Τα φυσικά κουμπιά θα επιστρέψουν με... νόμο στο εσωτερικό των αυτοκινήτων
Στο άμεσο μέλλον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα κινδυνεύουν με χαμηλότερες βαθμολογίες ασφαλείας αν δεν επαναφέρουν τα φυσικά κουμπιά στο εσωτερικό των αυτοκινήτων τους.
Η εξάπλωση των τεράστιων οθονών που παρατηρείτε στα αυτοκίνητα τα τελευταία χρόνια έχει γίνει εις βάρος των παραδοσιακών φυσικών κουμπιών.
Ωστόσο, τα φυσικά χειριστήρια μπαίνουν σε τροχιά αναγκαστικής επιστροφής. Εκτός βέβαια αν κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θέλουν να συνεχίσουν να αποσπούν τις μέγιστες βαθμολογίες στις δοκιμές του Euro NCAP για τα αυτοκίνητά τους.
Οι νέοι κανόνες του Euro NCAP που προβλέπεται να τεθούν σε ισχύ τον Ιανουάριο του 2026 θα αφαιρούν βαθμούς από τα αυτοκίνητα που δεν διαθέτουν ορισμένα παραδοσιακά χειριστήρια
Ο ευρωπαϊκός οργανισμός σκοπεύει να υποβαθμίσει τις βαθμολογίες ασφαλείας των νέων αυτοκινήτων που θα αξιολογούνται και δεν θα διαθέτουν κουμπιά, μοχλούς ή επιλογείς για τις ακόλουθες λειτουργίες: φλας, φώτα κινδύνου, κόρνα, υαλοκαθαριστήρες και κλήση έκτακτης ανάγκης. Η τελευταία είναι γνωστή ως eCall και είναι υποχρεωτική στην Ευρωπαϊκή Ένωση εδώ και αρκετά χρόνια. Λειτουργία της είναι καλεί αυτόματα τον τοπικό αριθμό έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος.
Είναι μια καλή αρχή, αλλά ο κατάλογος θα μπορούσε να γίνει ακόμη καλύτερος με την προσθήκη ξεχωριστών χειριστηρίων για τις ρυθμίσεις του κλιματισμού, του ηχοσυστήματος, κ.ά.
Αξίζει βέβαια να τονίσουμε πως αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ξεκινήσει την επαναφορά των φυσικών διακοπτών και άλλες δεν τα εγκατέλειψαν ποτέ. Η Hyundai για παράδειγμα βάζει πιο παραδοσιακά χειριστήρια στα αυτοκίνητά της και άλλες μάρκες, όπως η Toyota, δεν έχουν εγκαταλείψει την απλή διάταξη με τις συντομεύσεις στο ταμπλό.
Ο διευθυντής στρατηγικής ανάπτυξης του Euro NCAP, Matthew Avery, εξηγεί γιατί ελήφθη αυτή η απόφαση για να τιμωρούνται οι αυτοκινητοβιομηχανίες που κάνουν τους οδηγούς να βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στις οθόνες.
«Η υπερβολική χρήση των οθονών αφής είναι ένα πρόβλημα σε ολόκληρη τη βιομηχανία, με σχεδόν κάθε κατασκευαστή οχημάτων να μεταφέρει τα βασικά χειριστήρια σε κεντρικές οθόνες αφής, υποχρεώνοντας τους οδηγούς να αποσπούν τα μάτια τους από το δρόμο και να αυξάνουν τον κίνδυνο ατυχημάτων από απόσπαση της προσοχής. Οι νέες δοκιμές του Euro NCAP που θα πραγματοποιούνται από το 2026 θα ενθαρρύνουν τους κατασκευαστές να χρησιμοποιούν ξεχωριστά, φυσικά χειριστήρια για βασικές λειτουργίες με διαισθητικό τρόπο, περιορίζοντας το χρόνο απομάκρυνσης των ματιών από το δρόμο και προωθώντας έτσι την ασφαλέστερη οδήγηση», δηλώνει ο Avery.
Όσο καλά και αν φαίνονται τα νέα, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο Euro NCAP δεν μπορεί να αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες που πωλούν αυτοκίνητα στην Ευρώπη να επαναφέρουν τα κανονικά χειριστήρια. Είναι ένας ανεξάρτητος οργανισμός δοκιμών πρόσκρουσης, οπότε δεν μπορεί να δώσει εντολή στις εταιρείες να επιστρέψουν στους παραδοσιακούς διακόπτες. Μια τέτοια απόφαση θα πρέπει να ληφθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Παρ' όλα αυτά, εκτιμούμε ότι όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιθυμούν να επιτύχουν τη μέγιστη βαθμολογία των πέντε αστέρων, οπότε θα κάνουν ό,τι μπορούν για να συμμορφωθούν με τους νέους κανονισμούς. Ιδανικά, ο κατάλογος θα μεγαλώσει πέρα από αυτές τις πέντε απαιτήσεις που έχουν προγραμματιστεί για το 2026.
Σε παλιότερη συνέντευξή του στο Automotive News Europe, ο CEO της BMW Oliver Zipse είχε δηλώσει ότι είναι «απολύτως πεπεισμένος» ότι οι τεράστιες οθόνες θα έχουν τεθεί εκτός νόμου σε μια δεκαετία περίπου.
«Σε 10 χρόνια, αυτή η μόδα θα έχει εξαφανιστεί για λόγους ασφαλείας. Αν πρέπει να κοιτάτε κάτω για να χειριστείτε το αυτοκίνητό σας, πιστεύουμε ότι είναι μεγάλο λάθος», είχε τονίσει ο Zipse.
Μένει να δούμε αν αυτό θα συμβεί ή όχι, αλλά η νέα νομοθεσία του Euro NCAP είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Όχι μόνο για λόγους ασφαλείας, αλλά και για την βελτίωση της εργονομίας των αυτοκινήτων.