Τα αυτοκίνητα... έγιναν «παχύσαρκα»!
Το μέγεθος αυξήθηκε, το βάρος εκτοξεύτηκε, οι μπαταρίες έκαναν την εμφάνιση τους και τα SUV κυριάρχησαν, με αποτέλεσμα τα σύγχρονα αυτοκίνητα να μη θυμίζουν σε τίποτα το παρελθόν.
Η αυτοκινητοβιομηχανία περνά σιγά -σιγά στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και ήδη έχουν κάνει την εμφάνιση τους, οι πρώτες συνέπειες αυτής της «μεταστροφής». Τα νέα αυτοκίνητα δεν είναι μόνο μεγαλύτερα σε διαστάσεις, πιο άνετα, ασφαλέστερα και πιο προηγμένα τεχνολογικά. Είναι και βαρύτερα. Αισθητά σε σχέση με το παρελθόν.
Τα τελευταία δεδομένα που έδωσε στη δημοσιότητα η Jato Dynamics αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Από το 2001 έως το 2022 στην Ευρώπη, κατά μέσο όρο το βάρος των αυτοκινήτων, αυξήθηκε κατά 21%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το μέσο βάρος ενός αυτοκινήτου που πωλούνταν το 2001 στην ευρωπαϊκή αγορά ήταν 1.328 kg. Σήμερα, έχει φθάσει τα 1.600 kg. Στις Η.Π.Α, όπου τα οχήματα ήταν ανέκαθεν μεγαλύτερα, το βάρος τους έχει αυξηθεί από τα 1.713 kg το 2001 στα 1.908 kg σήμερα.
Οι διψήφιες αυξήσεις έχουν αρκετές ερμηνείες. Η… νόσος της «παχυσαρκίας» στα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν έχει να κάνει μόνο με τις μπαταρίες, αν και η έκρηξη του βάρους στα ηλεκτρικά οχήματα έχει αυξήσει σημαντικά το μέσο όρο.
Για παράδειγμα, το μέσο βάρος ενός ηλεκτρικού/plug-in hybrid αυτοκινήτου που πωλήθηκε στη Γερμανία μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου 2022 ήταν 32% υψηλότερο από ένα αντίστοιχο με θερμικό μοτέρ.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό του Peugeot 208. Η ηλεκτρική έκδοση του μοντέλου ζυγίζει 1.530 kg, ενώ το βενζινοκίνητο αδερφάκι του, φθάνει τα 1.153 kg. Κάτι ανάλογο ισχύει και για το Volkswagen ID.3 σε σχέση με το Golf. Η ζυγαριά αναγράφει 1.830 kg για το ηλεκτρικό μοντέλο των Γερμανών και 1.388 kg για τη βενζινοκίνητη έκδοση του Golf.
Αυτές οι διαφορές στη ζυγαριά είναι μειωμένες κατά 10% στις ΗΠΑ, λόγω του ότι τα οχήματα με θερμικούς κινητήρες στην αγορά της Βορείου Αμερικής ήταν ανέκαθεν μεγαλύτερα σε διαστάσεις και βαρύτερα από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Ωστόσο και εκεί, οι διαφορές είναι αισθητές. Το Ford F-150 Lightning για παράδειγμα είναι 28% βαρύτερο από τη βενζινοκίνητη έκδοση.
Ωστόσο, η ραγδαία αύξηση του βάρους στα αυτοκίνητα δεν είναι... πρόσφατο φαινόμενο. Ναι μεν τα ηλεκτρικά επιτάχυναν σημαντικά τους εν λόγω δείκτες, υπάρχουν όμως κι άλλοι παράγοντες που οδήγησαν στην αύξηση του βάρους.
Τα πρότυπα ασφαλείας, το μέγεθος των αυτοκινήτων καθώς και η δημοτικότητα των SUV, είναι τρεις ακόμη ιδιαιτέρως σημαντικοί λόγοι. Η κατασκευή ενός αυτοκινήτου σήμερα περιλαμβάνει περισσότερα «πρότυπα» ασφαλείας απ’ ότι πριν από 20 χρόνια. Και περισσότερα τέτοια συστήματα συνεπάγεται και μεγαλύτερο βάρος.
Για παράδειγμα, η Volvo αποκάλυψε πρόσφατα το ολοκαίνουργιο EX90. Η ναυαρχίδα των SUV της σουηδικής φίρμας, προφανώς μπαίνει στην πρίζα αλλά εφοδιάζεται και με την ανφάν γκατέ των συστημάτων ασφάλειας.
Αποτέλεσμα, το βάρος να φθάνει τα 2.818 kg, τη στιγμή που ο πρόγονος του, η πρώτη γενιά XC90 του 2002, είχε μέσο όρο βάρος, 2.018 kg.
Επίσης, τα αυτοκίνητα συνεχώς μεγαλώνουν σε διαστάσεις. Για παράδειγμα, τα σημερινά μοντέλα της κλάσης των σούπερμινι οχημάτων είναι τα αντίστοιχα μικρομεσαία της προηγούμενης 15ετίας. Τέλος η έκρηξη στη δημοτικότητα των SUV μοντέλων, έβαλε το λιθαράκι της σε αυτήν την εξέλιξη.
Ειδικά τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη, τα SUV μοντέλα πουλάνε σαν ζεστά ψωμάκια σε βαθμό που οι καταναλωτές ακόμα και στα λεγόμενα «αυτοκίνητα πόλης» να επιλέγουν ένα ελευθέρου χρόνου όχημα απ’ ότι ένα συμβατικό 5θυρο.
Στην γλώσσα των αριθμών, τα SUV που είναι διαθέσιμα σήμερα στην Ευρώπη είναι 27% βαρύτερα από τα αντίστοιχα μικρά αυτοκίνητα και 54% πιο βαριά από τα αυτοκίνητα πόλης του 2001.
Οι κατασκευαστές βέβαια είναι αυτοί που οδήγησαν τους καταναλωτές σε αυτές τις επιλογές. Τα καθαρόαιμα αυτοκίνητα πόλης έχουν εξαφανιστεί σχεδόν από το χάρτη, ενώ το ίδιο τέλος αναμένεται να έχουν και τα σημερινά σούπερμινι, αφού η πλειονότητα αυτών θα καταργηθεί και θα αντικατασταθεί από ηλεκτρικά μοντέλα, μεγαλύτερα σε διαστάσεις και προφανώς... βαρύτερα.
Οι εταιρείες προσπαθούν είτε μέσω της χρήσης νέων υλικών είτε βελτιώνοντας την απόδοση της αεροδυναμικής στα αυτοκίνητα τους, να ισορροπήσουν κάπως αυτές τις διαφορές στο βάρος αλλά όπως αποδεικνύεται στην πράξη η νόσος της παχυσαρκίας δεν είναι εύκολο να αντιμετωπιστεί.