Η παρουσία της Hyundai στην Ευρώπη είναι πλέον τόσο ισχυρή που μοιραία κάποιος θα μπορούσε να σκεφτεί ότι το μικρομεσαίο χάτσμπακ της εταιρείας i30 δεν είναι πλέον στο επίκεντρο της προσοχής και ότι το έχουν υποσκελίσει άλλα μοντέλα.
Το πολύ πιο κουλ Ioniq,για παράδειγμα, ή το σαφώς πιο επικερδές Santa Fe. Αλλά τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι. Το πρώτο i30 που παρουσιάστηκε το 2007 ήταν αυτό που έβαλε τη Hyundai στην παρούσα τροχιά της. Ήταν με άλλα λόγια το επίκεντρο ενός προγράμματος που στόχο είχε να καθιερώσει την κορεάτικη εταιρεία στην Ευρώπη.
Η διείσδυση του i30 στην καρδιά της μεγαλύτερης σε πωλήσεις κατηγορίας της Ευρώπης, συνεχίζεται με την παρουσίαση της τρίτης γενιάς του i30, η οποία παρουσιάστηκε στην Έκθεση του Παρισιού, τον περασμένο Σεπτέμβριο, με τη Hyundai να το χαρακτηρίζει «το αυτοκίνητο του λαού». Και όπως πάντα η Hyundai έθεσε το όριο του αυτοκινήτου στο αντίστοιχο καλύτερο του ανταγωνισμού, με στόχο να αναμετρηθεί με τα κορυφαία χάτσμπακ στον αντίστοιχο τομέα της υπεροχής τους.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Το κορυφαίο Hyundai i30 N ετοιμάζεται και σε έκδοση fastback
Το αποτέλεσμα είναι να διατηρηθεί η βασική αρχιτεκτονική του προηγούμενου μοντέλου, αλλά με τεράστια βελτίωση στους επιμέρους τομείς. Η χρήση του χάλυβα υψηλής αντοχής στο αμάξωμα διπλασιάστηκε και ταυτόχρονα μειώθηκε το βάρος του. Ως αποτέλεσμα βελτιώθηκε και η ακαμψία του αμαξώματος, ενώ οι διαστάσεις έχουν αυξηθεί, αν και οριακά. Επίσης έχει χαμηλώσει το κέντρο βάρους. Αυτό δίνει και την οπτική αίσθηση του μεγαλύτερου ίχνους τους αυτοκινήτου στο δρόμο, κάτι που ήταν στις επιδιώξεις της κορεατικής εταιρείας, η οποία ήθελε μια πιο θελκτική και δυναμική εμφάνιση για το νέο i30. Άλλωστε οι σχεδιαστές της εταιρείας ξέρουν πολύ καλά πως η εμφάνιση είναι ένας από τους βασικότερους λόγους της αγοράς ενός αυτοκινήτου.
Το προηγούμενο i30 ήταν ικανό οδηγικά, αλλά μάλλον αδιάφορο ως προς την αίσθηση που σου άφηνε. Η βασική αρχιτεκτονική της ανάρτησης στο νέο έχει διατηρηθεί: Γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Ωστόσο τώρα οι μηχανικοί της εταιρείας υποστηρίζουν ότι το set-up είναι πιο επιθετικό, με πιο σφιχτή απόσβεση και γρηγορότερο κατά 10% σύστημα διεύθυνσης.
Άλλο ένα δυνατό σημείο του νέου μοντέλου, κατά κυριολεξία, είναι και ο ολοκαίνουργιος κινητήρας . Πρόκειται για έναν 4κύλινδρο τούρμπο βενζίνης 1,4 λίτρων με απόδοση 140 PS, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον ξεπερασμένο ατμοσφαιρικό 1.4 της οικογένειας Gamma και θα συμπληρώσει την γκάμα με τν μικρότερο 3κύλινδρο τούρμπο 1.000άρη βενζίνης και τον 1.6 ντίζελ. Μέχρι την άφιξη των i30 με την ένδειξη N στο πορτμπαγκάζ, η συγκεκριμένη έκδοση θα είναι η πιο γρήγορη της γκάμας, με στόχο να ανταγωνιστεί στα ίσια μοντέλα όπως το Opel Astra 1.4T και VW Golf 1.4 TSI. Στην παρουσίαση που έγινε στην Ισπανία οδηγήσαμε την πιο πλούσια εξοπλισμένη έκδοση Premium με το στάνταρ 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο.
Η εξωτερική εμφάνιση του νέου Hyundai i30 είναι καθαρή, αλλά μάλλον άτολμη. Το αναμφισβήτητο σχεδιαστικό ταλέντο του, επικεφαλής σχεδιαστή του Ομίλου Hyundai-Kia Peter Schreyer, αυτή τη φορά δεν έβγαλε λαγό από το καπέλο. Το νέο i30 έχει μια αρκετά ενδιαφέρουσα εμπρός όψη, με τεράστια μάσκα που χαμηλώνει προς τα κάτω, αλλά ο τρίτος όγκος πίσω είναι μάλλον «βαρύς» και η συνολική σχεδίαση τελικά σε αφήνει αδιάφορο.
Στο εσωτερικό, το i30 είναι σημαντικά διαφοροποιημένο, αν και παραμένει στα γνώριμα σχεδιαστικά μοτίβα της Hyundai. Από το μεσαίο επίπεδο εξοπλισμού (SE) και πάνω υπάρχει κεντρική οθόνη αφής 8,0”, αλλά η Hyundai μάλλον φοβήθηκε να την αξιοποιήσει πλήρως, δεδομένου ότι γύρω της εξακολουθούν να υπάρχουν υπερβολικά πολλά κουμπιά και περιστροφικοί διακόπτες. Από την άλλη, τα κουμπιά για τη θέρμανση και ψύξη των εμπρός καθισμάτων θυμίζουν πόσο γαλαντόμα είναι η Hyundai στον εξοπλισμό των πιο πλούσιων εκδόσεων. Ο χώρος για τους επιβάτες επίσης είναι παραπάνω από επαρκής, ενώ εργονομικά δεν έχουμε κάποιο παράπονο. Tο ίδιο ισχύει και για τη θέση οδήγησης. Τα υλικά είναι υψηλής ποιότητητας και η συναρμογή τους δείχνει εξαιρετική.
Στο δρόμο αμέσως αντιλαμβάνεσαι ότι η επένδυση που έγινε για ελαφρύτερο και πιο άκαμπτο αμάξωμα και αναθεώρηση της ελαστοκινηματικής της ανάρτησης, απέδωσε καρπούς. Το νέο i30 είναι αξιοσημείωτα ήσυχο σε κύλιση, με αφράτη απόσβεση. Αν υπάρχει κάποιο απτό όφελος από την εμμονή των Κορεατών με την συγκριτική αξιολόγηση, το αναγνωρίζεις αμέσως στον τρόπο με τον οποίο το νέο Hyundai i30 περνά πάνω από αιχμηρές ανωμαλίες, χωρίς να ακούγεται ίχνος μεταλλικών ήχων δυσαρέσκειας.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Νέο Hyundai RN30, μελλοντικός αντίπαλος του Focus RS [40 φωτ.]
Ο νέος βενζινοκινητήρας είναι ένας καθοριστικός παράγοντας σε αυτή την εικόνα γαλήνης. Το μόνο που θα ακούγεται στο ραλαντί είναι ένα ανεπαίσθητο πετάρισμα και σε ταχύτητα ταξιδιού ένα μακρινό μουρμουρητό. Η υποτιθέμενη «αγριάδα» του, όταν πιεστεί, είναι μάλλον αχρείαστη. Όχι ότι δεν μπορεί να μεταφέρει το νέο i30 στα 100 km/h από στάση σε κάτω από εννέα δευτερόλεπτα, όπως ισχυρίζεται η εταιρεία. Κατά πάσα πιθανότητα μπορεί. Ωστόσο το ίδιο το μοτέρ σου δείχνει ότι προτιμά να δουλεύει πιο χαμηλά, αποδίδοντας την εξαιρετική ροπή των 24,7 kgm από τις 1.500 κιόλας στροφές. Και σε ενθαρρύνει να το δουλεύεις μέσα στο ωφέλιμο φάσμα της ροπής του, παρά να το φτάσεις στις 6.000 rpm, όπου θα αποδώσει το μέγιστο της ιπποδύναμης.
Πολλές φορές μάλιστα δεν θα ασχοληθείς με το να πιέσεις, διότι γίνεται ξεκάθαρο ότι η οδηγική ανταμοιβή είναι αναντίστοιχη της προσπάθειας που θα καταβάλλεις. Υπάρχει αναμφισβήτητα τεράστιο περιθώριο πρόσφυσης και προοδευτικής αντίδρασης τους εμπρός μέρους, αλλά το σύστημα διεύθυνσης έχει ένα αχρείαστο τεχνητό βάρος και είναι μάλλον εχέμυθο όσον αφορά την πληροφόρηση για τη γωνία των εμπρός τροχών. Γενικά, η σχετικά βαριά αίσθηση του τιμονιού ή του συμπλέκτη αλλά και του κιβωτίου είναι εσκεμμένη για να προσδώσει ένα αίσθημα αξιοπιστίας και ανθεκτικότητας, αλλά δεν θα μπορέσει να κερδίσει τον οδηγό ενός Focus ή ενός Leon που έχουν συνηθίσει σε πιο άμεση και κοφτερή αντίδραση των χειριστηρίων.
Αν το δεις αντικειμενικά, με όρους πρακτικότητας, λογικής και σχέσης αξίας/τιμής, το νέο i30 είναι μια εξαιρετική επιλογή. Οι βελτιώσεις που έγιναν στην ποιότητα κύλισης, στην άνεση, στην ποιότητα των υλικών και στις επιδόσεις είναι βέβαιο ότι θα ενδυναμώσουν ακόμα περισσότερο την καλή εμπορική πορείατου. Από την άλλη ωστόσο το i30 δεν θα ικανοποιήσει όποιον εξακολουθεί να νιώθει μια οδηγική «φαγούρα». Αλλά γι' αυτό υπάρχουν ευτυχώς αρκετές επιλογές στην κατηγορία. Το i30 εξακολουθεί να επιμένει στην πρακτικότητα, στην απροβλημάτιστη λειτουργία και να εμβαθύνει στην ποιότητα. Και αυτές οι αξίες έχουν αρκετά μεγάλη απήχηση σε μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού.
Τι λέει το Autocar
Το νέο i30 έχει βελτιωθεί σε όλους τους τομείς που μετράνε για τον μέσο αγοραστή της κατηγορίας: είναι πιο άνετο, με πολύ καλή ποιότητα κατασκευής και εξοπλισμό και έναν δυνατό και ήσυχο βενζινολινητήρα. Δεν θέλγει εμφανισιακά και οδηγικά, αλλά αυτό είναι κάτι που μια καλή τιμολογιακή πολιτική μπορεί να το κάνει να ξεχαστεί εύκολα.
Τεχνολογία 1.353 cc, i4 14v, 2 EEK, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 140 PS/6.000 rpm, 24,7 kgm/1.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,9”
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση 5,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 114 g/km
Διαστάσεις 4.340 x 1.795 x 1.455 mm
Βάρος 1.279 kg
Πορτμπαγκάζ 395 lt
Τιμές κατασκευαστή