Οι 10 λόγοι που το Mazda MX-5 είναι το πιο επιτυχημένο σπορ αυτοκίνητο
Το MX-5 έχει πουλήσει μέσα σε 27 χρόνια πάνω από ένα εκατομμύρια αυτοκίνητα. Αυτό το κάνει το επιτυχημένο roadster στην Ιστορία της αυτοκίνησης και ίσως το καλύτερο σπορ αυτοκίνητο που. Δείτε γιατί
Ελάχιστα είναι τα σπορ αυτοκίνητα που μπορούν να προσφέρουν ό,τι ένα Mazda MX-5.
Ειδικά η 4η γενιά του που έχει κατά κάποιο τρόπο επανέλθει στα «βασικά», όντας ένα αυτοκίνητο χωρίς φιοριτούρες που επικεντρώνεται στη χαρά της οδήγησης και όχι στο πως θα βγάλει όλο και περισσότερους ίππους από τους κινητήρες του. Από την πρώτη φορά που παρουσιάστηκε, το 1989, το MX-5 έχει γίνει το πιο επιτυχημένο roadster της αγοράς, ενώ φέτος γιορτάζει την παραγωγή ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων.
Σίγουρα θα έχετε στον κύκλο των γνωστών σας έναν πρώην ή νυν ευτυχή κάτοχο κάποιας γενιάς MX-5 που δεν μπορεί να σταματήσει να μιλάει για τα προτερήματά του. Και ξέρετε κάτι; Έχουν δίκιο. Σας παραθέτουμε λοιπόν τους 10 λόγους για τους οποίους οι ιδιοκτήτες ενός Mazda MX-5 θα έπρεπε να είναι (και είναι) πολύ υπερήφανοι.
10. Τα αυτοκίνητα δεν χρειάζεται να είναι πολύπλοκα
Από την αρχή το Mazda MX-5 σχεδιάστηκε ως ένα μικρό roadster με απλά μηχανικά μέρη. Για την ακρίβεια η Mazda είχε τέτοια εμμονή με τη διατήρηση του βάρους στο χαμηλότερο δυνατό σημείο, που η μηχανολογική του πολυπλοκότητα είναι η minimum που μπορεί να έχει ένα σύγχρονο αυτοκίνητο, προκειμένου να μπορεί να περάσει έγκριση τύπου και να πληροί τις απαιτήσεις ασφάλειας. Έτσι, ενώ ανταγωνιστικά σπορ μοντέλα ενσωματώνουν πολύπλοκα ηλεκτρονικά βοηθήματα ή έχουν τετρακίνηση, το Miata επιμένει σε αυτό που ξέρει καλύτερα.
9. Μπορεί όντως να υπάρχει διασύνδεση οδηγού-αυτοκινήτου
Αυτή η διασύνδεση είναι μια από τις βασικότερες αρχές του MX-5. Η Mazda αναφέρεται σε αυτή με τον όρο «Jinba Ittai». Παραλληλίζει μάλιστα τη διασύνδεση μεταξύ του MX-5 και του οδηγού του, με τη συμβιωτική σχέση που έχουν ο αναβάτης με το άλογό του. Σύμφωνα με την ιαπωνική εταιρεία «η οδήγηση ενός ΜΧ-5 είναι σαν προέκταση του εαυτού σου». Ο πρώην επικεφαλής εξέλιξης του MX-5, Takeo Kijima εξήγησε εύγλωττα πως η εταιρεία εργάστηκε σκληρά ώστε να ενσωματώσει τις τελευταίες εξελίξεις της τεχνολογίας στη φιλοσοφία Jinba Ittai του μικρού roadster: «Για παράδειγμα η τοποθέτηση του λεβιέ ταχυτήτων, το αν δηλαδή θα είναι πιο μπροστά ή λίγο προς το πλάι ή λίγο πιο πίσω, θα είναι καθοριστική για το ποιοι μύες του χεριού χρησιμοποιούνται. Πρέπει να έχουμε τη σωστή αναλογία δύναμης για να αισθάνεται καλά ο οδηγός».
8. H Ιστορία προσθέτει αξία
To 2014, το Mazda MX-5 γιόρτασε την 25 επέτειο παραγωγής του, με μια ειδική έκδοση που περιορίστηκε σε 100 αυτοκίνητα, τα οποία πουλήθηκαν σε 10 λεπτά. Ήταν και μια καλή ευκαιρία να γίνει μια ανασκόπηση της σημασίας και επιρροής του MX-5 στην πρόσφατη ιστορία των σπορ αυτοκινήτων. Είναι, όπως προείπαμε, το πιο δημοφιλές roadster όλων των εποχών, άμεσος συνεχιστής της φιλοσοφίας θρυλικών βρετανικών πισωκίνητων roadster, όπως τα MG A και τα Triumph TR7 και Spitfire. Όταν άρχισε να πωλείται η πρώτη γενιά (NA), το 1990, ο άμεσος ανταγωνισμός ήταν σχεδόν ανύπαρκτος. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι αναβίωσε την κατηγορία των διθέσιων roadster από μόνο του. Η δεύτερη γενιά (NB) παρουσιάστηκε το 1999. Προς έκπληξη όλων η Mazda πρόσθεσε περίπου 125 κιλά στο συνολικό βάρος. Είχε βέβαια περισσότερη ιπποδύναμη και ευτυχώς σχεδόν αναλλοίωτη την οδηγική αίσθηση. Παρόλα αυτά η 2η γενιά είχε μάλλον μέτρια πορεία και έτσι το 2005 παρουσιάστηκε η 3η γενιά. Χρειαζόταν επιγόντως μια αισθητική ανανέωση και έτσι η Mazda κάλεσε σε βοήθεια τον Moray Callum, αδερφό του διάσημου σχεδιαστή της Jaguar, Ian Callum. Το βάρος αυξήθηκε και πάλι –αλλά όχι πολύ- αλλά ο 2λιτρος κινητήρας πλέον απέδιδε 170 PS. Παρουσιάστηκε επίσης και με hard top ανακλινόμενη οροφή.
7. Τα πιο όμορφα σπορ αυτοκίνητα είναι τα διθέσια roadster
Μπορεί τα ανοιχτά αυτοκίνητα να μην είναι και τόσο δημοφιλή στον πολύ κόσμο αλλά ελάχιστοι θα αρνηθούν ότι ασκούν μια ακατανίκητη έλξη όταν είναι ανοιχτά. Σε αντίθεση με άλλα αυτοκίνητα, που προκύπτουν ως κάμπριο από τις αρχικές κουπέ εκδόσεις, το MX-5 σχεδιάστηκε από την αρχή ως roadster.
6. Ένα σπορ αυτοκίνητο δεν χρειάζεται να είναι (πολύ) ακριβό
Ξέρουμε ότι η Κρίση στη χώρα μας έχει αλλάξει πολύ τα οιονομικά δεδομένα, αλλά αντικειμενικά το νέο Mazda MX-5 1.5 SKYACTIV δεν είναι ιδιαιτέρως ακριβό. Υπολογίζουμε ότι αν υπήρχε αντιπροσωπεία στην Ελλάδα, η βασική έκδοση θα ξεκινούσε από €25.000. Όχι κι άσχημα για ένα 1500άρι roadster με 131PS, χαμηλό κόστος χρήσης, δεδομένη αξιοπιστία και υψηλή τιμή μεταπώλησης. Η αμέσως πιο φθηνή πρόταση είναι το Fiat 124 Spider που κοστολογείται πάνω από €31.000. Μόνο μικρά GTi, τύπου Peugeot 208 GTi ή Ford Fiesta ST200 βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο τιμής αλλά αυτά είναι μια τελείως διαφορετική περίπτωση.
5. Η οδήγηση ενός ελαφρού, βασικού σπορ αυτοκινήτου είναι από τις ομορφότερες οδηγικές εμπειρίες
Κάποιοι εσφαλμένα θεωρούν ότι η απόλυτη οδηγική εμπειρία βρίσκεται μόνο πίσω από το το τιμόνι μιας Ferrari ή μιας Lamborghini. Υπάρχουν όμως κι αυτοί που έχουν οδηγήσει ένα ελαφρύ, μικρό σε διαστάσεις roadster, όπως το MX-5 και έχουν διαφορετική γνώμη. Ο «δικός μας» Μιχάλης Γεωργιάδης αναφέρει χαρακτηριστικά για το νέο MX-5 1.5: «Εκεί πάντως που έχει πραγματικά ουσία, στις γρήγορες στροφές και στις παρατεταμένες καμπές μεγάλης διάρκειας, ακόμη κι αυτό το 1.5 είναι πραγματικά… Jinba Ittai. Γίνεται προέκταση της σκέψης σου, χαράζει με ακρίβεια τις γραμμές που ορίζεις με το βλέμμα, σε ενθαρρύνει να πιέσεις και ταυτόχρονα συγχωρεί τα λάθη. Η συμπεριφορά είναι απολύτως ουδέτερη. Θα αγγίξεις το όριο προοδευτικά και θα σου δώσει το χρόνο να ορίσεις τη συνέχεια. Με το τιμόνι και χάρη στην εξαιρετική απόκριση στο γκάζι μπορείς να επέμβεις στο ζύγισμα προσθαφαιρώντας…γραμμάρια..».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε το νέο Mazda MX-5 1.5 SKYACTIV
4. Οι φτηνές και στοχευμένες βελτιώσεις αναβαθμίζουν σημαντικά την οδηγική εμπειρία
Το aftermarket είναι ερωτευμένο με το MX-5 και οι ιδιοκτήτες του μπορούν να διαλέξουν ανάμεσα σε δεκάδες βελτιωτικά προϊόντα. Πολύ βασικές αλλαγές, όπως ένα σετ πιο σπορ λάστιχα, μεγαλύτερα φρένα, μια θολόμπαρα μπορούν να κάνουν αισθητή διαφορά. Και βέβαια όποιος θέλει έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε επεμβάσεις στον κινητήρα για βελτίωση της απόκρισης και των επιδόσεων, χωρίς να χρειαστεί να ξοδέψει μια περιουσία.
3. Η Πίστα έρχεται πιο κοντά...
Υπάρχει σοβαρός λόγος που το MX-5 είναι ένα από τα πιο επιθυμητά αυτοκίνητα για αγώνες σε πίστες και όχι μόνο. Όχι μόνο είναι φθηνή η αγορά του αλλά επιπλέον η Mazda υποστηρίζει ενεργά το σπορ, οργανώνοντας το δικό της MX-5 Cup. Έχουν ήδη παραδοθεί 70 MX-5 Cup και στα τέλη Ιουνίου που μας πέρασε η Mazda δέχθηκε την 100ή της παραγγελία. Αυτά βέβαια στο εξωτερικό αλλά η ουσία παραμένει ότι το MX-5 είναι ένα από τα πιο φθηνά και διασκεδαστικά αγωνιστικά αυτοκίνητα.
2. Η κατανομή του βάρους 50/50 δεν είναι ένα απλό διαφημιστικό κόλπο
Σίγουρα όλοι έχετε ακούσει από πολλούς κατασκευαστές ότι κάποια από τα αυτοκίνητά τους πετυχαίνουν την τέλεια ισοκατανομή βάρους ανάμεσα στους δύο άξονες. Η Mazda για να επιδείξει πόσο μελετημένο είναι το τελευταίο της MX-5 έχει ένα πολύ ενδιαφέρον σχετικό βιντεάκι στο οποίο φαίνεται ότι η κατανομή βάρους ανάμεσα στον εμπρός και πίσω άξονα είναι ένα τέλειο 50/50, συμπεριλαμβανομένου και του οδηγού. Και αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο. Όσοι έχουν οδηγήσει το MX-5 καταλαβαίνουν ότι το 50/50 δεν είναι ένας απλός αριθμός αλλά έχει αντίκρυσμα στον τρόπο με τον οποίο το αυτοκίνητο συμπεριφέρεται στο δρόμο.
1. Η ιπποδύναμη δεν είναι το παν, η αναλογία κιλών/ίππο είναι
Το MX-5 αποδεικνύει είναι μια ζωντανή απόδειξη ότι η αναλογία κιλών/ίππο είναι η πιο σημαντική παράμετρος, όταν έχουμε να κάνουμε με ανόθευτη οδηγική ευχαρίστηση. Τα περισσότερα σπορ αυτοκίνητα διαλαλούν την αυξημένη ιπποδύναμη, το 0-100 km/h ή το 400άρι από στάση, αλλά λίγα μπορούν να υπερηφανέυονται για την καλή αναλογία βάρους προς ιπποδύναμη, Λϊγο πριν την παρουσίαση της 4ης γενιάς του MX-5 είχε γίνει πολλή σπέκουλα ότι οι νέοι κινητήρες θα είναι turbo αλλά η Mazda επέμεινε. Διότι τελικά η η ιπποδύναμη δεν είναι αναγκαστικά η πεμπτουσία της οδηγικής ευχαρίστησης. Και αυτό θα το επιβεβαιώσουν όλοι μόλις καθίσουν πίσω από το τιμόνι μιας οποιαδήποτε γενιάς MX-5.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε το νέο Abarth 124 Spider
[πηγή autoguide]