Η ΘΕΑΜΑΤΙΚΗ ΣΤΡΟΦΗ που έκανε η A-Class το 2012, από τη λειτουργικότητα στο στιλ και τον σπορ χαρακτήρα, όχι μόνο αύξησε τις πωλήσεις, αλλά και μείωσε τη μέση ηλικία των αγοραστών της κατά 10 χρόνια, με το 60% των πελατών αυτών να προέρχεται από άλλες μάρκες.
Κίνηση ματ, όμως η μεταμορφωμένη A-Class δέχτηκε επικρίσεις για τους χώρους, την άνεση της ανάρτησης, ενώ πολλοί είπαν ότι δεν ήταν και αρκετά premium.
H Mercedes-Benz απάντησε ανανεώνοντας εκ βάθρων το μοντέλο της, με την έμφαση στα παραπάνω σημεία, αλλά και στην εφαρμογή των πιο προηγμένων τεχνολογιών για την ευκολία και την ασφάλεια του οδηγού και των επιβατών.
Αλλαγές σε όλα
Η νέα A-Class είναι σχεδιασμένη με βάση μια νέα φιλοσοφία που μειώνει δραστικά τον αριθμό των ακμών και των γραμμών. Η βασική σπορ σιλουέτα με το μακρύ καπό πάντως παραμένει.
Συνολικά, το νέο μοντέλο έχει μεγαλώσει κατά 12 cm σε μήκος και 3 cm σε μεταξόνιο. Η εξέλιξη της βασικής πλατφόρμας όμως, κάνει το αυτοκίνητο δομικά πιο άκαμπτο και συγχρόνως ελαφρύτερο κατά περίπου 20 kg. Έχει προσεχτεί ιδιαίτερα και η αεροδυναμική, όπου έχει επιτευχθεί ένας κορυφαίος συντελεστής Cd=0,25.
Η γκάμα των κινητήρων είναι νέα. Ο πιο ενδιαφέρων είναι ο εντελώς καινούργιος Μ 282 βενζίνης των 1.332 cc, που εξελίχθηκε σε συνεργασία με τη Renault κι ενσωματώνει όλες τις τελευταίες τεχνολογίες, περιλαμβανομένης και της απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων για μεγαλύτερη οικονομία και λιγότερους ρύπους. Σε απόδοση ξεπερνά τον παλιό 1.6, δίνοντας 163 PS και 25,5 kgm ροπής.
Η πίσω ανάρτηση της Α 200 είναι κανονικά με ημιάκαμπτο άξονα, όμως στις εκδόσεις με προσαρμοζόμενα αμορτισέρ ή τροχούς 18 ιντσών, όπως η AMG Line της δοκιμής μας, είναι ανεξάρτητη 4 συνδέσμων, όπως στη 2λιτρη Α 250.
Όσον αφορά στα βοηθητικά συστήματα, το αυτόματο φρενάρισμα Active Brake Assist είναι στάνταρ όπως και το Attention Assist για το επίπεδο προσοχής του οδηγού. Από εκεί και πέρα, ο καθένας μπορεί να φτιάξει το δικό του πακέτο καθώς είναι διαθέσιμα 14 ακόμα ηλεκτρονικά συστήματα, πολλά από τα οποία προέρχονται από τη μεγάλη S-Class.
Κορυφαίο εσωτερικό
Οι μεγάλες αλλαγές έχουν γίνει στο εσωτερικό, που σχεδιαστικά και ποιοτικά είναι πλέον το κορυφαίο της κατηγορίας. Το διαφοροποιητικό του στοιχείο είναι η διπλή οθόνη ελέγχου, που ενσωματώνει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και το σύστημα infotainment σε ένα ενιαίο σύνολο. Στα βασικά μοντέλα, οι δύο ψηφιακές οθόνες είναι 7 ιντσών, αλλά ως έξτρα προσφέρονται και οθόνες 10,25 ιντσών.
Το ταμπλό είναι ενιαίο σε γραμμή, από πόρτα σε πόρτα. Είναι φτιαγμένο από μοντέρνα, premium υλικά, κι ενσωματώνει πέντε αεραγωγούς-στολίδια που θυμίζουν κινητήρες τζετ. Τα κουμπιά είναι ελάχιστα και αφορούν κυρίως στο σύστημα κλιματισμού – που μπορεί πάντως να ρυθμιστεί και από την οθόνη αφής. Ο έλεγχος του συστήματος infotainment γίνεται και μέσω ενός εύχρηστου touchpad στην κεντρική κονσόλα.
Η θέση οδήγησης είναι πολλαπλά ρυθμιζόμενη, το σπορ κάθισμα της έκδοσης AMG στηρίζει τέλεια το σώμα και η επένδυση στις κολόνες της σκεπής έχει λεπτύνει προς όφελος της ορατότητας. Όμως τα ενσωματωμένα προσκέφαλα των πίσω καθισμάτων εμποδίζουν όταν κάνεις όπισθεν.
Χώρος υπάρχει άφθονος ακόμη και για τον ψηλότερο οδηγό. Αν όμως το κάθισμα τραβηχτεί στο τέρμα της διαδρομής του, δεν απομένει χώρος για τα γόνατα του πίσω επιβάτη. Γενικά πάντως η ευρυχωρία στο πίσω κάθισμα έχει βελτιωθεί σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο και δεν υστερεί πλέον σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Το πορτμπαγκάζ έχει επίσης μεγαλώσει, από τα 341 στα 370 λίτρα – μια τιμή ανταγωνιστική για την κατηγορία.
Μικρά κέρδη παντού
Όπως τη μετρήσαμε, η νέα Α 200 είναι 60 kg ελαφρύτερη από την παλιότερη 1.6. Αποδίδει και 7 ίππους παραπάνω, αλλά δεν είδαμε μεγάλες διαφορές στις επιδόσεις, μάλλον επειδή μετρήσαμε το αυτοκίνητο με μόλις 500 km στο οδόμετρο.
Πάντως, τα 8,7” στο 0-100 km/h και τα 29,6” στο χιλιόμετρο είναι καλές επιδόσεις, οριακά καλύτερες από τις αντίστοιχες του (παλιότερου) Audi A3 1.4 TFSI CoD S tronic (8,7”/30,0”) που ήταν και πιο στρωμένο. Το Volvo V40 T3 Geartronic των 152 PS είναι σαφώς πιο αργό (9,5”/30,5”), όπως και το αυτόματο ΜΙΝΙ Clubman Cooper 1.5 των 136 PS (9,5”/31,3”) που το αναφέρουμε ενδεικτικά αφού δεν έχουμε δοκιμάσει την BMW 118i με τον ίδιο κινητήρα. Για το προσπέρασμα των 80-110 km/h, η Α200 χρειάστηκε 4,0”, ενώ η αντίστοιχη επίδοση του Audi ήταν 4,1”, της παλιότερης Α 200 4,4”, του Volvo 4,9” και του ΜΙΝΙ 5,2”.
Όσον αφορά στην αίσθηση, δεν θα φανταζόσουν ποτέ ότι ο κινητήρας έχει μόνο 1,3 λίτρα κυβισμό. Βοηθούμενος κι από τις 7 σχέσεις, τραβάει θετικά από χαμηλά μέχρι το όριο των στροφών και ποτέ δεν σου λείπει δύναμη αν το αυτοκίνητο δεν είναι πολύ φορτωμένο. Η απόκριση στο γκάζι είναι καλή, δεν νιώθεις καθόλου πότε απενεργοποιούνται οι δύο κύλινδροι, αλλά ο κινητήρας κάνει αρκετό θόρυβο στην επιτάχυνση με φουλ γκάζι. Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη μπορεί να μην είναι το πιο γρήγορο της αγοράς, όμως λειτουργεί εξαιρετικά ομαλά και κάνει τη σωστή επιλογή σχέσης για κάθε περίπτωση.
Η Α 200 είναι και αρκετά οικονομική. Η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε ήταν στα 8,4 lt/100km, τιμή λίγο υποδεέστερη εκείνης του Audi (7,9), αλλά καλύτερη από του Volvo (9,1).
Άλλη αίσθηση
Η προηγούμενη A-Class είχε σκληρή ανάρτηση που κοπανούσε στις ανωμαλίες. Η νέα A 200 (με το πίσω σύστημα 4 συνδέσμων τουλάχιστον) είναι αγνώριστη σ’ αυτόν τον τομέα. Η ποιότητα κύλισής της είναι από τις κορυφαίες της κατηγορίας και η ανάρτηση απορροφά αποτελεσματικά τις περισσότερες ανωμαλίες του δρόμου.
Στην άνεση στο ταξίδι συμβάλλουν επίσης η μακριά 7η σχέση και ο πολύ χαμηλός αεροδυναμικός θόρυβος. Το μόνο που χαλάει την εικόνα είναι το βούισμα από τα 18άρια λάστιχα – οι εκδόσεις με τα 16άρια θα πρέπει να είναι αισθητά καλύτερες σ’ αυτόν τον τομέα.
Λόγω της (στάνταρ) χαμηλωμένης ανάρτησης, το αυτοκίνητο βρίσκει κάτω αρκετά εύκολα, όμως το χαμηλότερο κέντρο βάρους το βοηθάει στις στροφές. Παρά τις σχετικά μαλακές αναρτήσεις, η Α 200 ακούει στις αλλαγές κατεύθυνσης, δεν γέρνει πολύ και στρίβει ζυγισμένα, χωρίς πρόωρες τάσεις υποστροφής. Το τιμόνι είναι ακριβές και με γραμμική λειτουργία (αν και όχι πολλή αίσθηση), το περιθώριο πρόσφυσης που δίνουν τα λάστιχα 225/45 είναι μεγάλο και το ESP είναι δραστικό μεν αλλά όχι σε ενοχλητικό βαθμό. Αυτό που ενίοτε ενοχλεί είναι το Active Lane Keeping Assist, που σε φρενάρει άτσαλα και σε τρομάζει αν κάνεις πως πατάς συνεχή γραμμή στο δρόμο. Ευτυχώς, μπορεί εύκολα να απενεργοποιηθεί.
Με δυο λόγια, η Α 200 δεν μεν σπορ με την καθαρή έννοια της λέξης, μπορεί όμως να οδηγηθεί γρήγορα και να σου δώσει αρκετή ικανοποίηση. Στο ύψος των περιστάσεων στέκονται και τα φρένα, που έχουν δύναμη, αναλογική απόκριση στο πεντάλ, αρκετή αντοχή και δίνουν καλές αποστάσεις ακινητοποίησης.
Ο λογαριασμός
Η νέα Α 200 ξεκινά από τα €32.605, με το χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων. Με το αυτόματο 7G-DCT, από τα €34.897. Είναι δηλαδή περίπου €3.200-3.400 ακριβότερη από τα αντίστοιχα Audi A3 Sportback 1.5 TFSI CoD (150 PS) και BMW 118i (136 PS). H Mercedes όμως, εκτός από πιο δυνατή, είναι και καλύτερα εξοπλισμένη, με στάνταρ ψηφιακό πίνακα οργάνων, το κορυφαίο σύστημα πολυμέσων MBUX CONNECT 20, κάμερα οπισθοπορείας και άλλα στοιχεία άνεσης και ασφάλειας.
Τι λέει το DRIVE
Η εμφάνιση παραμένει εντυπωσιακή, ενώ η ποιότητα κύλισης και το εσωτερικό, από αδύνατα σημεία έγιναν σημεία αναφοράς. Το αυτοκίνητο είναι σαφώς πιο premium σε αίσθηση κι έχει ανέβει στην κορυφή της κατηγορίας του, αξίζοντας τη διαφορά τιμής από τους ανταγωνιστές του.
Τιμή από €32.605 (με χειροκίνητο κιβώτιο)
Τεχνολογία 1.332 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 163 PS @ 5.500 rpm, 25,5 kgm @ 1.620-4.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,7”
0-160 km/h 21,3”
0-400 m 16,4” @ 141,9 km/h
0-1.000 m 29,6” @ 182,0 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 6,8”
50-80 km/h 3,1”
80-110 km/h 4,0”
110-140 km/h 6,2”
Φρένα 100-0 km/h 37,4 m
Τελική ταχύτητα 225 km/h
Μέση κατανάλωση 8,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 123 g/km
Διαστάσεις 4.419 x 1.796 x 1.440 mm
Χώρος αποσκευών 370 lt
Βάρος 1.370 kg
Μετρήσεις DRIVE, με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία