Mercedes-Benz: Αδιανόητο να εγκαταλείψουμε την Κίνα σε περίπτωση νέου πολέμου!
Αφού εγκατέλειψε τη Ρωσία λόγω του ρωσοουκρανικού πολέμου, η Mercedes-Benz διά του επικεφαλής της λέει πως είναι απολύτως αδιανόητο να εγκαταλείψει την Κίνα σε περίπτωση πολέμου με την Ταϊβάν.
Όπως όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες, η Mercedes-Benz αποσύρθηκε από τη Ρωσία αμέσως ύστερα από την έναρξη του πολέμου, υπακούοντας στις κυρώσεις που επιβλήθηκαν ιδίως από την Ευρωπαϊκή Ένωση κατά της χώρας.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία λοιπόν, έχει προκαλέσει παράπλευρες απώλειες στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Ιδιαίτερα στο Groupe Renault. H Billancourt αναγκάστηκε να κλείσει την πόρτα σε μια ιδιαίτερα κερδοφόρα αγορά, εγκαταλείποντας τα εργοστάσιά της στη Ρωσική Ομοσπονδία. Το ίδιο και το έτερο μέλος της Συμμαχίας, η Nissan.
Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη και πιο σημαντική αγορά για τη Mercedes-Benz, τόσο σε παραγωγή όσο και σε πωλήσεις.
Καθώς οι εντάσεις αυξάνονται γύρω από την Ταϊβάν τους τελευταίους μήνες, θα μπορούσε κάποιος να υποθέσει μια παρόμοια απόσυρση για τη Mercedes-Benz και τις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες από την Κίνα για τους ίδιους λόγους σε περίπτωση πολέμου;
Για τον επικεφαλής της Mercedes-Benz, Ola Källenius, κάτι τέτοιο θα ήταν είναι απολύτως αδιανόητο. Σε συνέντευξή του στους Γερμανούς συναδέλφους της Bild am Sonntag όπου τέθηκε το ζήτημα του προβλήματος της Ταϊβάν, ο Σουηδός ήταν κατηγορηματικός: «Η Ευρώπη, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα είναι τόσο συνυφασμένες στις οικονομικές σχέσεις τους που μια αποχώρηση από την Κίνα δεν θα είχε νόημα», είπε. «Δεν είμαστε αφελείς. Μπορούμε να δούμε ξεκάθαρα τις πολιτικές εντάσεις μεταξύ Κίνας και Ταϊβάν. Είναι προφανώς απαραίτητο να είμαστε όσο το δυνατόν λιγότερο εξαρτημένοι από άλλες χώρες, ιδιαίτερα στην ανάπτυξη των τομέων που αφορούν τις μπαταρίες μας. Αλλά νομίζω ότι είναι απατηλό να φανταζόμαστε μια πλήρη αποδέσμευση από την Κίνα. Δεν θα ωφελούσε κανέναν».
Τα παραπάνω δυνητικά προβλήματα δεν αφορούν μόνο την παραγωγή μπαταριών και στρατηγικών εξαρτημάτων, αλλά και αυτοκινήτων. Το 2022, η Mercedes-Benz πέτυχε το 37% των παγκόσμιων πωλήσεών της στην Κίνα και οφείλει το 18% των εσόδων της για την ίδια χρονιά στις παντός είδους επιδόσεις της στη σινική αγορά.
Προφανώς, δεν είναι μόνο η Mercedes-Benz εξαρτημένη από την Κίνα. Τα τελευταία χρόνια, η εμπορική ανάπτυξη των εγχώριων εταιρειών έχει επίσης ανησυχήσει τους ευρωπαϊκούς ομίλους. Ειδικά τη Volkswagen. Η γερμανική φίρμα που κυριαρχούσε για πολλά χρόνια στην κινεζική αγορά αυτοκινήτου μόλις πέρασε πίσω από τη BYD. Με πτώση μάλιστα των πωλήσεών της κατά 14,5% στο πρώτο 3μηνο του 2023 και συρρίκνωση των λειτουργικών κερδών της κατά 31%.
Είναι ηλίου φαεινότερο λοιπόν, ότι χωρίς την εμπορική δραστηριοποίηση των Ευρωπαίων στην Κίνα, ο πονοκέφαλος της απώλειας της φθηνής ρωσικής ενέργειας θα εξελιχτεί σε ανίατη, βαριά -αν όχι μοιραία- ασθένεια. Αλλά, το πιθανότερο είναι ότι και η Κίνα σε μια ενδεχόμενη αποχώρηση των Ευρωπαίων και στάση εμπορίου, θα έχανε επίσης τα αβγά και τα πασχάλια.