Οδηγικά βοηθήματα και Euro NCAP: Η BMW iX3 στην κορυφή
Πέρα από τις δοκιμές πρόσκρουσης που έχουν σφυρηλατήσει τη φήμη του, ο Euro NCAP παρέχει πλέον και αξιολόγηση στα βοηθήματα οδήγησης. Και αυτή είναι η πρόσφατη σειρά δοκιμών.
Ο EuroNCAP, γνωστός περισσότερο για τη δοκιμή νέων μοντέλων σε σκληρά τεστ πρόσκρουσης, από το 2018 έχει διευρύνει την γκάμα των δοκιμών του με την αξιολόγηση στα οδηγικά βοηθήματα στους αυτοκινητόδρομους. Συστήματα που σταδιακά ανοίγουν τον δρόμο για αυτόνομα αυτοκίνητα.
Αυτά τα οδηγικά βοηθήματα έχουν σχεδιαστεί για να διευκολύνουν τον οδηγό να διατηρεί σταθερό τον ρυθμό του, διατηρώντας παράλληλα απόσταση ασφαλείας και εγγυώμενα ότι το αυτοκίνητο θα παραμένει κεντραρισμένο στη λωρίδα του.
Ο Euro NCAP ξεκαθαρίζει ότι πρόκειται για τα οδηγικά βοηθήματα και ότι δεν τίθεται θέμα υποκατάστασης του οδηγού. Για τον σκοπό αυτό, ο οργανισμός αξιολογεί επίσης τις συσκευές που διασφαλίζουν ότι το άτομο πίσω από το τιμόνι παραμένει ενεργό και κρατά τα μάτια του στον δρόμο.
Η παρουσία κάμερας που «παρακολουθεί» τον οδηγό εκτός από το σύστημα ανίχνευσης για την κίνηση στο τιμόνι κερδίζει επιπλέον πόντους στην τελική βαθμολογία.
Τα οδηγικά βοηθήματα δεν πρέπει να οδηγούν σε αποδυνάμωση της συμμετοχής του ατόμου που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι.
«Αυτή η ισορροπία μεταξύ του βοηθήματος και της δέσμευσης [του οδηγού] είναι ζωτικής σημασίας. Τα αυτοκίνητα δεν είναι ακόμη ικανά για πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση και οι οδηγοί δεν πρέπει να παραπλανηθούν και να πιστέψουν ότι είναι», δήλωσε ο Michiel Van Ratingen, γενικός γραμματέας του Euro NCAP. «Οι αναφορές από την Αμερική έχουν επισημάνει τα πολύ σοβαρά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν όταν οι άνθρωποι έχουν μη ρεαλιστικές προσδοκίες».
Η πρόσφατη σειρά του 2021 εστιάζει σε έξι μοντέλα, από premium SUV μέχρι αυτοκίνητα πόλης, δείχνοντας ότι, περισσότερο ή λιγότερο, τα εξελιγμένα οδηγικά βοηθήματα δεν είναι πλέον αποκλειστικό των ακριβών μοντέλων. Διά ταύτα, η ηλεκτρική BMW iX3 είναι το μοντέλο που επικράτησε χάρη στις επιδόσεις του Driving Assistant Professional. Να σημειώσουμε εδώ ότι στις θερμικές εκδόσεις της X3, οι επιδόσεις ήταν υποδεέστερες, καθώς εξοπλίζονται με λιγότερο εξελιγμένη διαμόρφωση του συστήματος -θα υπάρχει στις facelifted BMW X3.
Εξαιρετικά αποτελεσματικό, διασφαλίζοντας τη σωστή συμμετοχή του οδηγού, το Driving Assistant Professional χωλαίνει μόνο στο σημείο που δεν αναλαμβάνει αυτόματα την αλλαγή λωρίδας. Για τα υπόλοιπα είναι σχεδόν άψογο και με τη δυνατότητα απομακρυσμένων ενημερώσεων (over-the-air), κάτι για το οποίο κάνει ιδιαίτερη μνεία ο Euro NCAP.
Σε χαμηλότερο επίπεδο, βρίσκουμε το Cupra Formentor, του οποίου το Travel Assist λειτουργεί πολύ αποτελεσματικά. Αλλά ο Euro NCAP στηλιτεύει ότι δεν υπάρχει head-up display για τον οδηγό και ότι δεν το εξόπλισαν με κάμερα που να παρακολουθεί την προσήλωση του οδηγού στον δρόμο, αφήνοντας μόνο τον αισθητήρα κίνησης του τιμονιού να κάνει τη δουλειά.
Η Ford Mustang Mach-E δέχεται ανάλογες επικρίσεις, στις οποίες προστίθεται το γεγονός ότι το οδηγικό βοήθημα δεν μειώνει αυτόματα την ταχύτητα κατά την προσέγγιση σε στροφές και διασταυρώσεις. Αυτό κάνει τον Euro NCAP να λέει ότι το όνομα «Co-Pilot 360» του συστήματος είναι υπερβολικά προβεβλημένο σε σχέση με την πραγματικότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Το Ioniq 5 υποφέρει συνολικά από τις ίδιες ελλείψεις με το Ford. Και ενώ είναι διαθέσιμη η αυτόματη αλλαγή λωρίδας, το Euro NCAP σημειώνει δυσμενώς ότι δεν συνοδεύεται από ένα χαρακτηριστικό που να σε εμποδίζει να αλλάζεις λωρίδα όταν πλησιάζει ένα αυτοκίνητο στο τυφλό σημείο.
Το Polestar 2 είναι εξοπλισμένο με το Pilot Assist που προσφέρει σωστό επίπεδο υποβοήθησης, αλλά πάνω από όλα διαθέτει το πλεονέκτημα της διατήρησης της συμμετοχής του οδηγού. Ακριβώς αντίθετα δηλαδή από το Tesla Model 3, το οποίο επικρίθηκε για την υψηλό επίπεδο βοήθειας που έτεινε να αποδυναμώσει την υπευθυνότητα του οδηγού.
Τα Opel Mokka-e και Toyota Yaris είναι αυτά που βρίσκονται στο τέλος της κατάταξης. Σημειώνουμε συγκεκριμένα ότι το πρώτο στερείται head-up display και, όπως το Toyota, δεν επιβραδύνει όταν πλησιάζει σε στροφές και διασταυρώσεις. Κάτι που συμβαίνει επειδή το σύστημα βασίζεται μόνο στις πινακίδες του ΚΟΚ για να προσαρμόσει την ταχύτητά του, αλλά δεν διασταυρώνει αυτές τις πληροφορίες χρησιμοποιώντας ενσωματωμένη χαρτογράφηση.
Ο Euro NCAP εξηγεί ωστόσο, ότι Mokka-e και Yaris παρέχουν τα απαραίτητα, αλλά δεν διαθέτουν τη εξεζητημένη τεχνολογία για να διεκδικήσουν υψηλότερο βαθμό. Να σημειώσουμε όμως εμείς από τη μεριά μας, ότι ούτε η τιμή τους είναι αντίστοιχη με των μοντέλων και πέτυχαν την καλύτερη βαθμολογία.