Αυτό το ψηλωμένο G500 4x4² παρουσιάστηκε ως πλήρως λειτουργικό πρωτότυπο αλλά, όπως και στην περίπτωση του G63 AMG 6x6 όταν αποκαλύφθηκε το 2012, είναι εξελιγμένο και έτοιμο για παραγωγή, και είναι πιθανό να αρχίσει να πωλείται αργότερα μέσα στη χρονιά, σε τιμή «πάνω από €270.000» (στην Ευρώπη).
Η αφετηρία είναι το στάνταρ G500. Όμως οι αναρτήσεις, που δανείζονται πολλά στοιχεία από εκείνες που είχαν αρχικά εξελιχθεί για το G63 AMG 6x6, καθώς και διάφορες τροποποιήσεις στο αμάξωμα, διαφοροποιούν τα δύο αυτοκίνητα.
Το G500 4x4² είναι το πρώτο μοντέλο της Mercedes-Benz που παρουσιάζεται στο ευρύ κοινό και φορά τη νορμάλ έκδοση του 4λιτρου V8 με τις 32 βαλβίδες, τον άμεσο ψεκασμό βενζίνης και τα δύο τούρμπο.
Η κίνηση μεταδίδεται μόνιμα και στους τέσσερις τροχούς, μέσω μιας βελτιωμένης έκδοσης του αυτόματου, 7τάχυτου κιβωτίου 7G-tronic, με το κιβώτιο μεταφοράς και τις βοηθητικές σχέσεις (αργό/γρήγορο) από το νορμάλ G500. Τα τρία διαφορικά μπορούν όλα να κλειδώσουν με το αυτοκίνητο σε κίνηση.
Η πιο βασική αλλαγή σε σχέση με το απλό G500 είναι η νέα ανάρτηση με τα διπλά ομόκεντρα ελατήρια/αμορτισέρ, που προσφέρουν απόσβεση ρυθμιζόμενη σε δύο θέσεις: comfort και sport. Αυτό που πραγματικά εντυπωσιάζει είναι όμως η περίπλοκη γεωμετρία των αξόνων. Ακολουθώντας το παράδειγμα του G63 AMG 6x6, το G500 4x4² έχει ειδικά εξελιγμένες πλήμνες όπου το άκρο του άξονα βρίσκεται ψηλότερα από το κέντρο του τροχού. Η διάταξη αυτή δίνει μιαν απίστευτη απόσταση από το έδαφος, που φτάνει τα 450 mm – είναι δηλαδή υπερδιπλάσια εκείνης του απλού G500, η οποία εντούτοις δεν είναι λιγότερη από 210 mm!
Η Mercedes-Benz επίσης λέει ότι οι γωνίες προσέγγισης και αποχώρησης έχουν αυξηθεί από τις 36 και 27 μοίρες αντίστοιχα, στις 52 και 54 μοίρες! Η πολύ ουσιαστική γωνία ράμπας έχει πάει από τις 21 μοίρες στις 47, η γωνία ανατροπής από τις 28 στις 30 μοίρες και το μέγιστο βάθος υδάτινου κωλύματος από τα 60 cm στο ένα ολόκληρο μέτρο!
Η αύξηση της γωνίας ανατροπής οφείλεται στο γεγονός ότι τα μετατρόχια έχουν αυξηθεί θεαματικά, κατά 299 mm εμπρός και πίσω, πηγαίνοντας από τα 1.475 mm του απλού G500, στα 1.774 mm. Επιπλέον, οι στάνταρ τροχοί 18 ιντσών με τα λάστιχα 265/60 έχουν δώσει τη θέση τους σε ζάντες 22 ιντσών με αληθινά λάστιχα εκτός δρόμου διαστάσεων 325/55. Διαθέσιμοι επίσης είναι ειδικοί τροχοί για σκληρό off-roading της Huchinson, με ασφάλειες για να μην περιστρέφεται το λάστιχο στη ζάντα όταν χαμηλώνεις την πίεση.
Πώς είναι στην οδήγηση;
Όταν σκαρφαλώσεις στην ντυμένη με δέρμα καμπίνα –μια όχι εύκολη άσκηση, που θέλει τρόπο– και καθίσεις στο κάθισμα με τη σωστή στήριξη, ανακαλύπτεις πολλές ομοιότητες με το νορμάλ G. Οι κάθετες κολόνες, το όρθιο παρμπρίζ και τα μεγάλα πλαϊνά παράθυρα είναι όλα της παλιάς σχολής, αλλά είναι και αυτά που κάνουν το αυτοκίνητο ξεχωριστό και ελκυστικό.
Όπως και το νορμάλ μοντέλο, έτσι και το πρωτότυπο μπορεί να φιλοξενήσει έως και πέντε άτομα. Το εσωτερικό, με το ρηχό ταμπλό και τις επίπεδες επενδύσεις στις πόρτες, είναι σαφώς παλιομοδίτικο. Όμως η χρήση σύγχρονων υλικών και διακοπτών βοηθάει στο να δημιουργηθεί μια αρκετά ευχάριστη ατμόσφαιρα. Αν και τα μετατρόχια έχουν φαρδύνει, οι εσωτερικές διαστάσεις δεν έχουν αλλάξει. Ο χώρος για το κεφάλι είναι τεράστιος, αλλά αυτός για τους ώμους περιορισμένος.
Οι τέσσερις χρωμιωμένες πλευρικές εξατμίσεις πυροβολούν όταν πάρει μπροστά ο 4λιτρος V8 με τα δύο τούρμπο. Το G500 4x4² ακούγεται σπορ πριν καν αρχίσει να κινείται. Όταν ξεκινήσει, η πανύψηλη θέση οδήγησης χαρίζει εξαιρετική ορατότητα προς τα εμπρός, που σου επιτρέπει να τοποθετείς το μεγάλο Mercedes εύκολα, χωρίς να ψαρώνεις.
Το ότι μπορείς να δεις πάνω από τα άλλα αυτοκίνητα σου επιτρέπει επίσης να οδηγείς πιο προληπτικά, καθώς βλέπεις μακριά και έχεις περισσότερο χρόνο για να αντιδράσεις. Όμως η περιορισμένη ορατότητα λοξά πίσω σημαίνει ότι ένα σύστημα παρακολούθησης τυφλού σημείου θα ήταν χρήσιμο, ιδίως σε δρόμους με πολλές λωρίδες κυκλοφορίας.
Η πολύ αναβαθμισμένη ανάρτηση προσφέρει σημαντικά καλύτερη άνεση σε οποιαδήποτε επιφάνεια. Η απορρόφηση των μικρών, απότομων ανωμαλιών είναι αξιοσημείωτη στις χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες, με την απόσβεση ρυθμισμένη στο comfort. Οι κατακόρυφες κινήσεις και αναπηδήσεις είναι σαφώς λιγότερες απ’ ό,τι στο απλό G500, σε δρόμους με λακκούβες.
Με τη άφθονη ροπή από χαμηλά και το γρήγορο αυτόματο κιβώτιο, οι επιταχύνσεις από στάση και εν κινήσει είναι απρόσμενα γρήγορες για τόσο μεγάλο αυτοκίνητο. Μπορεί το βάρος να πλησιάζει τους τρεις τόνους, όμως το G500 4x4² δείχνει πολύ ψυχωμένο από χαμηλά και πάντα σου δίνει την εντύπωση ότι έχει μεγάλο πλεόνασμα δύναμης αν ποτέ το χρειαστείς.
Ο δυνατός βρυχηθμός όταν βάζεις μπροστά δίνει τη θέση του σε έναν πιο συγκρατημένο ήχο, αν και με τις μπούκες των εξατμίσεων κάτω από τις πίσω πόρτες, το γουργούρισμα στις χαμηλές στροφές είναι πάντα παρόν, ακόμα και με λίγο γκάζι.
Οι επίσημες τιμές επιδόσεων δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί. Πάντως, οι άνθρωποι της Mercedes στη δοκιμή του αυτοκινήτου, στην Ισπανία, εκτιμούσαν ότι θα κάνει το 0-100 km/h σε 6,5” και θα έχει τελική ταχύτητα 210 km/h με τους τροχούς των 22 ιντσών και 160 km/h με τα έξτρα λάστιχα εκτός δρόμου.
Νιώθεις τον αέρα να χτυπάει το αυτοκίνητο στις μεγάλες ταχύτητες, αν και ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι πολύ καλά μονωμένος, χάρη στη στιβαρότητα του αμαξώματος και στην καμπίνα που σφραγίζει σαν χρηματοκιβώτιο. Οι μακριές σχέσεις μετάδοσης, η σταθερότητα στην ευθεία και η εντυπωσιακή άνεση από την ανάρτηση με τις μεγάλες διαδρομές, κάνουν το G500 4x4² ξεκούραστο στα μεγάλα ταξίδια.
Το μεγάλο ύψος από το έδαφος και το ψηλό προφίλ των ελαστικών σε κάνουν να περιμένεις ότι το G500 4x4² θα είναι δύσκολο σε δρόμους με στροφές, παίρνοντας μεγάλη κλίση και μη έχοντας μεγάλο περιθώριο πρόσφυσης. Όμως κάτι τέτοιο περιέργως δεν ισχύει.
Καθώς τα φαρδυμένα μετατρόχια εξισορροπούν το αυξημένο ύψος και οι διπλές αναρτήσεις, με την απόσβεση στη θέση sport, ελέγχουν απόλυτα το αμάξωμα, το αυτοκίνητο στρίβει σε ανοιχτές στροφές με εκπληκτική αταραξία. Σύμφωνοι, δεν είναι σπορ, όμως η προοδευτικότητα της συμπεριφοράς του σε απαιτητικούς δρόμους κάνει το απλό G500 να δείχνει φτωχός συγγενής.
Το υδραυλικό τιμόνι, με τα παλιομοδίτικα επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια του απλού G500, έχει μια ευχάριστα ψωμωμένη αίσθηση. Όμως, αναμενόμενα λόγω του βάρους των τροχών και του προφίλ των ελαστικών, είναι κάπως ασαφές σε απόκριση όταν το στρίβεις. Επίσης επηρεάζεται συχνά από μικροαλλαγές στην εγκάρσια κλίση του οδοστρώματος, απαιτώντας κάποιες διορθώσεις. Πάντως, το G500 4x4² αποδεικνύεται απρόσμενα ευέλικτο για το ύψος του, επιτρέποντάς σου να παίρνεις αλλεπάλληλες στροφές με πολύ μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση απ’ ό,τι οδηγώντας το μεγαλύτερο G63 AMG 6x6.
Όμως, η οδήγηση εκτός δρόμου είναι ο τομέας όπου το G500 4x4² πραγματικά διαπρέπει. Είναι ακόμη πιο εντυπωσιακό κι από τον 6τροχο αδελφό του, ειδικά σε χαμηλές ταχύτητες πάνω από βράχια, όπου δείχνει ουσιαστικά ανίκητο. Με την ασυναγώνιστη απόσταση από το έδαφος, την πραγματικά εκπληκτική ελευθερία άρθρωσης των αναρτήσεων, τις κοντές βοηθητικές σχέσεις και τη δυνατότητα κλειδώματος των διαφορικών για ελκτική πρόσφυση σε πολύ απαιτητικές συνθήκες, δεν θα σταματήσετε πουθενά.
Αν προσεγγίζετε τα εμπόδια με μυαλό, περνάει με άνεση απότομες κλίσεις, εγκάρσια χαντάκια και μεγάλα βράχια που θα σταματούσαν τα περισσότερα άλλα εκτός δρόμου αυτοκίνητα.
Να το αγοράσω;
Δεν μπορείτε. Τουλάχιστο όχι ακόμα. Όμως η Mercedes το βλέπει ευνοϊκά και δείχνει να είναι απλά ζήτημα χρόνου η ανακοίνωση ότι το G500 4x4² θα μπει σε περιορισμένη παραγωγή. Όμως, με την τιμή των πάνω από €270.000 (στην Ευρώπη) και τη σπανιότητά του, απευθύνεται σε ένα πολύ ειδικό και περιορισμένο κοινό.
Έχοντας δημιουργήσει ένα νέο τομέα της αγοράς για εκτός δρόμου supercars με το θεότρελο G63 6x6, η Mercedes θέλει να εδραιώσει την κυριαρχία της με μια ακόμη πιο συναρπαστική και ικανή εκδοχή της εμβληματικής G-Class. Έχουμε εδώ το απόλυτο όχημα εκτός δρόμου, που αισθάνεται το ίδιο άνετα ταξιδεύοντας στον αυτοκινητόδρομο όσο και εξερευνώντας αχαρτογράφητες περιοχές.
Τι λέει το AUTOCAR
Το απόλυτο όχημα διπλής χρήσης, με απίστευτες ικανότητες εκτός δρόμου, αλλά και πολιτισμένη συμπεριφορά στο δρόμο και τα ταξίδια.
Τιμή Από €380.000 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία 3.982 cc, V8, 2x2 ΕΕΚ 32v, άμεσος ψεκασμός, δύο τούρμπο, 422 PS/5.350 rpm, 62,3 kgm/2.250-4.700 rpm, αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων, μόνιμη τετρακίνηση με 3 διαφορικά που κλειδώνουν και κοντές βοηθητικές σχέσεις.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,5”*
Τελική ταχύτητα 210* km/h
Κατανάλωση (δ.α.)
Εκπομπές CO2 (δ.α.)
Διαστάσεις 4.660 x (δ.α.) x (δ.α.) mm
Μεταξόνιο 2.850 mm
Βάρος 2.996 kg
Χώρος αποσκευών 480-2.250 lt
Στοιχεία κατασκευαστή. *Κατ’ εκτίμηση