Μην πριζώνεσαι, οδήγα!
Μην πάρεις ηλεκτρικό από σήμερα, αν σου φαίνεται ακριβό ή δε σε βολεύει. Πάρε κάτι άλλο και απόλαυσέ το όσο προλαβαίνεις.
Το θέμα που συζητήθηκε περισσότερο τις προηγούμενες ημέρες στο χώρο μας ήταν αναμφίβολα τα κίνητρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης. Είχαμε ήδη αργήσει, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, και τώρα που ήρθαν τα μέτρα μας βρήκαν σε περίεργη φάση, με την οικονομία να προσπαθεί να βρει τα πατήματά της μετά την περίοδο της καραντίνας και πολύ κόσμο να αναρωτιέται αν έχει νόημα να ασχολούμαστε με τέτοια πράγματα.
Η απάντηση είναι «ναι, έχει». Έχει επειδή η επόμενη μέρα της αυτοκίνησης θα έρθει είτε το θέλουμε, είτε όχι. Δεν είναι κάτι που μπορούμε να αρνηθούμε, δεν είναι θέμα πολιτικής απόφασης. Σε 15-20 χρόνια από σήμερα, δεν υπάρχει καμία περίπτωση όλος ο κόσμος να κινείται με ηλεκτρικά και «ένα μικρό ελληνικό χωριό», στο πρότυπο του γνωστού γαλατικού, να επιμένει στα ορυκτά καύσιμα.
Οπότε, ναι, χρειάζεται από σήμερα κάποιες εταιρίες και κάποιοι ιδιώτες, όσοι μπορούν, να αποκτήσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Για να υπάρξει σταδιακά η πραγματική ανάγκη για ένα εκτενές δίκτυο φόρτισης και άρα να υπάρχουν φορτιστές όταν θα αποφασίσω να πάρω ηλεκτρικό και «εγώ». Ή μάλλον, λάθος: Όχι όταν αποφασίσω, αλλά όταν αναγκαστώ να πάρω. Κι αυτό, μόνο εφόσον μπορώ να πάρω γενικώς αυτοκίνητο. Κάτι που δεν είναι καθόλου σίγουρο.
Σε περίπτωση που δεν παρακολουθείτε την εξέλιξη των τιμοκαταλόγων των εταιριών ώστε να το γνωρίζετε ήδη, διαβάστε το εδώ: Τα αυτοκίνητα συνεχώς ακριβαίνουν. Κάθε νέο μοντέλο που λανσάρεται στην αγορά είναι ακριβότερο από εκείνο που αντικαθιστά. Συχνά διαθέτει και πλουσιότερο εξοπλισμό, για να χρυσωθεί το χάπι, όμως γεγονός παραμένει ότι το «Ι.Χ. αυτοκίνητο» γίνεται ολοένα και πιο ακριβή υπόθεση. Κι αυτό δε γίνεται επειδή οι κατασκευαστές ή οι αντιπρόσωποι αποφάσισαν ξαφνικά να αισχροκερδίσουν. Συμβαίνει λόγω των προστίμων που θα κληθούν να πληρώσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, επειδή οι εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων που διαθέτουν στην αγορά απέχουν από το στόχο των 95 g/km.
Σύμφωνα με έρευνα της PwC, το 2030 τα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Ε.Ε. θα είναι περίπου 200 εκατομμύρια, από τα σημερινά 280 –μια μείωση 30%. Κατά το ίδιο ποσοστό αναμένεται να αυξηθούν τα χιλιόμετρα που γράφονται από κοινού με άλλους χρήστες (car sharing). Η αυτοκίνηση του μέλλοντός μας θα είναι εξηλεκτρισμένη, αυτόνομη, διαμοιρασμένη, διασυνδεδεμένη και ετησίως αναθεωρούμενη (EASCY: Electrified, Autonomous, Shared, Connected, Yearly updated).
Οπότε, αν μπορείς να πάρεις ηλεκτρικό σήμερα και σου είναι χρήσιμο, πάρε. Αν προτιμάς να περιμένεις να πέσει η τιμή των EV, περίμενε. Ίσως πράγματι να πέσει. Αν θέλεις όμως να αποκτήσεις ένα συμβατικό αυτοκίνητο, μην το καθυστερείς ούτε στιγμή. Αυτά τα προϊόντα «παλιάς τεχνολογίας» μόνο να ακριβύνουν μπορούν πλέον.