Ασφάλεια: Όταν οι κατασκευαστές επηρεάζουν την EE
Την παραμονή της ψηφοφορίας της ΕΕ σχετικά με το μελλοντικό υποχρεωτικό εξοπλισμό ασφαλείας στα αυτοκίνητα, οι κατασκευαστές εκφράζουν σαφώς τις προτιμήσεις τους και την απροθυμία τους γι’ αυτή ή την άλλη τεχνολογία.
Ενώ η καλή πίστη υπαγορεύει ότι τα ραντάρ για τον έλεγχο της ταχύτητας πρέπει να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόοδος που σημειώθηκε τα τελευταία χρόνια οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις προσπάθειες των κατασκευαστών αυτοκινήτων και των προμηθευτών.
Οι θάνατοι από τροχαία περιστατικά μειώθηκαν κατά περισσότερο από το ήμισυ μεταξύ 2001 και 2017 στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Έτσι, από τις 54.900 κατεβήκαμε στις 25.300 θύματα σε αυτή την περίοδο. Προφανώς, μεγάλο μέρος αυτής της μείωσης πρέπει να αποδοθεί στους αερόσακους, στο ABS και στο ESP, το οποίο έγινε υποχρεωτικό για όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη από την 1η Νοεμβρίου του 2014.
Την παραμονή της ψηφοφορίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τα νέα υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας στα αυτοκίνητα, σύμφωνα με τον νέο «Κανονισμό επί της Γενικής Ασφάλειας», η Ένωση των Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) χρησιμοποιεί την επιρροή της για να πιέσει προς την υιοθέτηση ορισμένων συστημάτων που θεωρεί πιο αποτελεσματικά από άλλα.
«Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δεσμεύεται να παίξει ρόλο στη μείωση του αριθμού των ατυχημάτων και των θανάτων», δήλωσε σήμερα, Τετάρτη, ο Erik Jonnaert, γενικός γραμματέας της ACEA. «Σε αυτό το πλαίσιο, χαιρετίζουμε την αναθεώρηση του κανονισμού για τη γενική ασφάλεια και υποστηρίζουμε ένα ευρύ φάσμα μέτρων που πρότεινε η Κομισιόν τον περασμένο Μάιο».
Ανάμεσα στα συστήματα που «προωθούνται» από τη βιομηχανία περιλαμβάνονται η ανίχνευση υπνηλίας, η εποπτεία διατήρησης της λωρίδας και το αυτόνομο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης. Το τελευταίο έχει πράγματι πολλά πλεονεκτήματα σύμφωνα με την ACEA που διευκρινίζει ότι μπορεί να μειώσει τον αριθμό των ατυχημάτων λόγω περισπασμού του οδηγού, αλλά και να μειώσει τη σοβαρότητα των μετωπικών και πλευρικών συγκρούσεων.
Συνδυαζόμενα, τα παραπάνω συστήματα μπορούν επίσης να μειώσουν δραστικά τον αριθμό των ατυχημάτων. Στη λίστα προστίθενται η κάμερα οπισθοπορείας, οι συσκευές ακινητοποίησης με αλκοτέστ ή τα φώτα-στοπ που αναβοσβήνουν σε περίπτωση δυνατού φρεναρίσματος. Επιπλέον, η ACEA υποστηρίζει την ενίσχυση του κλωβού των επιβατών για τη βελτίωση της προστασίας σε περίπτωση σύγκρουσης από πίσω.
Αλλά υπάρχουν και συστήματα που δεν έχουν απαραιτήτως την ευχές της βιομηχανίας, όπως τα συστήματα που προειδοποιούν για την απόσπαση της προσοχής του οδηγού με μια κάμερα που τον παρακολουθεί: «Η αναγνώριση προσώπου μπορεί να διαταραχθεί από τη χρήση ανακλαστικών γυαλιών», προειδοποιεί η ACEA. «Επιπλέον, η παρουσία κάμερας για την παρακολούθηση του οδηγού δημιουργεί επίσης σοβαρά προβλήματα εμπιστευτικότητας».
Η ACEA εκφράζει επίσης την απροθυμία της όσον αφορά την αυτοματοποιημένη βοήθεια με χαμηλή ταχύτητα, με βάση την ανάγνωση σημείων: «Στην πράξη, το σύστημα αυτό εξακολουθεί να εμφανίζει πάρα πολλές ψευδείς προειδοποιήσεις λόγω εσφαλμένης ή ανεπίκαιρης σήμανσης. Επιπλέον, οι κάμερες δεν μπορούν να προβλέψουν όλα τα σενάρια, όπως για παράδειγμα όταν αποκρύπτονται τα σήματα κυκλοφορίας», σχολίασε η ACEA σε δελτίο επικοινωνίας.
Και ο Erik Jonnaert προσέθεσε ότι, «ενώ πιστεύουμε στο τεράστιο δυναμικό της τεχνολογίας ασφάλειας των οχημάτων, αυτό δεν θα είναι ποτέ αρκετό. Καλούμε τους ανθρώπους που διαμορφώνουν την πολιτική να υιοθετήσουν μια πραγματικά ολοκληρωμένη προσέγγιση για την οδική ασφάλεια, η οποία θα συνδυάζει τις νέες τεχνολογίες με καλύτερες οδικές υποδομές και ασφαλέστερη συμπεριφορά».
Ο ανθρώπινος παράγοντας εξακολουθεί να παραμένει πρωταρχικός, περιμένοντας την ημέρα (που δεν βρίσκεται μακριά), οπότε η τεχνητή νοημοσύνη θα αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο.