Συγκρίνοντας το κόκπιτ ενός Eurofighter Typhoon και μιας Jaguar F-type

Συγκρίνοντας το κόκπιτ ενός Eurofighter Typhoon και μιας Jaguar F-type

Έχουν πράγματι τα σπορ αυτοκίνητα «κόκπιτ μαχητικού αεροσκάφους», όπως λένε κάποιοι κατασκευαστές στις διαφημίσεις τους;

Η φράση έχει γίνει πλέον κλισέ στα δελτία Τύπου και τις μπροσούρες των κατασκευαστών, καθώς επιμένουν να συγκρίνουν το εσωτερικό των σπορ μοντέλων τους με κόκπιτ μαχητικού αεροσκάφους.


 

Όμως μια έρευνα του «αδελφού» μας, βρετανικού AUTOCAR αποκάλυψε πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Το παλιότερο περιοδικό αυτοκινήτου στον κόσμο συνεργάστηκε με την BAE Systems, τον κατασκευαστή του μαχητικού Typhoon, και ρώτησε αυθεντικούς σχεδιαστές κόκπιτ να αξιολογήσουν το εσωτερικό σύγχρονων σπορ αυτοκινήτων, όπως η Jaguar F-type roadster.

Η έρευνα (http://bit.ly/1r8dLeI) συμπέρανε ότι, ενώ τα κόκπιτ των αεροσκαφών σχεδιάζονται με γνώμονα τη λειτουργικότητα και την εργονομία, στα αυτοκίνητα το στιλ έχει τον πρώτο λόγο. Τελικά, τα δύο κόκπιτ δεν έχουν ουσιαστικά κοινό στοιχείο.

Το κόκπιτ του Typhoon έχει μιαν ατέλειωτη σειρά από πίνακες, όπου ο καθένας τους έχει αμέτρητους διακόπτες, μπουτόν και περιστροφικά χειριστήρια – κάποια από τα οποία είναι τοποθετημένα τόσο πίσω που ο πιλότος δεν μπορεί να τα δει. Το κεντρικό joystick έχει 130 ξεχωριστές λειτουργίες, ενώ τρεις οθόνες μπροστά από τον πιλότο παρέχουν μια ποσότητα πληροφοριών που σε ζαλίζει.

Ο Miles Turner, επικεφαλής της Ομάδας Κόκπιτ της BAE Systems, εξηγεί: «Τα πρωτεύοντα χειριστήρια ή τα πιο σημαντικά βρίσκονται στο προσκήνιο και τα λιγότερο σημαντικά τα βγάζουμε από τη μέση. Το άλλο βασικό σημείο είναι ότι προσπαθούμε να ομαδοποιούμε τις λειτουργίες, όπως είναι οι επικοινωνίες και τα χειριστήρια του ασυρμάτου. Επειδή πολλά χειριστήρια είναι έξω από το οπτικό πεδίο του πιλότου, πρέπει να μπορεί να τα αναγνωρίζει με την αφή, γρήγορα και με ακρίβεια».

Το πιο προφανές κοινό στοιχείο ανάμεσα στα μαχητικά και τα αυτοκίνητα είναι η ένδειξη HUD (Head-Up Display), αλλά το επίπεδο πληροφόρησης στο αυτοκίνητο (ταχύτητα, όρια ταχύτητας, χρόνος κλπ.) δεν έχει σχέση με την τεράστια ποσότητα πληροφοριών στο Typhoon: επιλογή στόχου, στοιχεία αναχαίτισης, ταχύτητες, χρόνοι και πληθώρα άλλων στοιχείων, που καλύπτουν όλη σχεδόν την επιφάνεια της HUD.

Όπως λέει ο διευθυντής σύνταξης του AUTOCAR, Chas Hallett, «Τα σύγχρονα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο περίπλοκα, με τους κατασκευαστές να προσθέτουν συνεχώς νέα στοιχεία infotainment, όπως εφαρμογές (apps) και πρόσβαση στο διαδίκτυο, τα οποία πρέπει να διαχειρίζεται ο οδηγός. Πιστεύουμε ότι αυτό είναι η αιτία περισσότερων ατυχημάτων απ’ ό,τι δείχνουν οι στατιστικές, καθώς το βλέμμα του οδηγού είναι περισσότερο μέσα στην καμπίνα παρά έξω στο δρόμο.

«Αν ο αριθμός των στοιχείων εξοπλισμού και των λειτουργιών στο αυτοκίνητο συνεχίσει να αυξάνεται, οι σχεδιαστές πρέπει να δώσουν περισσότερη έμφαση στην εργονομία και τη λειτουργικότητα παρά στο στιλ».



 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube