρική και την αυτόνομη κατηγορία που αποτελούν και τη μεγάλη πρόκληση. Η Prom Racing υπολογίζει να συμμετάσχει και στα αυτόνομα, το 2023, αρκεί βεβαίως να καταφέρει να βρει την απαραίτητη χρηματοδότηση. Σκεφτείτε μόνο πως μία μονάδα LiDAR ξεπερνά σε κόστος τα €10.000, οπότε τα οικονομικά μεγέθη ξεφεύγουν. Από την άλλη βέβαια, η ανάπτυξη τεχνογνωσίας σε αυτό τον τομέα αποτελεί ένα σημαντικό εφόδιο για το μέλλον. Τόσο για αυτά τα παιδιά όσο πιθανά και για την ίδια τη χώρα.

Prom Racing

Κάτω από τις βασικές κατηγορίες κρύβονται πολλές επιμέρους υποκατηγορίες, ενώ φυσικά, τα πάντα διέπονται από συγκεκριμένους κανονισμούς. Ξεχωριστά αξιολογούνται τα σχέδια, το κόστος κατασκευής, το business plan, λεπτομέρειες της κατασκευής διαφόρων μερών, καθώς και τα διάφορα αγωνίσματα (επιταχύνσεις, πλευρική επιτάχυνση, αντοχή κ.λ.π). Έτσι, υπάρχει περιθώριο διάκρισης σε πολλά επίπεδα και σε διάφορους τομείς.

Αναφορικά με την ελληνική ομάδα, όπως προαναφέραμε, έχει κατορθώσει να θεωρείται μία από τις 20, ίσως και δέκα καλύτερες του κόσμου. Αρκετές ομάδες Formula 1 αλλά και αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν έμπρακτο ενδιαφέρον και «αγοράζουν» νέα στελέχη από αυτή, γεγονός που έστω και έμμεσα βάζει τη χώρα μας στον χάρτη της αυτοκίνησης. Ποιος ξέρει, ίσως κάποια στιγμή να δημιουργηθεί ένα βιώσιμο επενδυτικό περιβάλλον και, σε συνδυασμό με το έμψυχο δυναμικό που αναπτύσσεται, να δούμε κάποια σοβαρή επένδυση κι εδώ.

Ευχαριστίες
Για την ενδιαφέρουσα αυτή ξενάγηση στα ενδότερα της Prom Racing θα πρέπει να ευχαριστήσουμε το Γιάννη Διακουμή, αρχηγό της ομάδας, καθώς επίσης τον Κωνσταντίνο Αλεξόπουλο, υπεύθυνο Marketing & Business Plan και τα μέλη της ομάδας του, Βαγγέλη Δεληγιώργη και Λίνα Συραναστάση. Το «ευχαριστώ» όπως και ένα «μπράβο» για όλη αυτή την προσπάθεια είναι λίγα.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube