Mπαταρία, το πιο συχνό πρόβλημα ακινητοποίησης
Μελέτη της ADAC δείχνει ότι πιο κοινή αστοχία που οδηγεί σε ακινητοποίηση τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η ίδια όπως και για τα θερμικά: Η μπαταρία κατά τη φάση της εκκίνηση.
Η μπαταρία και η αποτυχία της κατά την εκκίνηση είναι η πιο κοινή αστοχία σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της ADAC, της γερμανικής λέσχης αυτοκινήτων.
Αστοχία που αντιπροσώπευσε το 43,2% των επεμβάσεων το 2022 (3,0% λιγότερες από το προηγούμενο έτος). Και είναι η πιο συχνή αιτία ακινητοποίησης, τόσο σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, όσο και σε υβριδικά και ηλεκτρικά συστήματα κίνησης.
H βλάβη στην μπαταρία σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει το μειονέκτημα ότι δεν μπορεί να επισκευαστεί ρυμουλκώντας το στο πλησιέστερο συνεργείο -πρέπει να τοποθετηθεί σε πλατφόρμα.
Για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μερικές φορές υπάρχει αμέλεια από τους χρήστες να φορτίσουν το αυτοκίνητό τους όταν έχει λίγη αυτονομία. Ο ρυθμιστής θερμοκρασίας των ηλεκτρικών μερικές φορές αντλεί ενέργεια από την μπαταρία για να τη διατηρεί στη σωστή θερμοκρασία όταν είναι ακίνητη σε πολύ κρύο ή πολύ ζεστό καιρό. Επομένως, όταν επιστρέφει στο αυτοκίνητο ο οδηγός, ύστερα από μια νύχτα ή λίγες μέρες, ανακαλύπτει ότι το EV του έχει μηδέν αυτονομία.
Στην Ελλάδα, οι περισσότερες κλασικές εταιρείες οδικής βοήθεια δεν παρέχουν υπηρεσία επαναφόρτισης με ειδικά αυτοκίνητα. Και όποιες διαθέτουν, η υπηρεσία αυτή έχει έξτρα χρέωση. Από την άλλη, η οδική βοήθεια που παρέχουν κάποιες αντιπροσωπείες με δικά τους αυτοκίνητα, είναι ελάχιστες -από την έρευνά μας μόνο μία.
Πάντως, στη Γερμανία όπου έκανε μελέτη η ADAC, αυτή η επέμβαση αντιπροσωπεύει το 3% των εργασιών του επισκευαστή ύστερα από ενεργειακό πρόβλημα μπαταρίας σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αυτό δείχνει ότι συνολικά, οι χρήστες EV δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στην αυτονομία τους. Όμως η βλάβη παραμένει μια πιθανή αιτία, με το μειονέκτημα ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν μπορεί να επισκευαστεί ρυμουλκώντας το, πρέπει να τοποθετηθεί σε πλατφόρμα. Και πολύ συχνά, θα σταματήσει στην άκρη του δρόμου. Το ίδιο και με ένα υβριδικό. Κάτι που είναι δυνητικά επικίνδυνο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Έρευνα plug-in hybrid: Από δύο έως τέσσερις φορές πάνω από την κατανάλωση WLTP!
Στο Βέλγιο, η αντίστοιχη λέσχη της ADAC, η Touring δίνει στατιστικά στοιχεία που παρουσιάζουν απότομη αύξηση των επεμβάσεων σε ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα από το 2021. Από μόνο του αυτό είναι λογικό, καθώς ο στόλος αυτοκινήτων με ηλεκτροκινητήρα έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία δύο χρόνια με EV, PHEV και HEV.
Το 2017, έγιναν 3.962 επεμβάσεις σε ηλεκτρικό ή υβριδικό αυτοκίνητο τους πρώτους έξι μήνες του έτους. Το 2021, ο αριθμός είχε ήδη αυξηθεί σε 9.977, για να φτάσει τις 16.703 το 2022 ή το 13,8% όλων των βλαβών! Το 2023, από την 1η Ιανουαρίου έως τις 15 Ιουνίου, η Touring χρειάστηκε να επέμβει 12.444 φορές σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο (8,3% των επεμβάσεων).
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Πώς οι χειμερινές θερμοκρασίες επηρεάζουν την αυτονομία στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Η σύγκριση των συχνοτήτων στις βλάβες μεταξύ θερμικών και ηλεκτρικών, με βάση τα στοιχεία ADAC, δεν επιτρέπει την εξαγωγή οριστικού συμπεράσματος. Ωστόσο, υπάρχουν ήδη κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία. Έτσι, ο αριθμός των κλαταρισμάτων στα λάστιχα είναι υψηλότερος για τα αυτοκίνητα που κινούνται με καύσιμο απ’ ό,τι για τα βαρύτερα EV με τη μεγαλύτερη πίεση στα λάστιχα.
Κατά μέσο όρο, μεταξύ των ατόμων που έχουν καλέσει την ADAC, εκείνοι που χρησιμοποιούν ηλεκτρικά οχήματα διανύουν πολύ λιγότερα χιλιόμετρα ετησίως και επομένως φθείρουν λιγότερο τα λάστιχα. Όμως, σύμφωνα με την Touring, δεν είναι βέβαιο ότι τα λάστιχά τους θα αντέξουν καλύτερα με τα χρόνια σε σχέση με ένα θερμικό. Οι άξονες, η ανάρτηση και τα φρένα πρέπει επίσης να διαχειρίζονται μεγαλύτερα ή διαφορετικά φορτία σε ένα ηλεκτρικό. Αλλά οι μακροπρόθεσμες συνέπειες παραμένουν άγνωστες, όπως και η διάρκεια ζωής της μπαταρίας υψηλής τάσης που τροφοδοτεί το ηλεκτρομοτέρ.
Η ADAC μετριάζει τα στατιστικά στοιχεία βλαβών, λαμβάνοντας υπόψη μια παράμετρο ειδική για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Προς το παρόν, λόγω της υψηλής τιμής αγοράς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η ADAC λέει ότι, «οι κατασκευαστές μάλλον μπαίνουν λιγότερο στον πειρασμό να εξοικονομήσουν χρήματα σε εξαρτήματα ευαίσθητα σε σφάλματα. Ωστόσο, αυτή η τεχνολογία είναι μάλλον πρόσφατη, αυξάνοντας τον κίνδυνο προβλημάτων. Οι κατασκευαστές οφείλουν ακόμα να εκπαιδευτούν στο πώς να γίνουν ειδικοί στον ηλεκτροκινητήρα και στα εξαρτήματά του, τα οποία είναι κατ’ ουσίαν ηλεκτρονικά». Από αυτή την άποψη, «είναι πολύ πιθανό οι αστοχίες να μειωθούν με την επίδραση της εμπειρίας, της εκπαίδευσης και των τεχνικών βελτιώσεων».