Τα μυστικά του κομπρέσορα της Volvo
Ο μηχανικός υπερσυμπιεστής της Eaton για τα διτούρμπινα 4κύλινδρα Volvo Τ6 Drive-E λύνει τα προβλήματα packaging και οδηγησιμότητας.
Η γοητεία της διπλής υπερτροφοδότησης είναι προφανής: Ο παροξυσμός ισχύος στην κορυφή του τουρμπαρίσματος, συμπληρώνεται από το γρύλισμα ενός κομπρέσορα με ιμάντα και κίνηση από το στρόφαλο για ισχύ στην χαμηλή κλίμακα των στροφών.
Αλλά προβλήματα στο packaging και στην οδηγησιμότητα έχουν περιορίσει την τεχνολογία αυτή στο πεδίο των μικρών αυτοκινήτων και των ειδικών κατασκευών. Ποια είναι η λύση; Ο μηχανισμός ενός ηλεκτρομαγνητικού συμπλέκτη σε ένα υπερτροφοδότη αλά Roots, που σχεδίασε η Eaton για τα διτούρμπινα 4κύλινδρα Volvo Τ6 Drive-E.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το volvo XC90 T6 AWD
Ο συμπλέκτης είναι τοποθετημένος ανάμεσα στον άξονα εισόδου και στους ρότορες. Κατά τη διάρκεια της κίνησης του αυτοκινήτου με σταθερή ταχύτητα ή με μικρό φορτίο στο μοτέρ, ο συμπλέκτης είναι ανοιχτός, αποσυνδέοντας την τροχαλία που δίνει κίνηση στον κομπρέσορα από το σώμα του. Όταν απαιτηθεί, ένα σήμα από την ECU ενεργοποιεί τον ηλεκτρομαγνήτη και ο συμπλέκτης αμπραγιάρει το ελατήριο οπλισμού, συμπλέκοντας και πάλι την τροχαλία για να γυρίσει τους ρότορες του υπερσυμπιεστή. Ο χρόνος αντίδρασης παίρνει 80 με 500 χιλιοστά του δευτερολέπτου, διασφαλίζοντας την ομαλότητα λειτουργίας.
Ο συμπλέκτης ανοίγει ξανά πάνω από τις 3.500 rpm, όταν μια πεταλούδα στον αυλό εισαγωγής «κόβει» τη συμμετοχή του κομπρέσορα και το τούρμπο αναλαμβάνει δράση. Επειδή δεν υπάρχει κίνδυνος υπερβάλλουσας περιστροφής στους ρότορες στις ψηλές στροφές του μοτέρ, ο λόγος της τροχαλίας είναι «τρελή» -6:1 αντί του συνήθους 2:1 ή 3:1. Έτσι, στο αποκορύφωμά του, αυτός ο κομπρέσορας γυρίζει κοντά στις 24.000 rpm, ούσα η πιο γρήγορη μονάδα που έχει κατασκευάσει ποτέ η Eaton.