Πωλήσεις 2018: Οι νικητές στην Ευρώπη
Τα SUV/crossover έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των επιδόσεων των νικητών και των χαμένων και τελικά στη διαμόρφωση της κατάταξης.
Οι σταθερές ταξινομήσεις και το θετικό ξεκίνημα που παρατηρήθηκε στις αρχές του 2018 στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων αντισταθμίστηκε σύντομα από την κρίση του ντίζελ, την εισαγωγή WLTP και το Brexit, με αποτέλεσμα σαφείς νικητές και χαμένους.
Δεν ήταν μια εύκολη χρονιά, αλλά ορισμένοι παίκτες κατάφεραν να διαχειριστούν την κατάσταση και να βελτιώσουν τις θέσεις τους μέσα από τα σωστά προϊόντα, την τοποθέτηση και τις επιθετικές εμπορικές καμπάνιες. Από την άλλη πλευρά, η αλλαγή μοντέλου, η ισχυρή εξάρτηση από το ντίζελ και η έλλειψη νέων μοντέλων ήταν οι αιτίες που περιόρισαν την απόδοση άλλων παικτών.
Κορυφαίοι νικητές
1. Jeep Ύστερα τις «κακές» πωλήσεις του 2017 («lousy», όπως είχε αναφερθεί σε αυτές ο αείμνηστος Sergio Marchionne στις αρχές του 2018), η αμερικανική φίρμα επανέρχεται σε ισχυρά αποτελέσματα. Την περασμένη χρονιά, οι ταξινομήσεις της στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 56%, φθάνοντας από τις 107.600 μονάδες το 2017 στις 167.500 μονάδες το 2018. Η φίρμα σημείωσε ρεκόρ, τόσο στις πωλήσεις όσο στο μερίδιο αγοράς που ήταν για πρώτη φορά πάνω από το 1%. Στην πραγματικότητα, η Jeep ξεπέρασε τη Land Rover, τη μόνη ευρωπαϊκή ιστορική φίρμα SUV, καθώς και άλλες μαζικές εταιρείες, όπως η Honda και η Mitsubishi. Ο κύριος λόγος για τα καλά αποτελέσματα οφείλεται στην έλευση της Compass.
Αυτό επέτρεψε στην Jeep να αντισταθμίσει τη φυσιολογική επιβράδυνση του Renegade (τέταρτος χρόνος του στην αγορά) και την πτώση που κατέγραψαν το Grand Cherokee και το Cherokee. Το ερώτημα είναι κατά πόσον η Jeep θα μπορέσει να συμβαδίσει με αυτήν την αύξηση των πωλήσεων το 2019. Το άμεσο σχέδιό της είναι να αρχίσει να κατασκευάζεται το Compass στην Ιταλία, γεγονός που θα συμβάλλει στην αύξηση του μεριδίου της Jeep στην αγορά. Ακόμη κι αν η τωρινή, εισαγόμενη έκδοση (από το Μεξικό) πουλάει περισσότερο από το τοπικά κατασκευαζόμενο Renegade, ένα ιταλικό Compass θα μπορούσε να γίνει ακόμα πιο δημοφιλές, ειδικά στην Ιταλία.
2. Dacia Για πρώτη φορά στην Ιστορία η ρουμανική φίρμα πούλησε περισσότερα από 500.000 αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Ήταν η 14η καλύτερη εμπορική επωνυμία της Γηραιάς Ηπείρου και, χάρη στην ισχυρή ανάπτυξη (+12%), κατάφερε να ξεπεράσει ένα μεγάλο παίκτη -και συνεργάτης της- όπως η Nissan. Ως αποτέλεσμα, η Dacia κατέστη η δεύτερη μεγαλύτερη φίρμα της Συμμαχίας Renault-Nissan στην Ευρώπη, πίσω από τη Renault, με 23% των ευρωπαϊκών πωλήσεων. Επιπλέον, η Dacia επιβεβαίωσε τη θέση της ως εταιρείας μεγάλης κερδοφορίας, με τη μεγαλύτερη διείσδυση ιδιωτικών ταξινομήσεων στην Ευρώπη -εξαιρουμένων των μικρών εταιρειών. Αυτό οφείλεται κυρίως στην επιτυχία του Duster, του οποίου η δεύτερη γενιά αποδίδει εμπορικά, μετατρέποντάς στο δεύτερο σε πωλήσεις B-SUV στην Ευρώπη, με μόνο μοντέλο εμπρός του, το δημοφιλές Renault Captur.
3. SΕΑΤ Η ισπανική φίρμα κατέγραψε επίσης μια λαμπρή χρονιά και το υψηλότερο επίπεδο πωλήσεων τα τελευταία 20 χρόνια. Ο όγκος της αυξήθηκε κατά 12% σε σύγκριση με το 2017 και 73% σε σύγκριση με το 2012, όταν οι πωλήσεις έπιασαν πάτο. Η ανάπτυξη ξεκίνησε με το Ateca το 2016 και συνεχίστηκε με το Arona που λανσαρίστηκε πέρυσι. Στην πραγματικότητα, το μικρό SUV ήταν το μοναδικό μοντέλο της SEAT που κατέγραψε θετική αλλαγή το 2018. Θα βοηθήσει άραγε τη φίρμα το Tarraco, το 2019; Με βάση την ανάπτυξη αυτής της κατηγορίας, είναι πιθανό να έχει θετικό αντίκτυπο, αλλά ο μεγάλος όγκος φαίνεται ότι δημιουργείται στις χαμηλότερες κατηγορίες.
4. Peugeot Ξεπερνώντας τις ομογάλακτες εταιρείες Opel/Vauxhall, η Peugeot έγινε η τέταρτη καλύτερη φίρμα της Ευρώπης στις πωλήσεις. Κάτι που επετεύχθη χάρη στην αύξηση κατά 5%, η οποία ήταν η υψηλότερη στις κορυφαίες δέκα φίρμες. Τα Peugeot 3008 και 5008 οδήγησαν την ανάπτυξη αυτή για δεύτερη συνεχή χρονιά. Φαινόμενο σχεδόν παράδοξο, καθώς και τα δύο μοντέλα ήταν διαθέσιμα ήδη το 2017. Κάτι που σημαίνει ότι η έντονη ανάπτυξή τους συνεχίστηκε και κατά τη διάρκεια του δευτέρου έτους τους στην αγορά. Η ζήτηση για το μικρότερο από τα δύο, το 3008, σημείωσε άνοδο από 162.600 μονάδες το 2017 σε 204.200 το 2018. Επίδοση που το έχρισε δεύτερο best-selling μοντέλο της Peugeot και τρίτο σε πωλήσεις των κόμπακτ SUV στην Ευρώπη. Το 5008 βελτιώθηκε ακόμη περισσότερο, με αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 88%, στις 79.800 μονάδες, και στην κορυφαία θέση στα μαζικά μεσαίου μεγέθους SUV, ξεπερνώντας το Skoda Kodiaq και το Nissan X-Trail.
5. Volkswagen Ήταν το κορυφαίο εμπορικό σήμα στην Ευρώπη το 2018 με αύξηση όγκου 3% στα 1,75 εκατ. μονάδες. Αυτό σημαίνει ότι έχει δημοσιεύσει τον υψηλότερο όγκο ταξινομήσεων από το 1999, αφήνοντας σαφώς πίσω της τα σκάνδαλα ντίζελ και εκπομπών ρύπων. Οι οδηγοί στην Ευρώπη λατρεύουν τη Volkswagen, η οποία ήταν για το 2018 στην κορυφαία θέση των πωλήσεων ανά φίρμα σε 12 χώρες: Γερμανία, Αυστρία, Βέλγιο, Ολλανδία, Ελβετία, Δανία, Νορβηγία, Ιρλανδία, Σλοβενία, Κροατία, Λουξεμβούργο και Λετονία. Ήταν επίσης η δεύτερη καλύτερη μάρκα σε δέκα ακόμη αγορές. Τον κύριο μοχλός αυτής της αύξησης απετέλεσε η κατηγορία των SUV, η οποία παρουσίασε αύξηση όγκου κατά 61%, στις 415.700 μονάδες, και τώρα αριθμεί σχεδόν το 24% των ταξινομήσεων της VW. Η γερμανική εταιρεία ήταν ο δεύτερη καλύτερη στις πωλήσεις των SUV στην Ευρώπη, πίσω από την Peugeot, χάρη στο T-Roc και στο Tiguan Allspace.
Επίσης στη κατηγορία των νικητών
Kia Τα Stonic, Niro και Picanto είχαν ισχυρά αποτελέσματα που επέτρεψαν στην κορεατική φίρμα να διαχειριστεί την πτώση του Rio και του Sportage. Στην περίπτωση του Rio, είναι ασυνήθιστο να βλέπεις μείωση κατά 39%, δεδομένου ότι λανσαρίστηκε το 2017.
Toyota Οι Ιάπωνες μπήκαν στο Τοπ 10, πετώντας έξω τη FIAT. Αυτό κατέστη δυνατό λόγω της έντονης ανάπτυξης της Yaris, το οποίο εισήλθε με το σειρά του στο Τοπ 10 των μοντέλων, ενώ το C-HR, το οποίο όπως και το Peugeot 3008, συνέχισε να αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια του δεύτερου πλήρους έτους του στην αγορά. Τα AFV της εταιρείας (ως επί το πλείστον υβριδικά) ήταν το 59% των ταξινομήσεων της εταιρείας.
Citroën Τελικά, η γαλλική εταιρεία είδε τα αποτελέσματα της προσθήκης των SUV στην γκάμα της. Η άφιξη του C3 Aircross ενίσχυσε τις ταξινομήσεις στο σημείο όπου ο αυξανόμενος όγκος τους ήταν αρκετός για να αντισταθμίσει την κρίση των MPV και την επίδρασή της στο C4 Spacetourer.
Mitsubishi Είχε τον υψηλότερο όγκο ταξινομήσεων από το 2007 και όλα χάρη στον Eclipse Cross. Το Outlander δε, έγινε το best-selling μοντέλο της μάρκας.
Hyundai Δύο μοντέλα επέτρεψαν στην κορεατική εταιρεία να καταγράψει νέο ρεκόρ στην Ευρώπη. Το Kona πούλησε 67.300 μονάδες, καταλαμβάνοντας τη 15η θέση στην κατάταξη των B-SUV, ξεπερνώντας το ΜΙΝΙ Countryman και το Citroën CX-3. Το Ioniq συνέβαλε επίσης με αύξηση του όγκου του κατά 45%.