Carlos Ghosn: Από την προεδρία της Renault-Nissan στη σύλληψη και απόλυση
Ποιος είναι ο Βραζιλιανο-Λιβανέζος μάνατζερ που κατηγορείται για οικονομικά εγκλήματα.
Ο Carlos Ghosn γεννήθηκε στις 9 Μαρτίου 1954 στο Porto Velho της Βραζιλίας. Πρόεδρος των Renault, Nissan και Mitsubishi Motors προέρχεται από ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον και με τη διεθνή επιχειρηματική δράση του κατάφερε να υπερβεί εμπόδια που από άλλους θα θεωρούνταν ανυπέρβλητα. Ο παππούς του ήταν λιβανικής καταγωγής, αλλά ανέπτυξε πολυσχιδή επιχειρηματική δραστηριότητα στη Βραζιλία. Ο Carlos Ghosn έζησε τα πρώτα παιδικά του χρόνια στη Βραζιλία, αλλά μεγάλωσε στον Λίβανο με τη νιγηριανής καταγωγής μητέρα του. Εν συνεχεία σπούδασε στο Πολυτεχνείο και στην Ανώτατη Σχολή Μεταλλουργίας στο Παρίσι.
Σήμερα ανακοινώθηκε ότι απολύεται από τη Nissan, μετά τη σύλληψή του από τις ιαπωνικές Αρχές, με τις κατηγορίες της απόκριψη εισοδημάτων αλλά και για σωρεία παραβάσεων του νόμου περί Χρηματοοικονομικών Μέσων και Χρηματιστηρίου, δημιουργώντας ψευδείς καταχωρίσεις στις εταιρικές οικονομικές αναλύσεις, έτσι ώστε να εμφανίζεται μειωμένο και το τελικό ποσό της αμοιβής του και των δικών του προσωπικών κερδών.
Εγινε γνωστός τη δεκαετία του 1990 για την ικανότητά του να βοηθά προβληματικές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανακάμψουν, αποτρέποντας τη χρεοκοπία των Renault και Nissan και αργότερα της Mitsibusi Motors. Θεωρείται από τις πιο αξιοσέβαστες προσωπικότητες του διεθνούς επιχειρείν, ενώ του είχε γίνει πρόταση να αναλάβει και τη Ford, την οποία όμως απέρριψε. Στους διεθνείς κύκλους της αυτοκινητοβιομηχανίας όλοι αναφέρονται στον Carlos Ghosn, που έχει πετύχει εκεί όπου τόσοι άλλοι απέτυχαν, αν αναλογιστεί κανείς τις δυσκολίες που ανέκυψαν από τη συγχώνευση της Chrysler με την Daimler, την εξαγορά μεριδίου της Mazda από την Ford ή τη συμμαχία της VW με τη Suzuki.
Η Renault προσέλαβε τον Carlos Ghosn το 1996 για να τη βοηθήσει να ανακάμψει, έχοντας διαπιστώσει τα θετικά αποτελέσματα που πέτυχε με την αναδιάρθρωση της εταιρείας ελαστικών Michelin. Eνα μόλις χρόνο μετά, το 1997, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία κατάφερε να καταγράψει κέρδη.
Δύο χρόνια μετά, ο Carlos Ghosn πέτυχε τη συμμαχία της Renault με την ιαπωνική Nissan, διασώζοντας την τελευταία από τη χρεοκοπία. Μετά από 10 χρόνια, η Renault εξαγόρασε το 30% της ρωσικής AvtoVaz, της μητρικής εταιρείας των αυτοκινήτων Lada. Τον Οκτώβριο του 2016 ενσωμάτωσε στη συμμαχία Renault-Nissan τη Mitsubishi Motors, η οποία πάλευε να επιβιώσει μετά το σκάνδαλο παραποίησης των εκπομπών ρύπων από τα οχήματά της.
Η Nissan κατέχει το 15% του μετοχικού κεφαλαίου της Renault και η Renault το 44% της Nissan. Οι δύο εταιρείες κατέκτησαν μαζί μερίδιο 10% στην παγκόσμια αγορά των αυτοκινητοβιομηχανιών το 2010, το οποίο έκτοτε παραμένει σταθερό. Το 2017 αναδείχθηκε στον υπ’ αριθμόν 3 ισχυρότερο όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο μετά την Toyota. H Renault αύξησε, επίσης, πριν από δύο χρόνια το μερίδιο της στην AvtoVaz από το 30% στο 70%.
Tο γαλλικό Δημόσιο παραμένει ο μεγαλύτερος μέτοχος της Renault, με μερίδιο 15%, γεγονός που μπορεί να περιπλέξει ακόμα περισσότερο τα πράγματα. Η Γαλλία προωθεί μεγάλες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας, με τα συνδικάτα να δρομολογούν αλλεπάλληλες απεργιακές κινητοποιήσεις. Μια συγχώνευση θα επιβάρυνε κατά πολύ το προφίλ της κυβέρνησης Macron. Την ίδια ώρα, η διοίκηση στην ιαπωνική Nissan δεν θα ήθελε να επισκιαστεί από τους Γάλλους.