Η δεύτερη γενιά του forfour απέκτησε πλέον το σωστό εμπορικό προσανατολισμό, ως το πιο στιλάτο κι ευέλικτο 4θέσιο premium μικρό της αγοράς.
Ως ένα πιο πρακτικό και –κυρίως- 4θέσιο fortwo δηλαδή, με το οποίο άλλωστε διαφέρει κυρίως στο προφίλ. Εκεί είναι που αποτυπώνονται οι 80 έξτρα πόντοι στο μήκος και οι 62 στο μεταξόνιο, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για 4θέσια καμπίνα.
Το πίσω κάθισμα είναι εύκολα προσβάσιμο και με χώρο που δεν είναι γενναιόδωρος, αλλά αρκεί για ενηλίκους κανονικού αναστήματος. Μεγαλύτερο θα μπορούσε να είναι το πορτμπαγκάζ των 180 λίτρων, που τώρα απλώς επαρκεί για τις αστικές ανάγκες. Ήταν όμως η απαιτούμενη θυσία, έτσι ώστε να τοποθετηθεί ο κινητήρας στο πίσω μέρος του αμαξώματος.
Ωστόσο αυτά ισχύουν για κάθε forfour. Στο αυτοκίνητο της δοκιμής επίκεντρο αποτελεί το 6άρι ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Ονομάζεται Twinamic και αντικαθιστά το ρομποτιζέ που μέχρι σήμερα είχαν όλα τα smart και αποσπούσε κάθε άλλο παρά κολακευτικά σχόλια για τη λειτουργία του. Στην προκειμένη περίπτωση συνεργάζεται με τον 1.000άρη κινητήρα των 71 ίππων και 9,3 kgm που προέρχεται από τη προηγούμενη γενιά smart, ενώ διατίθεται και με τον 900άρη turbo των 90 ίππων.
Σε άλλο κόσμο
Το Twinamic είναι εξελιγμένο από τη Getrag και ουσιαστικά πρόκειται για το κορυφαίο κιβώτιο που υπάρχει στη μικρή κατηγορία αυτή τη στιγμή. Χωρίς οι αλλαγές να είναι αστραπιαίες, είναι αρκετά γρήγορες και βελούδινες σε σχέση με το παρελθόν. Η συνεργασία με το stop/start είναι αργή, από την άλλη όμως όταν προσπαθείς να παρκάρεις σε κλίση έχεις τον απαιτούμενο έλεγχο. Όσοι έχουν προσπαθήσει κάτι αντίστοιχο με παλιότερο smart, θα αναγνωρίσουν αμέσως την αξία της παραπάνω πρότασης.
Η δυνατότητα για χειροκίνητες αλλαγές μέσω του λεβιέ πλαισιώνει τα προγράμματα eco και sport της αυτόματης λειτουργίας, όμως τα «αυτιά» στο τιμόνι είναι μέρος του πακέτου Sport και όχι βασικός εξοπλισμός. Στην αυτόματη λειτουργία τώρα, είτε έχεις επιλέξει eco προφίλ είτε sport τα ανεβάσματα αργούν κι έτσι το εύστροφο μοτέρ λειτουργεί σχεδόν πάντα από τις μεσαίες στροφές κι επάνω. Ο ήχος δεν ενοχλεί, όμως η κατανάλωση ανεβαίνει, αφού τα 6,8 lt/100 km που μετρήσαμε κατά μέσο όρο δεν είναι κορυφαία τιμή για ένα αυτοκίνητο πόλης 71 ίππων και 950 kg. Σε σχέση με τη χειροκίνητη έκδοση, η κατανάλωση στον αστικό ιστό είναι λίγο υψηλότερη, ενώ το αντίθετο συμβαίνει σε πιο ανοιχτό πεδίο χάρη στο 6άρι κιβώτιο. Οι εκπομπές CO2 πάντως είναι 96 g/km, κάτι που σημαίνει 86,4 ευρώ ετήσια τέλη κυκλοφορίας.
Με αντικειμενικό κριτήριο, οι επιδόσεις αποτελούν αχίλλειο πτέρνα για το 1.000άρι forfour. Ωστόσο η κόντρα μεταξύ χειροκίνητου και Twinamic δεν έχει ξεκάθαρο νικητή. Για τα 0-100 km/h το πρώτο χρειάζεται 15,7” και το δεύτερο 16,8”, εν κινήσει όμως η καλύτερη κλιμάκωση των σχέσεων του Twinamic αντιστρέφει την κατάσταση. Χρειάζεται όμως να έχεις στο μυαλό σου ότι κάθε φορά που πατάς βαθιά το γκάζι, το κιβώτιο αργεί να διαλέξει τη σωστή ταχύτητα και σε αφήνει για λίγο κρεμασμένο από δύναμη.
Σωστή εστίαση
Ακόμα και με αυτούς τους αστερίσκους πάντως, το αυτόματο κιβώτιο απογειώνει την έτσι κι αλλιώς εξαιρετική ευχρηστία του forfour. Με κύκλο στροφής μόλις 8,65 m οι μανούβρες είναι παιχνιδάκι πραγματικό, ενώ η κύλιση είναι πολιτισμένη και άνετη για τα δεδομένα της κατηγορίας.
Θα πρέπει απλώς να συμφιλιωθείς με την υποστροφική διάθεση που δημιουργεί η αρχιτεκτονική με τον κινητήρα και την κίνηση πίσω, και να πατάς άφοβα το γκάζι αφήνοντας τα ηλεκτρονικά συστήματα να δουλέψουν. Τα φρένα από την πλευρά τους είναι πολύ αποτελεσματικά, πετυχαίνοντας -με τους έξτρα τροχούς του αυτοκινήτου της δοκιμής- 100-0 km/h σε 37,7 m.
Με επιβάρυνση από 1.380 έως 1.640 ευρώ, το Twinamic κάνει ακόμα πιο τσουχτερό το έτσι κι αλλιώς ακριβό forfour, κάτι που για το μοτέρ των 71 ίππων σημαίνει βασική τιμή 13.925 ευρώ. Με δεδομένο ότι μιλάμε για μια εξ' ορισμού niche περίπτωση όμως είναι μια επιβάρυνση που τελικά έχει νόημα, αφού ενισχύει τη βάση επάνω στην οποία χτίστηκε το μοντέλο: Την ευκολία στην οδήγηση.
Τι λέει το DRIVE
Το πληρώνεις ακριβά, όμως με το Twinamic το forfour εστιάζει ακόμα περισσότερο στο απόλυτο ζητούμενο από ένα αυτοκίνητο πόλης: Την απόλυτη ευκολία στο αστικό περιβάλλον. Και μάλιστα σε συνδυασμό με τέσσερις θέσεις και πολύ ιδιαίτερο στιλ.
Τιμή από € 13.925 (με απόσυρση)
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, ψεκασμός πολλαπλών σημείων, 71 PS/6.000 rpm, 9,3 kgm/2.850 rpm, κίνηση πίσω, ημιαυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων διπλού συμπλέκτη
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 16,8”
0-140 km/h 39,0”
0-400 m 20,5” @ 109,4 km/h
0-1.000 m 37,8” @ 137,6 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 15,5”
30-50 km/h (kickdown) 2,7”
50-80 km/h (kickdown) 5,8”
80-110 km/h (kickdown) 9,3”
110-140 km/h (kickdown) 20,1”
Φρένα 100-0 km/h 37,7 m
Τελική ταχύτητα 151 km/h
Μέση κατανάλωση 6,8 lt/100 km
Εκπομπές CO296 g/km
Διαστάσεις 3.495 x 1.665 x 1.554 mm
Βάρος 950 kg
Μετρήσεις DRIVE