Κόφτης στα 180 km/h: H Volvo και η λογική της

Κόφτης στα 180 km/h: H Volvo και η λογική της

Η επικεφαλής ασφαλείας της Volvo εξηγεί γιατί η εταιρεία έχει βάλει όριο ταχύτητας σε όλα τα αυτοκίνητά της και ποια θα είναι τα επόμενα βήματα της σουηδικής φίρμας.

Volvo line-up

Η απόφαση της Volvo να περιορίσει την τελική ταχύτητα στα αυτοκίνητά της στα 180 km/h, την οποία η υιοθετεί αυτή τη στιγμή για όλα τα μοντέλα της, φαίνεται απίθανο να κάνει πραγματική διαφορά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Αυτό το ανώτατο όριο είναι πολύ πάνω από το όριο ταχύτητας κάθε χώρας, πλην της Γερμανίας. Επιπλέον, οι οδηγοί που θα ήθελαν να τρέχουν παραπάνω μάλλον δεν θα επέλεγαν Volvo και αναμφισβήτητα γίνεται ακόμα πιο απίθανο να το κάνουν από εδώ και πέρα. Ακόμα και η Malin Ekholm, επικεφαλής του Κέντρου Ασφάλειας της Volvo Cars, παραδέχτηκε: «Τα 180 km/h παραμένουν υψηλή ταχύτητα. Μήπως πρόκειται για το τέλος της υψηλής ταχύτητας; Σαφώς και όχι».

Γιατί λοιπόν το κάνει αυτό η Volvo; «Είναι ένας περιορισμός… και δεν υπάρχει κανένας λόγος να κινούμαστε ταχύτερα από τα 180 km/h», δήλωσε η Ekholm. «Όλοι μιλάνε για την ταχύτητα, αλλά εμείς θέλαμε να κάνουμε κάτι για να δείξουμε ότι το παίρνουμε πολύ στα σοβαρά. Και είναι κάτι που θα πυροδοτήσει έναν εις βάθος διάλογο για το θέμα».

Malin Ekholm, head of the Volvo Cars Safety Centre
Malin Ekholm, επικεφαλής του Volvo Cars Safety Centre.


Για τη Volvo, το όριο ταχύτητας είναι το πιο πρόσφατο βήμα στις προσπάθειές της για την προώθηση της οδικής ασφάλειας. Μην ξεχνάμε τη συμβολή της σουηδικής εταιρείας στην οδική ασφάλεια που ξεκίνησε με την υιοθέτηση της ζώνης ασφαλείας τριών σημείων και συνέχισε προωθώντας τα βιομηχανικά πρότυπα σχετικά με τα συστήματα δομικής και παθητικής ασφάλειας του αυτοκινήτου, και στη συνέχεια της πρόληψης των συγκρούσεων. Τεχνολογίες που δεν πατεντάρισε ποτέ, θεωρώντας ότι θα ήταν καλύτερο να έχουν όλοι πρόσβαση, μιας και η ασφάλεια στους δρόμους δεν έχει εταιρικό ή εθνικό χρώμα και σφραγίδα. 

Ως αποτέλεσμα της πρόσφατης ενέργεια με το όριο ταχύτητας των 180 km/h, η Ekholm είπε, «πολλοί πελάτες μας υποστηρίζουν σθεναρά αυτό που κάνουμε. Ένας λόγος για τον οποίο επέλεξαν ένα Volvo είναι επειδή είμαστε τόσο επικεντρωμένοι στην ασφάλεια».

Η αντίδραση άλλων, πολλών ανθρώπων ήταν πιο κυνική. Ακόμη και στο drive.gr και στη σελίδα μας στο Facebook πολλοί λοιδόρησαν τη Volvo γι’ αυτή την επιλογή της. Όμως η Ekholm αντιτείνει: «Υπάρχουν πάντα σκεπτικιστές, διότι η πρόκληση με τις πτυχές της ανθρώπινης συμπεριφοράς είναι ότι το ζήτημα της ταχύτητας συνδέεται με τον τρόπο που είναι προγραμματισμένος να λειτουργεί ο εγκέφαλός μας. Δεν είμαστε προγραμματισμένοι να κατανοήσουμε την το υψηλό επίπεδο της ταχύτητας».

»Λοιπόν, πώς μπορούμε να το κάνουμε αυτό με ωραίο τρόπο; Πώς εξισορροπούνται η ελευθερία κινήσεων με την ασφάλεια, πώς μοιάζει ο οδικός χάρτης και πώς συμπεριλαμβάνουμε τους σκεπτικιστές; Το όριο ταχύτητας είναι το πρώτο βήμα για να εξετάσουμε ποια είναι η ασφαλής ταχύτητα -και πώς μπορούμε να σε βοηθήσουμε να τη διατηρήσεις;».

Volvo Varjo

Η Ekholm είπε ότι η Volvo δεν βρίσκεται εδώ για να προσδιορίσει ποια είναι η ασφαλής ταχύτητα. Πρόσθεσε μάλιστα, «παρακολούθησα ένα Συνέδριο Οδικής Ασφάλειας του ΟΗΕ στη Στοκχόλμη εφέτος όπου υπήρχαν πολιτικοί, αρχές οδικής κυκλοφορίας και ΜΚΟ που μιλούσαν για την ταχύτητα. Διαφορετικές ομάδες μπορούν να εισφέρουν διαφορετικά πράγματα: Οι κυβερνήσεις μπορούν να θεσπίσουν ανάλογη νομοθεσία και την επιβολή των ορίων, για παράδειγμα».

»Ως κατασκευαστής αυτοκινήτων, θέλουμε να φέρουμε στο τραπέζι την εργαλειοθήκη που διαθέτουμε, η οποία περιλαμβάνει ανώτατα όρια ταχύτητας και να δούμε πώς μπορούμε να κάνουμε τους οδηγούς να γίνουν όσο καλύτεροι θα μπορούσαν ανάλογα με την κάθε περίπτωση. Και μπορούμε να το κάνουμε με τρόπο που θα είναι κατανοητός ότι θα βοηθήσει και όχι με μια προσέγγιση “Μεγάλου Αδελφού”».

»Πριν από είκοσι χρόνια, δεν ήταν απαραιτήτως διασκεδαστικό να οδηγείς γρήγορα, διότι δεν ήταν άνετο. Τώρα τα αυτοκίνητα είναι φανταστικά και συμπεριφέρονται το ίδιο με οποιαδήποτε σχεδόν ταχύτητα. Οπότε πώς μπορούμε να μεταφράσουμε τα σήματα του παρελθόντος, όταν τρέχαμε πολύ, σε ένα σύγχρονο περιβάλλον;».

Εκτός από το όριο ταχύτητας των 180 km/h, η Volvo παρουσιάζει ένα Care Key, το οποίο επιτρέπει στους ιδιοκτήτες να περιορίζουν την ταχύτητα του αυτοκινήτου όταν το δανείζουν σε άλλους. Αυτό είναι το είδος του συστήματος που ενεργοποιήθηκε από τις πρόσφατες εξελίξεις στην τεχνολογία, αλλά η Ekholm ισχυρίζεται ότι η εστίαση της Volvo επικεντρώνεται στην ανθρώπινη πτυχή.

Volvo Varjo

«Η χρήση της τεχνολογίας μπορεί να σε βοηθήσει να κατανοήσεις την κατάσταση όσο το δυνατόν καλύτερα», είπε. «Η δουλειά μου είναι να κατανοήσω τι πρέπει να αντιμετωπίσουμε και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσω την τεχνολογία για να το αντιμετωπίσουμε».

Για το σκοπό αυτό, η Volvo σχεδιάζει και παρακάτω βήματα. Για παράδειγμα, όπως αρκετοί άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, εξελίσσει ένα σύστημα παρακολούθησης οδηγού. Πιθανότατα θα λανσαριστεί τον επόμενο χρόνο και θα μπορούσε να βάλει «φρένο» στους μεθυσμένους ή στους πολύ κουρασμένους οδηγούς. Είναι αναντίλεκτα ένα πιο αμφιλεγόμενο βήμα, καθώς η χρήση ενός συστήματος που βασίζεται σε κάμερα εγείρει ερωτήματα σχετικά με το αν η Volvo παρακολουθεί τους οδηγούς.

«Η κάμερα δεν θα σε παρακολουθεί για να ξέρει τι κάνεις», είπε η Ekholm. «Το σύστημα διαβάζει τις κινήσεις του κεφαλιού και των ματιών σου, μελετά τα σήματα της αντίληψής σου και μεταφράζει το πού βρίσκεται το μυαλό σου. Βρίσκεται στην οδήγηση ή χρειάζεσαι βοήθεια;»

«Θα μείνουμε μακριά από τον λόγο που βρίσκεται πίσω από κάθε περισπασμό κατά την οδήγηση, διότι αυτό είναι νομοθετικό ζήτημα. Υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα που σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή μπορούν να μειώσουν την εστίασή σου στο οδηγικό καθήκον, οπότε ψάχνουμε τι καλύτερο μπορούμε να κάνουμε σε αυτήν την κατάσταση για να την επαναφέρουμε».

[Πηγή Volvo, Autocar UK]

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube