Tesla: Μπορεί να φθάσει τις 10 εκατ. πωλήσεις ετησίως;
Όταν το 2003 ιδρυόταν η Tesla ελάχιστοι ήταν αυτοί που πίστευαν στην ανάπτυξη της εταιρείας. Σήμερα όμως κανείς δεν θεωρεί απίθανο ο Elon Musk και το ηλεκτρικό του brand να εξελιχθούν ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο.
Ο Elon Musk είχε ένα μεγαλύτερο όραμα από το να δημιουργήσει απλώς ένα ηλεκτρικό αυτοκινητικό brand. Ήθελε να αλλάξει τον τρόπο σκέψης ολόκληρης της αυτοκινητοβιομηχανίας και με άρμα του την Tesla να γίνει χαλίφης στη θέση του χαλίφη. Να μετατρέψει δηλαδή την Tesla, στη νέα General Motors της Αμερικής. Μετά από 18 χρόνια η ιδέα του δεν φαίνεται πλέον τόσο τρελή όσο φαινόταν τότε.
Το 2020, η GM πούλησε παγκοσμίως 6,76 εκατομμύρια οχήματα, όντας η τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο (σ.σ.: πρώτη ήταν η Toyota με 9,5 εκατ. πωλήσεις), με την Tesla να παραδίδει 499.550 μοντέλα. Η σύγκριση με τους γίγαντες του χώρου τρομάζει και δεν αφήνει περιθώρια για όνειρα στην Tesla.
Ωστόσο, αν συνεχίσει η αμερικανική φίρμα να τρέχει με αυτούς τους ρυθμούς ανάπτυξης ποιος μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο σε μια δεκαετία από τώρα η Tesla να συγκαταλέγεται στις κορυφαίες φίρμες παγκοσμίως και από πλευράς πωλήσεων;
Αναλυτές της αγοράς υποστηρίζουν ότι η Tesla θα μπορούσε να ταξινομήσει σχεδόν 10 εκατ. αυτοκίνητα ετησίως το 2030, αν συνεχίσει να αναπτύσσεται με τις υπάρχουσες τάσεις. Από το 2016 έως το 2020, οι παραδόσεις νέων οχημάτων της Tesla αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 65%. Η εταιρεία προβλέπει επίσης ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 50% για τα επόμενα χρόνια. Εφόσον η Tesla επιτύχει το στόχο του 50% σε κάθε ένα από τα επόμενα 4 χρόνια, ποιος μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να φθάσει μέχρι το τέλος της δεκαετίας τις 10 εκατ. πωλήσεις σε ετήσια βάση;
Προφανώς υπάρχουν πολλά επιχειρήματα που μπορούν είτε να επιβεβαιώσουν αυτή την πρόβλεψη είτε να την αναιρέσουν. Ένας ρυθμός ανάπτυξης της τάξεως του 50% σε ετήσια βάση είναι κάτι παραπάνω από θεαματικός, ίσως όμως να μην απέχει και πολύ από την πραγματικότητα δεδομένης της ραγδαίας αύξησης που εμφανίζουν ήδη τα ηλεκτρικά μοντέλα.
Η Tesla με την παραγωγική δυνατότητα που έχει αυτή τη στιγμή ακόμα και να υπήρχε αυτή η ζήτηση δε θα μπορούσε να την καλύψει. Με τα νέα gigafactories βέβαια που έχει στα σκαριά (Βερολίνο, Όστιν Τέξας κ.α.) θα ήταν σε θέση να τριπλασιάσει την παραγωγικής της δυνατότητα. Και πάλι όμως δεν αρκεί. Η πρόβλεψη των ειδικών αναλυτών της αγοράς τονίζει πως για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο η Tesla θα χρειαστεί τουλάχιστον 16 gigafactories ανά τον κόσμο, τα οποία θα παράγουν μίνιμουμ, 500.000 μονάδες ετησίως.
Βέβαια υπάρχει και ο αντίλογος που θέλει την Tesla να μη μπορεί να συνεχίσει και τα επόμενα χρόνια με αυτούς τους τρελούς ρυθμούς ανάπτυξης. Οι μεγάλοι κατασκευαστές του χώρου έχουν ήδη μπει ενεργά στο παιχνίδι που σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός έχει αυξηθεί σημαντικά και θα αυξηθεί περαιτέρω εάν λάβουμε υπόψιν μας και τα μικρότερα ηλεκτρικά brands που ξεπετάγονται σαν μανιτάρια στην κινεζική αγορά, τη μεγαλύτερη σε πωλήσεις οχημάτων παγκοσμίως.
Επίσης, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και ενδεχομένως να συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν όλοι οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων είναι οι μπαταρίες. Η κατασκευή τους εξαρτάται από πρώτες ύλες οι οποίες συνδέονται άμεσα με ισχυρά γεωπολιτικά και κοινωνικά παιχνίδια, ενώ το ζήτημα της αυτονομία αυτών, θα διαδραματίσει το σημαντικότερο ρόλο στην απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο εγγύς μέλλον. Όποιος κατασκευαστής δηλαδή προσφέρει τη μεγαλύτερη αυτονομία τόσες περισσότερες θα είναι οι πιθανότητες του να προσελκύσει την πλειοψηφία των αγοραστών.
Το μόνο σίγουρο απ’ όλα τα σενάρια που πέφτουν στο τραπέζι είναι ότι το μέγεθος της ηλεκτρικής πίτας της αγοράς δεν είναι σταθερό και δύσκολα θα γίνει αφού πλέον η κατασκευή ενός τέτοιου προϊόντος μπορεί να εμπλέξει περισσότερους νέους παίκτες στο παιχνίδι με συνέπειες άγνωστες για τους παραδοσιακά μεγάλους κατασκευαστές αλλά και την πρωτοπόρο Tesla.