
FIAT: Επανεκκίνηση με νέο σχεδιασμό και διεύρυνση της γκάμας
Η ιταλική εταιρεία σχεδιάζει μεγαλύτερα SUV και πιθανή αναβίωση του FIAT Punto.


Η FIAT προχωρά σε μια ριζική ανανέωση της γκάμας της, ξεκινώντας με ολοκαίνουργιες εκδόσεις των FIAT 500 και Panda, που θα αποτελέσουν τη βάση για μια δυναμική επέκταση της εταιρείας πέρα από τα μικρά αυτοκίνητα.
Στόχος της ιταλικής μάρκας είναι να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε μεγαλύτερες κατηγορίες αυτοκινήτων μέσα στην επόμενη πενταετία.
Η FIAT σχεδιάζει το μέλλον της από την αρχή και ένα νέο Punto μπορεί να είναι μέρος του
Η FIAT, μετά από μια δύσκολη δεκαετία λόγω αυστηρότερων κανονισμών ασφαλείας που περιόρισαν την ανανέωση των μοντέλων της στην Ευρώπη, επανέρχεται δυναμικά. Ως μέλος του ομίλου Stellantis, η εταιρεία αποκτά πλέον πρόσβαση σε προηγμένες πλατφόρμες που της επιτρέπουν να αναπτύξει νέες γενιές μοντέλων με ηλεκτρικά και υβριδικά σύνολα κίνησης.
Δύο νέα μοντέλα της κατηγορίας C, που παρουσιάστηκαν ως πρωτότυπα το 2024, θα προστεθούν στις ανανεωμένες εκδόσεις των 500 και Panda, καθώς και στις πρόσφατες αφίξεις των 600 και Grande Panda. Όλα αυτά τα μοντέλα έχουν ήδη επιβεβαιωθεί για παραγωγή.
Νέα Fiat Panda και 500
Τα Panda και 500 έχουν διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στη στρατηγική της FIAT στην Ευρώπη. Ωστόσο, και τα δύο μοντέλα παρέμειναν για μεγάλο διάστημα στην αγορά χωρίς ριζικές αναβαθμίσεις.
Το 500 Hybrid αποσύρθηκε το 2023, αφήνοντας το 500e –την αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή που λανσαρίστηκε το 2020– να συνεχίσει την πορεία του.
Το Panda, γνωστό εσωτερικά ως «Pandina», θα συνεχίσει να παράγεται σε ορισμένες αγορές μέχρι το 2030, με συνεχείς βελτιώσεις.
Οι αντικαταστάτες των 500 και Panda θα λανσαριστούν σε mild-hybrid και αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις, βασισμένες στην αρχιτεκτονική STLA City της Stellantis. Αυτή η πλατφόρμα, που πρωτοεμφανίστηκε στο 500e ως αποκλειστικά ηλεκτρική, αναδιαμορφώνεται ώστε να υποστηρίζει και υβριδικά συστήματα κίνησης.
Το νέο 500 Hybrid θα επιστρέψει στα τέλη του 2025, ενώ τόσο η υβριδική όσο και η ηλεκτρική έκδοση του 500 θα αντικατασταθούν το 2029. Το νέο Panda θα ακολουθήσει το 2030, παραγόμενο στο εργοστάσιο του Pomigliano στην Ιταλία.
Η σχεδιαστική εξέλιξη του 500 θα είναι διακριτική, ενώ το νέο Panda θα αποκτήσει αισθητική που θα θυμίζει περισσότερο το αρχικό μοντέλο της δεκαετίας του ’80, σύμφωνα με τον CEO της FIAT, Olivier François. Η σχέση του με το Grande Panda θα είναι εμφανής, αν και δεν θα αποτελεί απλώς μια μικρότερη εκδοχή του.
Διεύρυνση με μεγαλύτερα μοντέλα
Τον Φεβρουάριο του 2024, πριν από το Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, η FIAT παρουσίασε πέντε πρωτότυπα, δείχνοντας το μέλλον της γκάμας της.
Το πρωτότυπο City Car εξελίχθηκε στο Grande Panda, ενώ το Pick-up προαναγγέλλει τον διάδοχο του Strada. Παράλληλα, παρουσιάστηκε και ένα πρωτότυπο camper van.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ευρωπαϊκή αγορά έχουν τα SUV και Fastback, που θα λανσαριστούν έως το 2027. Αυτά τα μοντέλα, σχεδιασμένα με τη φιλοσοφία του Grande Panda, θα βασίζονται στην πλατφόρμα Smart Car, προσφέροντας οικονομίες κλίμακας και διαθέτοντας υβριδικές και ηλεκτρικές εκδόσεις.
Το νέο SUV της FIAT θα ανταγωνιστεί το Dacia Bigster και αναμένεται να γνωρίσει επιτυχία στην Ευρώπη. Το Fastback θα λειτουργήσει ως έμμεσος διάδοχος του Tipo, προσφέροντας μια ανυψωμένη χάτσμπακ επιλογή στην κατηγορία του Volkswagen Golf, με ιδιαίτερη έμφαση στην αισθητική.
Ο Olivier François δήλωσε ότι η FIAT θα αποφύγει την παραγωγή μοντέλων μεγαλύτερων από 4,5 μέτρα, ώστε να μην υπάρχει αλληλοεπικάλυψη με άλλες μάρκες της Stellantis, όπως η Citroën. «Θέλουμε να έχουμε τη δική μας ιταλική ταυτότητα, όχι να ανταγωνιζόμαστε εσωτερικά τις υπόλοιπες μάρκες του ομίλου», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Επανεξέταση του Punto
Ο François αποκάλυψε ότι όταν ανέλαβε την ηγεσία της FIAT το 2011, ακύρωσε τον σχεδιασμό μιας νέας γενιάς του Punto, καθώς το θεωρούσε λιγότερο ελκυστικό εμπορικά. Προτίμησε να επικεντρωθεί σε μοντέλα με παγκόσμια απήχηση, όπως το Grande Panda, που συνδυάζει στοιχεία χάτσμπακ και SUV.
Ωστόσο, η πιθανότητα επιστροφής του Punto δεν αποκλείεται εντελώς. Αν η ηλεκτροκίνηση οδηγήσει σε αναβίωση πιο αεροδυναμικών χαμηλών χάτσμπακ, η FIAT μπορεί να επανεξετάσει ένα πιο «αεροδυναμικό και σπορ» Punto, δήλωσε ο François.
Προς το παρόν, η FIAT επικεντρώνεται στην ανανέωση των βασικών της μοντέλων, διατηρώντας παράλληλα τη στρατηγική της για μια ευρεία, αλλά σαφώς καθορισμένη γκάμα, που δεν θα αλληλεπικαλύπτεται με άλλες μάρκες της Stellantis.