Κινεζική «έφοδος» με ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη
Mε αιχμή του δόρατος τις Nio, BYD και Geely, οι Κινέζοι «χτυπούν» στην καρδιά της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτων.
Για κάποιους αυτό το αυτοκίνητο είναι όνειρο ζωής: 653 PS, επιτάχυνση από 0-100 km/h σε 3,9", ηλεκτροκίνηση με αυτονομία 500-700 km ανάλογα με τη χωρητικότητα της μπαταρίας και τιμή €69.900.
Ο λόγος για το νέο, κορυφαίο σεντάν ET7 της κινεζικής Nio, η οποία το επόμενο διάστημα θα αρχίσει να παραδίδει τα πρώτα της αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Διαθέσιμο είναι και το SUV Nio EL7, του οποίου οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν τον Ιανουάριο και λίγο αργότερα θα ακολουθήσει και το μικρότερο Nio ET5, ο ανταγωνιστής του Tesla Model 3.
Καινοτομία για την Ευρώπη είναι η ιδέα των σταθμών αλλαγής μπαταριών, την οποία η Nio λανσάρει παράλληλα με την έναρξη των πωλήσεων. Εάν δεν θέλει κανείς να φορτίσει με καλώδιο, μπορεί να ανταλλάξει την άδεια μπαταρία με μια γεμάτη, διαδικασία που θα διαρκεί λίγα μόνο λεπτά. Μέχρι στιγμής υπάρχει μόνο ένας σταθμός αλλαγής μπαταρίας στη Γερμανία, στον αυτοκινητόδρομο Α8 της Βαυαρίας, αλλά θα προστεθούν ακόμη 19 έως το τέλος του έτους και στη συνέχεια άλλοι 100 το 2023.
Συμφωνία μαμούθ Sixt με BYD
Η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Sixt ανακοίνωσε πρόσφατα μια εντυπωσιακή συμφωνία: Ο κολοσσός με έδρα το Μόναχο θέλει να παραγγείλει 100.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την BYD έως το 2028, με το πρώτο να αναμένεται να φτάσει μέσα στο 2022.
Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς την Ευρώπη για την BYD: Η εταιρεία, η οποία είναι ήδη ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μπαταριών στον κόσμο, θα μπορούσε να γίνει ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρικών αυτοκινήτων μεσοπρόθεσμα, απομακρύνοντας την Tesla από την κορυφή.
Εκτός από την BYD και τη Nio, εταιρείες όπως η SAIC, η Geely και η Great Wall Motors ή νεοφυείς επιχειρήσεις όπως η Xpeng περιμένουν να... έρθει η σειρά τους. Οι ειδικοί λένε ότι σχεδόν 20 κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων θα μπορούσαν σύντομα να ξεκινήσουν πωλήσεις στην Ευρώπη.
Σοβαρός ανταγωνισμός από την Άπω Ανατολή;
Μπορούν όμως οι Κινέζοι να γίνουν πραγματικά σοβαροί ανταγωνιστές για τις Mercedes-Benz, BMW και VW στην Ευρώπη; «Θεωρώ ότι κανένας από τους Κινέζους κατασκευαστές δεν μπορεί πραγματικά να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις Ευρωπαίους, Ιάπωνες και Κορεάτες κατασκευαστές στην Ευρώπη», λέει ο Γιόχεν Ζίμπερτ, ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας JSC Automotive, η οποία ειδικεύεται στο κινεζικά αυτοκίνητα και εδρεύει στη Σαγκάη και τη Στουτγάρδη.
Για τον Ζίμπερτ τα δυνατά σημεία των Κινέζων κατασκευαστών βρίσκονται πιθανότατα σε «διάφορα ηλεκτρονικά γκάτζετ», όπως οι λειτουργίες καραόκε για επιβάτες ή γκάτζετ εικονικής πραγματικότητας. Αυτό σίγουρα μπορεί να προσελκύσει πελάτες στην Κίνα, αλλά οι Γερμανοί αγοραστές είναι λίγο πιο συντηρητικοί και τείνουν να αποφεύγουν τις υπερβολές.
Επιπλέον, υπάρχουν ουσιαστικά προβλήματα: Οι Κινέζοι κατασκευαστές δεν έχουν μάθει να στέκονται στα πόδια τους, αναφέρει, καθώς χωρίς τη συνεχή υποστήριξη του κράτους σε τοπικό και κρατικό επίπεδο, οι περισσότερες, αν όχι όλες οι εταιρίες, δεν θα υπήρχαν σήμερα.
«Γνωρίζοντας ότι τελειώνουν σιγά σιγά τα χρήματα για ακόμη περισσότερες επιδοτήσεις από το κινεζικό κράτος, όλοι οι Κινέζοι κατασκευαστές σπεύδουν στο εξωτερικό και δοκιμάζουν την τύχη τους εκεί», λέει ο Ζίμπερτ.
Αλλά και ο Γκρέγκορ Σεμπάστιαν, αναλυτής σε θέματα αυτοκινήτων στο Mercator Institute for China Studies (MERICS) στο Βερολίνο, πιστεύει ότι η κρατική υποστήριξη σε κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει συμβάλει σημαντικά στην επιτυχία τους μέχρι σήμερα.
Επιδοτήσεις φέρνουν τα πάνω κάτω στον ανταγωνισμό στην Κίνα
Ωστόσο, αυτή η κρατική υποστήριξη θα μπορούσε σύντομα να μετατραπεί σε σοβαρή αδυναμία για τους Κινέζους κατασκευαστές στην Ευρώπη. Η ΕΕ αντιμετωπίζει ήδη επιφυλακτικά την κινεζική αγορά: «Οι νέοι κανόνες για τις επιδοτήσεις που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό σε τρίτες χώρες», λέει ο Γκρέγκορ Σεμπάστιαν, «θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε σοβαρό πρόβλημα για τους κινέζους κατασκευαστές EV». Σε αυτό, επισημαίνει, ενδέχεται να προστεθεί η άνιση πρόσβαση στην αγορά σε Κίνα και Ευρώπη, καθώς και οι αυξανόμενες γεωπολιτικές διαφορές.
«Σίγουρα οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν μια ευκαιρία», τονίζει ο σύμβουλος εταιριών Ματίας Σμιντ από το Βερολίνο, ο οποίος ειδικεύεται στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. «Μετά την επιτυχία της Tesla, θα ήταν κανείς ηλίθιος αν τους απέρριπτε».
[Πηγή: Deutsche Welle]