Πτώση 50% των επενδύσεων στη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία λόγω Brexit
Δραματική και η μείωση παραγωγής αλλά και εξαγωγών για το 2018.
Η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία είδε για πρώτη φορά το 2018 τις επενδύσεις σε αυτήν να σημειώνουν «βουτιά» 50% εξαιτίας των ανησυχιών και του αβέβαιου περιβάλλοντος από το συνεχιζόμενο σίριαλ του Brexit.
Οι δαπάνες υποχώρησαν κατά 46% στα 589 εκατ. στερλίνες, που είναι το χαμηλότερο επίπεδο από την εποχή που ξέσπασε η παγκόσμια οικονομική κρίση. Συνολικά οι σχετικές επενδύσεις από το 2013 έχουν μειωθεί κατά 90%.
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Βρετανίας, η Jaguar Land Rover, η οποία έχει πληγεί από την πτώση της ζήτησης από την Κίνα και την αντίστοιχη στα μοντέλα ντίζελ, σημείωσε μείωση 16% στην εγχώρια παραγωγή, ενώ η παραγωγή στο εργοστάσιο του Sunderland της Nissan, το μεγαλύτερο εργοστάσιο αυτοκινήτων στη Βρετανία, μειώθηκε κατά 11%
Η Nissan επιπλέον έχει καθυστερήσει τις διαπραγματεύσεις με τους εργαζόμενους για τους μισθούς τους, έως ότου οι όροι της Brexit γίνουν πιο σαφείς. Η Jaguar Land Rover έχει κόψει χιλιάδες θέσεις εργασίας και έχει μετακινήσει την παραγωγή του Discovery στη Σλοβακία.
Συνολικά, η παραγωγή αυτοκινήτων στη Βρετανία το 2018 μειώθηκε κατά 9,1% σε 1,52 εκατ. μονάδες, που είναι η χαμηλότερη της τελευταίας πενταετίας. Την ίδια στιγμή οι πωλήσεις αυτοκινήτων στη Βρετανία κινήθηκε και αυτή πτωτικά, σημειώνοντας μείωση της τάξης του 16%, επιδεινώνοντας την αβεβαιότητα σχετικά με την κυβερνητική πολιτική φορολόγησης των μοντέλων ντίζελ.
Παράλληλα, η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας έπληξε τις εξαγωγές αυτοκινήτων, μειώνοντάς τις κατά 24% στην ασιατική χώρα και κατά 7,3% συνολικά. Το Ηνωμένο Βασίλειο στέλνει οκτώ στα 10 αυτοκίνητα που παράγει στο εξωτερικό, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να αντιπροσωπεύει περίπου το ήμισυ του συνόλου.
Η συνεχιζόμενη αλλά δίχως αποτέλεσμα διαπραγμάτευση για το Brexit έχει ήδη κάνει τεράστιες ζημιές στην παραγωγή, τις επενδύσεις και τις θέσεις εργασίας, με τους εκπροσώπους τόσο των αυτοκινητοβιομηχανιών όσο και των συνδικάτων να καλούν την κυβέρνηση να αποφύγει πάση θυσία ένα ασύντακτο Brexit. Κάτι τέτοιο θα αύξανε δραματικά το κόστος των αυτοκινήτων.
Να σημειώσουμε πως ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας στο Ηνωμένο Βασίλειο απασχολεί περίπου 850.000 εργαζόμενους.
Στο μεταξύ, ένα ακόμη πλήγμα κρύβεται στην αναμενόμενη απόφαση της PSA για το αν θα διατηρήσει ή όχι το εργοστάσιο της Vauxhall στο Ellesmere Port, όπου ήδη έχει ανακοινωθεί γενναία περικοπή θέσεων εργασίας, με την PSA να διατηρεί έως ο τέλος του 2019 μόνον 850 εργαζόμενους. Η παραγωγή στο συγκεκριμένο εργοστάσιο μειώθηκε κατά 16% πέρυσι, που είναι η μεγαλύτερη μείωση ανάμεσα στις έξι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στη Βρετανία. Η PSA θα αποφασίσει επίσης αργότερα εντός του τρέχοντος έτους εάν θα κατασκευάσει ηλεκτρικά φορτηγά στη μονάδα Luton της Vauxhall.
Τέλος, η κινεζική εταιρία ηλεκτροκίνητων οχημάτων του Λονδίνου, η οποία κατασκευάζει το μαύρο ταξί του Λονδίνου, κόβει 70 υπαλλήλους γραφείων στο κεντρικό αγγλικό εργοστάσιο της, περίπου το 20% του εργατικού της δυναμικού