Ευρωπαϊκή πρεμιέρα για το Toyota bZ4X
Το μεσαίο SUV με το όνομα Toyota bZ4X είναι το πρώτο μέλος της νέας ηλεκτρικής γκάμας της ιαπωνικής εταιρείας.
Η εταιρεία που έγινε συνώνυμη με τον υβριδισμό γίνεται επιτέλους και ηλεκτροκίνητη. Το Toyota bZ4X είναι το πρώτο μοντέλο του είδους του που σχεδιάστηκε από την ιαπωνική εταιρεία, της οποίας όλα τα προηγούμενα plug-in ήταν κοινοπρακτικά προϊόντα με το Groupe PSA.
Αν και πρωτοπόροι στον υβριδισμό, οι Ιάπωνες παρουσίαζαν μια μικρή καθυστέρηση στον πλήρη εξηλεκτρισμό έναντι του ανταγωνισμού. Θα έλεγε κάποιος ότι περίμεναν να ωριμάσει η αγορά. Επιπλέον, σε αντίθεση με άλλες εταιρείες, η Toyota δεν βρέθηκε στη δεινή θέση να επιταχύνει με το πιστόλι στον κρόταφο το ηλεκτρικό πρόγραμμά της για να αποφύγει τα πρόστιμα CO2 στην Ευρώπη, χάρη στα υβριδικά μοντέλα της. Όμως η ιαπωνική φίρμα φαίνεται να μπαίνει στο παιχνίδι των BEV με ταχύ διασκελισμό, καθώς έχει ήδη ανακοινώσει επτά μοντέλα της οικογένειας «bZ» -για το Beyond Zero.
Το Toyota bZ4X θα λανσαριστεί εμπορικά μέχρι το τέλος του πρώτου 6μήνου του 2022.
Το πρώτο που βλέπουμε, το Toyota bZ4X, είναι ένα SUV παρόμοιου μεγέθους με το RAV4. Ξεχωρίζει δε με τις αναλογίες του, καθώς πατά πάνω στη σπονδυλωτή αρχιτεκτονική αποκλειστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, την πλατφόρμα e-TNGA.
Καθώς τέτοιου είδους πλατφόρμες παρέχουν αυτή τη δυνατότητα, οι Ιάπωνες μηχανικοί μπόρεσαν να τοποθετήσουν τους τροχούς στις τέσσερις γωνίες του Toyota bZ4X και να επιμηκύνουν το μεταξόνιο. Άλλη μια εξέλιξη σε σύγκριση με το RAV4 είναι ύψος που μειώθηκε κατά 8,5 πόντους (!), εγγυώμενο καλύτερη αεροδυναμική απόδοση.
Οι σχεδιαστές εξέλιξαν πολλές ακόμα λεπτομέρειες για τη βελτίωση της αεροδυναμικής, όπως για παράδειγμα ένα ανασχεδιασμένο πάτωμα. Ακόμα, οι σχισμές στις γωνίες του προφυλακτήρα επιτρέπουν την απρόσκοπτη ροή του αέρα, ενώ η μάσκα του ψυγείου ανοίγει και κλείνει όσο χρειάζεται, ειδικά όταν πρόκειται για να ψύξει την μπαταρία.
Στο πίσω μέρος, έχουμε ένα μεγάλο διαχύτη και έντονη οπισθόκλιση στο κρύσταλλο. Το πρόσωπο του Toyota bZ4X, που σύμφωνα με την Toyota παραπέμπει σε σφυροκέφαλο καρχαρία, θα βρει εφαρμογή και στα άλλα bZ. Μία από τις σχεδιαστικές πρωτοτυπίες είναι η σύνδεση μεταξύ των θόλων των τροχών και μεταξύ των λεπτών φαναριών. Συνολικά, η σιλουέτα του Toyota bZ4X είναι βέβαιο ότι θα αποκτήσει φανατικούς φίλους και άσπονδους εχθρούς, όπως κάνουν πάντα τα αυτοκίνητα με ρηξικέλευθη αισθητική, όπως συνεχίζει να κάνει ακόμα το Prius.
Όσον αφορά τη θέση οδήγησης, οι σχεδιαστές έχουν τακτοποιήσει τα διάφορα στοιχεία έτσι ώστε ο οδηγός να κρατά τα μάτια του στον δρόμο όσο το δυνατόν περισσότερο. Για τον λόγο αυτό, τα ψηφιακά όργανα είναι τοποθετημένα σχετικά ψηλά και μακριά. Οπότε είναι σχεδόν σίγουρο ότι, όπως συμβαίνει και με το i-Cockpit της Peugeot και ανάλογα με το ανάστημα του οδηγού, μέρος των οργάνων θα κρύβεται από τη στεφάνη του τιμονιού.
Η Toyota όμως περιέλαβε αυτή την περίπτωση στον προγραμματισμό της και θα λανσάρει το 2023 το σύστημα One Motion Grip, ένα «μισό» τιμόνι κατά πώς γίνεται στα αεροπλάνα. Φυσικά, το One Motion Grip θα είναι εξαιρετικά άμεσο και θα μπορείς να στρίψεις χωρίς να πάρεις τα χέρια σου από τις λαβές. Χώρια που θα είναι ηλεκτρικά συνδεδεμένο, χωρίς την παραμικρή μηχανική σύνδεση με τους τροχούς.
Στο κέντρο του ταμπλό υπάρχει μια μεγάλη οθόνη αφής, που βρίσκεται όχι πολύ ψηλά για να μην εμποδίζει το οπτικό πεδίο. Αποτελεί δε ένα σύνολο με την κονσόλα και το κεντρικό τούνελ που σχηματίζει ένα τόξο. Και παραδόξως, δεν υπάρχει ντουλαπάκι συνοδηγού!
Χάρη στην αρχιτεκτονική e-TNGA, το Toyota bZ4X διαθέτει 16 cm μεγαλύτερο μεταξόνιο από αυτό του RAV4.
Κάτι που γίνεται φυσικά αντιληπτό στο πίσω μέρος, με πολύ γενναιόδωρο χώρο για τα πόδια των επιβατών. Οι σχεδιαστές έχουν δώσει μεγαλύτερη έμφαση στο σαλόνι του αυτοκινήτου, με το πορτμπαγκάζ να μην διακρίνεται ιδιαίτερα, καθώς η χωρητικότητά του είναι 452 lt. Με την πόρτα του να κατεβαίνει μέχρι το δάπεδο, διασφαλίζοντας χαμηλό κατώφλι φόρτωσης, αλλά στα πλάγια, σχηματίζεται ένα μικρό σκαλοπάτι.
Η ιαπωνική εταιρεία ανακοινώνει δύο τεχνικές διαμορφώσεις για το Toyota bZ4X. Η προσθιοκίνητη έκδοση φορά ηλεκτροκινητήρα 150 kW (204 PS) και αποδίδει μέγιστη ροπή 265 Nm. Όσον αφορά τις επιδόσεις, το εργοστάσιο μιλά για 8,4” στο σπριντ των 0-100 και ανώτατη ταχύτητα τα 160 km/h. Η τετρακίνητη έκδοση φορά δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα, με ισχύ 159,6 kW που μας κάνουν 217 PS. Η ροπή σε αυτή την περίπτωση κορυφώνεται στα 336 Nm. Νούμερα που καθιστούν ικανό το τετρακίνητο Toyota bZ4X να πιάνει τα 100 km/h από στάση σε 7,7”, με την τελική να είναι πάλι 160 km/h
Η μπαταρία και στις δύο περιπτώσεις διαθέτει την ίδια ενεργειακή χωρητικότητα με 71,4 kWh, με την Toyota να υπόσχεται αυτονομία 450 km. Αν και οι Ιάπωνες δεν έπαιξαν το χαρτί της υπέρ-αυτονομίας όπως άλλοι ανταγωνιστές τους κατασκευαστές, υπερθεματίζουν στον τομέα της ανθεκτικότητας. Έτσι ισχυρίζονται ότι ο συσσωρευτής του Toyota bZ4X, ύστερα από δέκα χρόνια, θα διατηρεί το 90% της χωρητικότητάς του.
Όσον αφορά τη φόρτιση, το μοντέλο μπορεί να επαναφορτιστεί στο 80% την άδεια μπαταρία του σε περίπου 30 λεπτά σε ένα σταθμό ταχυφόρτισης ισχύος 150 kW. Προαιρετικά μπορούν να τοποθετηθούν στο Toyota bZ4X ηλιακοί συλλέκτες που, σύμφωνα με την εταιρεία, εξοικονομούν 1.800 km αυτονομίας σε έναν χρόνο. Από το 2023, ο εσωτερικό φορτιστής του αυτοκινήτου θα ανέβει στα 11 kW, βελτιώνοντας την ταχύτητα φόρτισης.
To εμπορικό λανσάρισμα του Toyota bZ4X θα γίνει μέχρι το τέλος του πρώτου 6μήνου του 2022. Η Toyota μάλιστα θα προσφέρει ένα νέο συμβόλαιο μίσθωσης «all-inclusive» που θα περιλαμβάνει το αυτοκίνητο, τη συντήρηση, την προμήθεια του σταθμού φόρτισης και πρόσβαση σε συνδεδεμένες υπηρεσίες ή ασφάλιση. Οι παραδόσεις εκτιμούμε ότι θα ξεκινήσουν το φθινόπωρο του ίδιου έτους.