Πατέντες της Mazda δείχνουν ότι ο περιστροφικός κινητήρας έχει μέλλον

Πατέντες της Mazda δείχνουν ότι ο περιστροφικός κινητήρας έχει μέλλον

Η ιαπωνική φίρμα συνεχίζει την εξέλιξη του Wankel για να τον κάνει συμβατό με τις ανάγκες της σημερινής εποχής. Οπότε…

Οι ιστότοποι Garage Alpha και Motor1 ανακάλυψαν πατέντες –με ημερομηνία 31/1/2019– που δείχνουν ότι η Mazda συνεχίζει την εξέλιξη του περιστροφικού κινητήρα.

Πέντε από τις πατέντες αφορούν σε τεχνολογία αποκλειστικά για κινητήρες Wankel, ενώ οι υπόλοιπες δύο είναι για συστήματα που αφορούν σε περιστροφικούς αλλά και συμβατικούς, παλινδρομικούς κινητήρες. 

Στις αιτήσεις ευρεσιτεχνίας αυτές, φαίνεται μια νέα διάταξη πλευρικών θυρίδων εξαγωγής που δημιουργεί φαινόμενο σάρωσης για βελτίωση της απόδοσης στην εισαγωγή (όπως το σύστημα εξαγωγής 4-2-1 των σημερινών κινητήρων Mazda SkyActiv-G και Χ). Δείχνουν επίσης ένα νέο σύστημα τούρμπο ειδικά για περιστροφικό κινητήρα.

Οι νέες, επικαλυπτόμενες περιφερειακές θυρίδες, το σύστημα παλινδρομικής βαλβίδας και η υπερτροφοδότηση τύπου αεριοστροβίλου δείχνουν ότι ο νέος Wankel θα χρησιμοποιηθεί ως κύρια πηγή ισχύος σε αυτοκίνητο.

Οι τελευταίες δηλώσεις της Mazda υποδείκνυαν ότι ο περιστροφικός κινητήρας θα επέστρεφε μόνο ως βοηθητικός, για να κινεί γεννήτρια επέκτασης αυτονομίας (range extender) σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Όπως μπορεί να συναχθεί από τη μετάφραση Google των ιαπωνικών κειμένων στις πατέντες, φαίνεται πως η Mazda έχει τελικά λύσει τα προβλήματα στην απόδοση εισαγωγής και την εκπομπή ρύπων που ταλαιπωρούσαν τους περιστροφικούς κινητήρες επί δεκαετίες. Φαίνεται επίσης πως η Mazda έχει εξελίξει την απόδοση ισχύος σε ευρύ φάσμα στροφών και υπό διαφορετικά φορτία, βελτιώνοντας τις επιδόσεις χωρίς να αυξάνονται οι τριβές ολίσθησης στις κορυφές του ρότορα. Τέλος οι πατέντες δείχνουν μια νέα μέθοδο αφαίρεσης κάπνας και υγρασίας από το κέλυφος του στροφέα, καθώς και μια μέθοδο ανακύκλωσης καυσαερίων. 

Μέχρι τώρα, η Mazda έλεγε για τον Wankel ότι θα τον χρησιμοποιήσει ως range extender σε EV, όχι μόνο λόγω των μαζεμένων του διαστάσεων, αλλά κι επειδή στη συγκεκριμένη περίπτωση θα λειτουργεί σε σταθερό φορτίο και στροφές όπου θα έχει τη μέγιστη απόδοση. Ο περιστροφικός αυτός κινητήρας μονού στροφέα 800 cc θα τοποθετηθεί σε ένα ολοκαίνουργιο ηλεκτρικό μοντέλο που θα παρουσιαστεί το 2020.

Ο τελευταίος Wankel “Renesis” της ιαπωνικής εταιρείας ήταν αυτός του RX-8 (2003-2012), με κυβισμό 1.308 cc και απόδοση 231 PS/8.200 rpm με μέγιστη ροπή 211 Nm/5.500 rpm. Όμως οι ελπίδες για ένα διάδοχο των αείμνηστων RX-8 και RX-7, που θα βασιζόταν στο πρωτότυπο RX-Vision του 2015, αναφερόταν στον Τύπο ως RX-9 και λεγόταν ότι θα παρουσιαστεί στην 100ή επέτειο της φίρμας, το 2020, διαλύθηκαν από τον επικεφαλής R&D της Mazda, Kiyoshi Fujiwara, τον Οκτώβρη του 2017.

Mazda RX-Vision concept
«Δεν μπορούμε να βγάλουμε το RX-Vision στην αγορά έως το 2020 διότι δεν έχουμε τα χρήματα να επενδύσουμε στην εμπορική του διάθεση», είχε δηλώσει ο Fujiwara. «Δεν προλαβαίνουμε το RX-Vision για την εκατονταετηρίδα».

Όμως επιβεβαίωσε ότι ένας Wankel θα κινεί ένα σπορ Mazda στο μέλλον: «Πάντως συνεχίζουμε να εξελίσσουμε περιστροφικούς κινητήρες για σπορ μοντέλα. Η τεχνολογία πάει καλά, όμως αν λανσάρουμε ένα τέτοιο μοντέλο αργότερα, θα πρέπει να του προσθέσουμε περισσότερη τεχνολογία, όπως η αυτόνομη οδήγηση, ο εξηλεκτρισμός…

«Το 2019 ή 2020, θα παρουσιάσουμε ένα EV με περιστροφικό κινητήρα για επέκταση αυτονομίας. Θα είναι αποκλειστικά μια μονάδα range extender, επειδή αυτό είναι ένα από τα πλεονεκτήματα του περιστροφικού κινητήρα. Αυτός θα είναι ένας από τους Wankel.

«Oι οπαδοί του περιστροφικού κινητήρα περιμένουν ακόμα για ένα σπορ μοντέλο, οπότε συνεχίζουμε να εξελίσσουμε τον κινητήρα αυτόν για τέτοια εφαρμογή. Ούτε range extender ούτε e-power.

«Όμως κάποιες πόλεις θα απαγορεύσουν τους θερμικούς κινητήρες, οπότε χρειαζόμαστε πρόσθετο εξηλεκτρισμό για να μπορεί ο οδηγός να χρησιμοποιεί το σπορ μοντέλο. Σε άλλες περιοχές δεν χρειαζόμαστε αυτόν τον μικρό εξηλεκτρισμό, οπότε θα χρησιμοποιούμε τον Wankel σκέτο. Θα έχουμε δύο εκδόσεις. Θα είναι εύκολο».

Λιγότερο αισιόδοξος εμφανίζεται ο CEO Mazda, Akira Marumoto: «Εμείς μέσα στη Mazda έχουμε όλοι το όνειρο να δούμε μια μέρα ένα αυτοκίνητο με περιστροφικό κινητήρα. Όμως, με δεδομένα τα πράγματα που πρέπει να κάνουμε, αναγκαστικά βάλαμε το σχέδιο στην άκρη και δεν έχουμε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα».

[Πηγές: Garage Alpha μέσω Motoring]

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube