Φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο σπίτι, ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσω;
Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά αυξάνεται με σταθερά βήματα, καθώς έχουν σκαρφαλώσει στην τρίτη θέση των προτιμήσεων των Ελλήνων καταναλωτών. Υπάρχουν όμως αρκετοί υποψήφιοι αγοραστές που έχουν απορίες σχετικά με τη φόρτιση.
Ας ξεκινήσουμε με την εξής παραδοχή. Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν είναι μια διαδικασία τόσο απλή όσο εκείνη του ανεφοδιασμού ενός θερμικού μοντέλου. Σίγουρα όμως είναι μια διαδικασία που δεν πρέπει να προβληματίζει ή να φοβίζει τους δυνητικούς αγοραστές.
Αν παρακολουθείς τα αυτοκινητικά τεκταινόμενα, δεν είναι δύσκολο να αναγνωρίσεις πως η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Με την αυτοκινητοβιομηχανία να στοχεύει να βάλει σταδιακά τον κόσμο πάνω σε EV, όπως έκανε μεταπολεμικά με τα θερμικά αυτοκίνητα.
H μετάβαση αυτή ούτε είναι εύκολη ούτε φυσικά θα γίνει από τη μία μέρα στην άλλη. Όμως τα πρώτα βήματα έχουν ήδη ξεκινήσει. Και από τον τριψήφιο αριθμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις αρχές του 2019, σήμερα υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν, ούτε λίγο ούτε πολύ, σχεδόν 50.000 ηλεκτρικά (EV και PHEV) στους ελληνικούς δρόμους.
Ακόμα και σε μια πολυκατοικία, η φόρτιση είναι καθόλα εφικτή, με τις τυπικές διαδικασίες να έχουν επιταχυνθεί, προς όφελος των ενδιαφερομένων
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ηλεκτροκίνηση, μια επένδυση για το μέλλον του πλανήτη
Ο κόσμος έχει πολλές απορίες, που μεταξύ άλλων σχετίζονται και με τη φόρτιση. Σε κάθε περίπτωση, για όσους διαθέτουν ιδιωτικό χώρο στάθμευσης (αυλή ή πυλωτή), τα πράγματα είναι σαφώς πιο εύκολα. Ή για όσους φορτίζουν στην εργασία τους, από τη στιγμή που όλο και περισσότερες επιχειρήσεις εγκαθιστούν σταθμούς φόρτισης για να διευκολύνουν τους εργαζομένους. Ας εξετάσουμε όμως ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσουν οι συμπολίτες μας που μένουν σε μία από τις πολλές πολυκατοικίες της Αθήνας και όχι μόνο.
Για αρχή, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έρθουν σε επαφή με ηλεκτρολόγο ή ηλεκτρολόγο μηχανικό, ώστε να γίνει η κατάλληλη επιστημονική μελέτη για την εγκατάσταση. Μέσω αυτής, θα προκύψουν χρήσιμα και χρηστικά συμπεράσματα που αφορούν την υποδομή καλωδίωσης, την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος που χρειάζεται μια τέτοια εγκατάσταση αλλά και το ακριβές σημείο φόρτισης.
Σε δεύτερο στάδιο, απαιτείται συνεννόηση με τους υπόλοιπους ενοίκους της πολυκατοικίας, προκειμένου να αποφασιστεί αν θα τοποθετηθεί κοινόχρηστος ή ιδιωτικός φορτιστής, μόνο για τον ενδιαφερόμενο. Εν συνεχεία, αφού έχουν ολοκληρωθεί οι συζητήσεις, ο ηλεκτρολόγος, από κοινού με τον/τους ενδιαφερόμενους θα ορίσουν το σημείο που θα τοποθετηθεί ο φορτιστής (AC), καθώς επίσης και πόσο ρεύμα θα τραβάει.
Οι εναλλασσόμενοι φορτιστές (AC), που είναι και οι πιο διαδεδομένοι, προσφέρουν ταχύτητες φόρτισης 7,6 (αν η γραμμή είναι μονοφασική), 11 και 22 kW (αν είναι τριφασική). Φυσικά, υπάρχει η δυνατότητα αναβάθμισης της γραμμής, με κόστος που κυμαίνεται στα €1.000-1.500.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Mήπως ήρθε η ώρα να πάρεις ηλεκτρικό;
Σε αυτό το σημείο είναι χρήσιμο να αποσαφηνίσουμε την εξής λεπτομέρεια. Στο χρόνο φόρτισης, σημαντικό ρόλο παίζει και η τεχνολογία του συσσωρευτή μας. Για παράδειγμα, εάν το ηλεκτρικό μας αυτοκίνητο διαθέτει εσωτερικό φορτιστή μέχρι 7,6 kW σε εναλλασσόμενο ρεύμα, τότε συνδέοντας το σε μια παροχή 22 kW, δεν πρόκειται να τραβήξει πάνω από 7,6.
Κλείνοντας αυτή τη σύντομη παρένθεση, επανερχόμαστε στις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν. Ο ενδιαφερόμενος λοπόν στη συνέχεια, οφείλει να ενημερώσει εγγράφως τον διαχειριστή για την εγκατάσταση σταθμού φόρτισης στη δική του θέση στάθμευσης. Και ο διαχειριστής με τη σειρά του, ενημερώνει σε δεύτερο χρόνο τους υπόλοιπους συνιδιοκτήτες.
Εφόσον υπάρξει συμφωνία, ο ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει στην εγκατάσταση έναν μήνα μετά την έγγραφη ενημέρωση προς τον διαχειριστή. Κι εδώ είναι κρίσιμο να σταθούμε στην εξής παράμετρο. Για να μην εγκριθεί η εγκατάσταση, η πλειοψηφία των ενοίκων θα πρέπει να καταθέσει (εγγράφως φυσικά) τις αιτιάσεις της, υπογεγραμμένες από ηλεκτρολόγο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Volvo, με ένα όραμα φουλ ηλεκτρικό και καινοτόμο
Αφού έχουν γίνει όλα τα παραπάνω, έρχεται η ώρα για την πιστοποίηση της παροχής και της εγκατάστασης, με τη συμπλήρωση των απαραίτητων εγγράφων στην εκάστοτε περιοχή ΔΕΔΔΗΕ, όπου ανήκει η εγκατάσταση. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτό, θα βρείτε ακολουθώντας τον παρακάτω σύνδεσμο.
Για να ξεκινήσουν οι εργασίες, είναι απαραίτητο να έχουν ακολουθηθεί οι παρακάτω διαδικασίες:
α) υπεύθυνη δήλωση/απόφαση του εκπροσώπου του φορέα ή του έχοντος το νόμιμο δικαίωμα για την ανάθεση της διαχείρισης της αίτησης στον διαχειριστή αίτησης.
β) τα στοιχεία της κατασκευής και τα γεωχωρικά δεδομένα για τον εντοπισμό της.
γ) τα στοιχεία του φορέα ή του έχοντος το νόμιμο δικαίωμα.
δ) υπεύθυνη δήλωση αρμοδίου μηχανικού στην οποία δηλώνει πως η ηλεκτρολογική εγκατάσταση των σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων έχει διενεργηθεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις και προδιαγραφές που ορίζονται στο Ελληνικό Πρότυπο ΕΛΟΤ 60364, και είναι ολοκληρωμένες.
Επίσης, κατά την υπογραφή της σύμβασης, ορίζεται η υποχρέωση του ενδιαφερόμενου να διατηρεί με τέτοιο τρόπο την εγκατάσταση, ώστε να μετρά αποκλειστικά και μόνο την ενέργεια που καταναλώνει η υποδομή φόρτισης.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ταξίδι με πλοίο και ηλεκτρικό αυτοκίνητο, τι πρέπει να γνωρίζω;
Είμαστε πλέον έτοιμοι για την έναρξη των εργασιών. Η διαδικασία δεν είναι χρονοβόρα και μπορεί να ολοκληρωθεί σε μόλις λίγες μέρες, μιας και το αρμόδιο συνεργείο ξέρει ακριβώς πως να κινηθεί, έχοντας στη διάθεσή του την τεχνική μελέτη που προηγήθηκε νωρίτερα από τον ηλεκτρολόγο.
Το κόστος ενός wallbox, περιλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης (€500) ανέρχεται στα €1.000. Σαφώς και υπάρχουν φθηνότερες και ακριβότερες επιλογές, ανάλογα με την τσέπη του δικαιούχου.
Χρήσιμο είναι επίσης να αναφέρουμε πως στα κτήρια με οικοδομική άδεια εκδοθείσα από το Μάρτιο του 2021 και εφεξής, είναι υποχρεωτική η ύπαρξη υποδομής για την κατασκευή φορτιστών στις θέσεις στάθμευσης. Στα κτήρια με περισσότερες από δέκα θέσεις στάθμευσης, η υποδομή θα κατασκευάζεται με την προοπτική να εγκατασταθούν φορτιστές σε όλες τις θέσεις στάθμευσης.
Μπορεί να σας φαίνεται βουνό, πλην όμως είναι μια διαδικασία με συγκεκριμένα βήματα που οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ακολουθήσουν με ευκολία. Σαφώς και τα πάντα είναι πιο ομαλά και γρήγορα, αν υπάρχει ιδιωτικός χώρος στάθμευσης, όπως προείπαμε. Ακόμα όμως και σε μια πολυκατοικία, η φόρτιση είναι καθόλα εφικτή, με τις τυπικές διαδικασίες να έχουν επιταχυνθεί σημαντικά, προς όφελος των ενδιαφερομένων.