Ελέγχοντας τη στάθμη του λιπαντικού κινητήρα
Ο έλεγχος της στάθμης του λιπαντικού του μοτέρ και η προσοχή στην ποσότητα που δυνητικά μπορεί να χρειαστεί να συμπληρώσουμε, αποτελούν δύο στοιχεία εκ των ων ουκ άνευ για την ευζωία του κινητήρα.
Το λιπαντικό είναι απαραίτητο στοιχείο για την καλή λειτουργία του κινητήρα και συνεπώς του αυτοκινήτου. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητος ο τακτικός έλεγχος της ποσότητάς του, καθότι η έλλειψη ή η υπερπλήρωση μπορεί να προκαλέσει δυσλειτουργία ή ακόμα και μηχανική βλάβη στο αυτοκίνητο ή στη μοτοσικλέτα.
Κάθε πότε ελέγχω τη στάθμη του λιπαντικού του κινητήρα;
Ο τακτικός έλεγχος του ελαίου επιτρέπει στο αυτοκίνητο να λειτουργεί βέλτιστα, παρατείνει τη διάρκεια ζωής του κινητήρα και μειώνει τις φθορές και τον κίνδυνο ζημιών στα κινούμενα μέρη. Ειδικά το τελευταίο είναι πιθανότερο αν οδηγείς με χαμηλή στάθμη.
Η συμβουλή μας είναι να ελέγχετε τη στάθμη λαδιού κατά μέσο όρο κάθε 2.000 km και να αντικαθιστάτε το λιπαντικό κινητήρα σύμφωνα με τη συχνότητα που αναφέρεται στο εγχειρίδιο συντήρησης του αυτοκινήτου.
TIP Η κατανάλωση λαδιού σε ποσότητα πάνω από 0,5 lt/1.000 km πιθανόν να υποδηλώνει ανωμαλία λειτουργίας στον κινητήρα σας. Και καλό θα ήταν να το ελέγξετε σε ένα εξουσιοδοτημένο επισκευαστή. Για παλαιότερης τεχνολογίας και κουρασμένα μοτέρ, η ανοχή αυτή ανεβαίνει στο 1 lt/1.000 km.
Ομοίως, εάν πρόκειται να πάτε ένα μεγάλο ταξίδι, μη διστάσετε να προχωρήσετε σε έλεγχο της στάθμης του λιπαντικού για να αναχωρήσετε με το κεφάλι ήσυχο. Τέλος, δώστε προσοχή στις ενδεικτικές λυχνίες στο ταμπλό. Εάν αυτό που συμβολίζει τη στάθμη λαδιού είναι αναμμένο, τότε είναι υπέρ-επείγον να προσθέσετε λιπαντικό στον κινητήρα σας.
Πώς να ελέγξετε τη στάθμη του λιπαντικού κινητήρα;
Πριν ελέγξετε το λιπαντικό του κινητήρα σας, είναι απαραίτητο να σταθμεύσετε το αυτοκίνητο σε επίπεδο έδαφος. Και οποιοσδήποτε έλεγχος ή συμπλήρωση πρέπει να γίνεται μόνο όταν ο κινητήρας είναι σβηστός και κρύος.
Ξεκινήστε ανοίγοντας το καπό του αυτοκινήτου, στηρίζοντάς το με την βέργα ασφαλείας και εντοπίστε τη ράβδο ελέγχου της στάθμης λαδιού. Τις περισσότερες φορές, έχει τη μορφή γάντζου ή δακτυλίου με έντονο χρώμα -κίτρινο, κόκκινο... Αλλά υπάρχει και η πιθανότητα να είναι ενσωματωμένη στη τάπα πλήρωσης του λιπαντικού.
Πάρτε ένα πανί ή απορροφητικό χαρτί. Τραβήξτε έξω τη βέργα ελέγχου, σκουπίστε την και στη συνέχεια τοποθετήστε την ξανά στη θέση της.
Αφαιρέστε την και πάλι για να ελέγξετε ακριβώς πού βρίσκεται η στάθμη λιπαντικού του κινητήρα. Το ίχνος του λαδιού πρέπει να βρίσκεται ανάμεσα στις δύο ενδείξεις, «min» και «max».
Εάν η στάθμη είναι κάτω από το «min», o κινητήρας χρειάζεται λάδι για να εξασφαλίσει τη σωστή λίπανση των εξαρτημάτων του και να αποτρέψει την πρόωρη φθορά τους.
Ρίξτε σιγά σιγά καινούργιο έλαιο για να φέρετε στο επιθυμητό επίπεδο τη στάθμη. Επαναλάβετε τη διαδικασία ελέγχου με τη βέργα έως ότου η ποσότητα έρθει στο επιθυμητό επίπεδο.
Όταν τελειώσετε, τοποθετήστε ξανά τη βέργα ελέγχου στη θέση της, πιέστε τη ελαφρά για να «κουμπώσει» σωστά και κλείστε το καπό.
Το αυτοκίνητο πλέον είναι έτοιμο να επιστρέψει στο δρόμο χωρίς κίνδυνο. Θυμηθείτε να σημειώσετε τα χιλιόμετρα του ολικού χιλιομετρητή. Θα σας επιτρέψει να γνωρίζετε πότε πρέπει να ελέγξετε/συμπληρώσετε και πάλι τη στάθμη λιπαντικού του κινητήρα.
TIP Η ποσότητα του λιπαντικού δεν πρέπει ποτέ να υπερβαίνει την ένδειξη «max». Το υπερβάλλον λάδι μπορεί να βλάψει τον κινητήρα (φλάντζες) και την τσιμούχα του κάρτερ.
Ποιες είναι οι συνέπειες με το λιγότερο ή το περισσότερο λιπαντικό;
Η πλήρωση με τη σωστή ποσότητα λιπαντικού στον κινητήρα είναι απαραίτητη για τη βέλτιστη λειτουργία του. Το λάδι λιπαίνει τα διάφορα μέρη του μοτέρ, δημιουργώντας ένα προστατευτικό φιλμ και περιορίζοντας την επαφή μεταξύ τους. Διότι τελικά, η υπερβολική τριβή μεταξύ τους οδηγεί σε υπερθέρμανση των εξαρτημάτων και πρόωρη φθορά. Το λιπαντικό αποτρέπει επίσης τη διάβρωση των μηχανικών μερών και έτσι εξασφαλίζει τη μακροζωία του κινητήρα.
Η υπέρβαση της ενδεδειγμένης ποσότητας λιπαντικού μπορεί να προκαλέσει άλλες βλάβες. Ειδικά με μεγάλη πλεονάζουσα ποσότητα, μπορεί να προκύψουν διαρροές που πιθανώς να προκαλέσουν ζημιά στον κινητήρα. Επίσης, η περίσσεια λιπαντικού μπορεί να εντοπιστεί από την εκπομπή βαριού, λευκού καπνού από την εξάτμιση. Σε αυτή την περίπτωση, συνιστάται να αφαιρέσετε λιπαντικό από την τάπα του κάρτερ ή με αναρρόφηση. Εάν δεν ξέρετε πώς να το κάνετε, απευθυνθείτε σε έναν επαγγελματία.