H BMW X6 είναι ένα αυτοκίνητο που οι δημοσιογράφοι λατρεύουν να μισούν. Μεγάλη, προκλητική και περίπου το ίδιο διακριτική όσο ένα Hummer, έχει ευγενικά κακολογηθεί από τους επικριτές της –του υπογράφοντος συμπεριλαμβανομένου– για την ξεδιάντροπη υπερβολή της.
Όμως το κοινό αγνόησε αυτές τις επικρίσεις, αγοράζοντας τις Χ6 κατά εκατοντάδες χιλιάδες. Πάνω από 250.000 από αυτά τα γιγαντιαία, τετραθέσια, τετρακίνητα κουπέ έχουν βρει μέχρι τώρα αγοραστή και, εύλογα, η BMW ετοιμάζεται να επαναλάβει την επιτυχία, σμικρύνοντας την ίδια ιδέα με τη μορφή της Χ4.
Αν γνωρίζετε την BMW X3, η Χ4 θα σας φανεί… γνώριμη. Στην ουσία είναι το ίδιο αυτοκίνητο, με μια περιορισμένη σειρά από αλλαγές που το κάνουν πιο σπορ σε χαρακτήρα. Έχει πιο χαμηλό κέντρο βάρους. Οι επιβάτες κάθονται πιο κοντά στη γη. Τα ελατήρια, αμορτισέρ, σινεμπλόκ και το σύστημα διεύθυνσης έχουν όλα νέες ρυθμίσεις για πιο απολαυστική οδήγηση. Η μεταφορά ροπής “torque vectoring” αυξάνει την πρόσφυση στις στροφές, ενώ το 8άρι αυτόματο κιβώτιο έχει διαφορετικές σχέσεις και άλλο πρόγραμμα αλλαγών για πιο «κοφτερές» επιδόσεις.
Και βέβαια η Χ4 δείχνει διαφορετική. Το επιθετικό ρύγχος, τα πιο μυώδη πλευρά και η τοξωτή σκεπή που καταλήγει σε μια πολύ κεκλιμένη πίσω πόρτα, τη χαρακτηρίζουν ως μικρή αδελφή της Χ6. Ίσως να μην έχει εξίσου χυτές γραμμές, είναι όμως αναμφίβολα ένα κουπέ SUV.
Στην ουσία όμως είναι και μια Χ3, αναπροσαρμοσμένη δυναμικά. Δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά, όμως τα δύο μοντέλα έχουν το ίδιο καπό, εμπρός προφυλακτήρα και μάσκα, τα ίδια εμπρός φτερά, μπροστινές πόρτες και την ίδια διάταξη ταμπλό.
H Χ4 θα προσφέρεται με τρεις διαφορετικούς κινητήρες ντίζελ και τρεις βενζίνης. Η γκάμα ξεκινά με την X4 xDrive20d, που έχει τον ολοκαίνουργιο και σαφώς πιο πολιτισμένο 2λιτρο ντίζελ των 190 PS. Με το χειροκίνητο κιβώτιο, αυτή η Χ4 κάνει το 0-100 km/h σε 8,0”, φτάνει τα 212 km/h και έχει μέση τυποποιημένη κατανάλωση 5,4 lt/100 km με εκπομπές CO2 στα 143 g/km.
Ως εναλλακτική υπάρχει και η βενζινοκίνητη X4 xDrive20i με τον δίλιτρο TwinPower Turbo των 184 PS, 8,1” στο 0-100, πάλι 212 τελική, αλλά κατανάλωση 6,9 lt/100km και CO2 στα 161 g/km.
Υπάρχει και η επίσης δίλιτρη X4 xDrive 28i των 245 PS, καθώς και οι λιγότερο ενδιαφέρουσες για την Ελλάδα 3λιτρες 6κύλινδρες εκδόσεις xDrive30d (258PS), xDrive35d (313PS) και xDrive35i (306PS)
Οι μικρότερες εκδόσεις έχουν στάνταρ χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων και ως έξτρα το αυτόματο 8άρι που είναι στάνταρ στις 6κύλινδρες Χ4. Το διακριτικό xDrive σημαίνει κίνηση και στους τέσσερις τροχούς με torque vectoring που κατανέμει τη ροπή εμπρός-πίσω και εγκάρσια έτσι ώστε να μεγιστοποιείται η ελκτική πρόσφυση και να διατηρείται σταθερή η τροχιά στροφής.
Πρόκειται λοιπόν για ένα αυτοκίνητο με όλα τα σπορ «καλούδια» και ανάλογη εμφάνιση.
Πώς είναι στην οδήγηση;
Παρότι έχουν περάσει 15 χρόνια από τότε που η BMW παρουσίασε την Χ5, αποδεικνύοντας ότι ένα ψηλό 4x4 μπορεί να είναι διασκεδαστικό στην οδήγηση, ακόμη σου φαίνεται περίεργο να οδηγείς γρήγορα ένα τόσο ψηλό αυτοκίνητο. Όμως τα σπορ καθίσματα, η θέση οδήγησης που είναι γνώριμη από τις χαμηλότερες BMW, και το ταμπλό που δείχνει να ταιριάζει σε ένα σεντάν επιδόσεων, όλα δείχνουν το σκοπό της Χ4.
Το ότι ο σκοπός αυτός μπορεί να είναι επιτεύξιμος, το βλέπεις από τη στιγμή που θα στρίψεις το τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη. Έχει αρκετό βάρος, είναι άμεσο και ακριβές, με μια καλολαδωμένη αίσθηση. Η τοποθέτηση του αυτοκινήτου, είτε στην πόλη είτε στην κορυφή μιας γρήγορης στροφής, είναι εύκολη. Καλή είναι και η ορατότητα προς τα εμπρός, αν και το στενό και περίεργο σε σχήμα πίσω παρμπρίζ δεν σε αφήνει να δεις τον κόσμο πίσω σου. Η απόδοση της δύναμης γίνεται πολιτισμένα και οι αλλαγές ταχυτήτων είναι ανεπαίσθητες όταν περιφέρεσαι στην πόλη.
Δυστυχώς δεν μπορούμε να σας μιλήσουμε για τους κινητήρες που ενδιαφέρουν την Ελλάδα, αφού η μόνη Χ4 που ήταν διαθέσιμη στην παρουσίαση ήταν η βενζινοκίνητη xDrive35i με τον 3λιτρο κινητήρα. Οι προδιαγραφές της αναφέρουν 0-100 km/h σε 5,5”, 247km/h τελική και μέση κατανάλωση 8,3 lt/100km.
Παρά τη μεγάλη ιπποδύναμη των 306 PS και τα 40,8 kgm ροπής, ο συγκεκριμένος κινητήρας δεν δίνει την ώθηση ενός ντίζελ χαμηλά, και όταν βγεις στον ανοιχτό δρόμο σε εκπλήσσει το γεγονός ότι χρειάζεσαι πάνω από 3.000 rpm για να πείσεις αυτή την Χ4 να κινηθεί με τρόπο αντίστοιχο της αποστολής της. Ο κινητήρας επιπλέον δεν έχει τη μουσικότητα των παλιών 6κύλινδρων BMW, αν και βγάζει ένα αξιοπρεπές μουγκρητό όταν τον πιέζεις.
Αυτή η σχετική έλλειψη ροπής σε αναγκάζει να αλλάξεις πρόγραμμα στα χειριστήρια όταν ο δρόμος σε προκαλεί με τις στροφές του. Μετακινώντας τον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου αριστερά έχεις αμεσότερη απόκριση γκαζιού και κιβωτίου, και βάζοντας το Driving Experience Control στο Sport εντείνει τη διαφορά.
Μπορείς επίσης να χρησιμοποιείς τα paddles αλλαγής ταχυτήτων στο τιμόνι, αφού το 8άρι αυτόματο δεν είναι πάντα στη σωστή σχέση για εκρηκτική έξοδο από τις στροφές. Το γεγονός και μόνο ότι επιδιώκεις αυτό το αποτέλεσμα, δείχνει με πόση αυτοπεποίθηση στρίβει η Χ4. Οι ανησυχίες σου για την απόσταση από το έδαφος και το αρκετά σεβαστό βάρος των 1.815 kg, εξανεμίζονται με κάθε στροφή που θα πάρεις γρήγορα.
Το βάρος του τιμονιού εμπνέει εμπιστοσύνη, όπως και ο σφιχτός έλεγχος του αμαξώματος από την ανάρτηση. Και όταν περιμένεις η μούρη να υποστρέψει, το torque vectoring σώζει την κατάσταση διακριτικά. Με δυο λόγια, η Χ4 είναι γρήγορη, ευέλικτη και ακριβής. Μπορεί να μην έχει τη σπορ απόκριση της Porsche Macan, αλλά είναι πιο δυναμική από τα περισσότερα SUV.
Μειονεκτήματα; Το σοβαρότερο οφείλεται στην αλλαγή χωροταξίας πίσω, λόγω της κεκλιμένης σκεπής. Το μάλλον κοντό έδρανο του καθίσματος είναι 28mm πιο κοντά στο δάπεδο και η συνεπαγόμενη έλλειψη στήριξης στους μηρούς επιδεινώνεται από το γεγονός ότι δεν μπορείς να χωρέσεις τα πόδια σου κάτω από το μπροστινό κάθισμα. Τα παιδιά δεν θα έχουν πρόβλημα, αλλά οι ενήλικοι δεν θα σας ευγνωμονούν στα ταξίδια.
Πάντως το πορτμπαγκάζ είναι μεγάλο και η Χ4 είναι ραφιναρισμένη, αν εξαιρέσουμε κάποιους αεροδυναμικούς θορύβους στις υψηλές ταχύτητες. Για την άνεση της ανάρτησης επιφυλασσόμαστε, αφού οι δρόμοι γύρω από το Bilbao ήταν εξίσου ομαλοί με τη βαφή της BMW.
Να το αγοράσω;
Ο δυναμικός χαρακτήρας της Χ4 κοστίζει 5.300 ευρώ παραπάνω σε σχέση με την αντίστοιχη X3 xDrive20d, οπότε θα πρέπει να θέλετε πραγματικά τη μεγαλύτερη ευελιξία και απόκρισή της και το πιο ξεχωριστό στιλ της, για να δικαιολογήσετε το επιπλέον ποσό.
Αν το πίσω κάθισμα χρησιμοποιείται συχνά από ενηλίκους ή μεγάλα παιδιά, η Χ4 μπορεί να μη σας κάνει. Χώρια που η xDrive30d κοστίζει λίγο παραπάνω από την Macan ντίζελ, που για πολλούς είναι μια πιο δελεαστική επιλογή.
Τι λέει το DRIVE
Πιο άμεση και σπορ στην οδήγηση από την αντίστοιχη Χ3, με πιο ξεχωριστό στιλ, αλλά λιγότερο ευρύχωρη και άνετη πίσω – και αρκετά ακριβότερη.
Τιμή €53.450 (xDrive20d)
Τεχνολογία 1.995 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 190 PS/4.000 rpm, 40,8 kgm/1.500-3.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,0”
80-120 km/h με 4η 8,8”
Τελική ταχύτητα 212 km/h
Μέση κατανάλωση 5,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 143 g/km
Διαστάσεις 4.671 x 1.881 x 1.624 mm
Μεταξόνιο 2.810 mm
Βάρος 1.730 kg
Στοιχεία κατασκευαστή