Hλεκτρικά, η Βρετανία χαλαρώνει τους στόχους λόγω αμερικανικών δασμών

Hλεκτρικά, η Βρετανία χαλαρώνει τους στόχους λόγω αμερικανικών δασμών

Ύστερα από την επιβολή δασμού 25% από τις ΗΠΑ, η βρετανική κυβέρνηση μειώνει τα πρόστιμα για μη συμμόρφωση στους στόχους πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και δίνει παράταση ζωής σε υβριδικά μοντέλα έως το 2035.

ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Σε μια προσπάθεια να ανακουφίσει την πίεση που δέχεται η αυτοκινητοβιομηχανία εξαιτίας των νέων εμπορικών εντάσεων με τις ΗΠΑ, η Βρετανία ανακοίνωσε μια σειρά αλλαγών στην πολιτική της για τα ηλεκτρικά. 

Η κυβέρνηση χαλαρώνει τους στόχους που έχει θέσει για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, μειώνοντας τα πρόστιμα που επιβάλλονται στους κατασκευαστές οι οποίοι δεν πετυχαίνουν τα απαιτούμενα ποσοστά πωλήσεων EV. Η κίνηση αυτή έρχεται σε μια περίοδο αβεβαιότητας, καθώς η απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ, Donald Trump, να επιβάλει δασμό 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από τη Βρετανία από τις 3 Απριλίου, έχει προκαλέσει αναστάτωση στην αγορά και φόβους για εμπορικό πόλεμο και επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να είναι το μέλλον, αλλά οι δασμοί είναι το παρόν -και το κόστος τους είναι άμεσο και απτό

ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Οι βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες βασίζονται έντονα στην αμερικανική αγορά, η οποία αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγικό προορισμό μετά την Ευρωπαϊκή Ένωση. Πάνω από ένα εκατομμύριο βρετανικά αυτοκίνητα, αξίας περίπου $9,79 δισ., εξήχθησαν στις ΗΠΑ το 2024.

Το σοκ εντάθηκε το περασμένο Σάββατο όταν η Jaguar Land Rover ανακοίνωσε την προσωρινή αναστολή αποστολών προς τις ΗΠΑ για έναν μήνα, προκειμένου να επανεκτιμήσει το κόστος και τις συνέπειες των δασμών. Η κίνηση αυτή εξέπεμψε σήμα κινδύνου για ολόκληρο τον κλάδο.

Η νέα κυβερνητική πολιτική προβλέπει, μεταξύ άλλων, την εξαίρεση των κατασκευαστών μικρού όγκου όπως οι Aston Martin, Bentley και McLaren από τις αυστηρές υποχρεώσεις συμμόρφωσης. Επιπλέον, ενώ παραμένει ο στόχος για πλήρη κατάργηση των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου έως το 2030, τα υβριδικά και plug-in υβριδικά μοντέλα θα μπορούν να πωλούνται έως το 2035.

Ο Mike Hawes, επικεφαλής του SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders), υπογράμμισε ότι τα μέτρα ήταν ένα πρώτο θετικό βήμα, αλλά όχι αρκετό. Όπως δήλωσε, «δεδομένων των σοβαρών προκλήσεων που προκύπτουν από τους αμερικανικούς δασμούς, απαιτούνται επιπλέον ενέργειες για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του βρετανικού κλάδου, ο οποίος απασχολεί άμεσα 200.000 εργαζόμενους και έμμεσα πολλούς περισσότερους».

ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε προ ημερών την πρόθεσή της να δώσει περισσότερο χρόνο στις αυτοκινητοβιομηχανίες για να συμμορφωθούν με τους στόχους εκπομπών CO₂, παρατείνοντας τη μεταβατική περίοδο από το ένα στα τρία χρόνια.

Η υπουργός Μεταφορών, Heidi Alexander, δήλωσε ότι οι δασμοί των ΗΠΑ κατέστησαν επείγουσα την επανεξέταση των κανόνων για τα EV, η οποία βρισκόταν ήδη σε εξέλιξη. «Έχουμε απόλυτη επίγνωση πως η κυβέρνηση πρέπει να κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για να προστατεύσει τις βρετανικές επιχειρήσεις», τόνισε μιλώντας στο BBC.

Ο αρχηγός του Εργατικού Κόμματος και πρωθυπουργός Keir Starmer δήλωσε το Σάββατο ότι η βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης παραμένει η διαπραγμάτευση μιας εμπορικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ, που θα μπορούσε να περιλαμβάνει και εξαιρέσεις από τους δασμούς.

Παρότι συνολικά οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν το 2024 στη Βρετανία, η άνοδος αυτή οφείλεται κυρίως στις εταιρικές πωλήσεις. Μόλις ένας στους δέκα ιδιώτες αγοραστές επέλεξε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τον τελευταίο μήνα, τα EV αντιπροσώπευαν το 19% των συνολικών πωλήσεων, ποσοστό αρκετά χαμηλότερο από το 28% που απαιτείται για να καλυφθεί ο κυβερνητικός στόχος του 2025.

Η μεταβατική περίοδος που προσφέρει τώρα η κυβέρνηση ενδέχεται να προσφέρει ανακούφιση στις εταιρείες, αλλά αναμένεται ότι η πίεση προς μια πιο συνολική επαναχάραξη της βιομηχανικής πολιτικής θα ενταθεί το επόμενο διάστημα, καθώς ο κλάδος προσπαθεί να διαχειριστεί το βάρος των δασμών και την ενεργειακή μετάβαση.

Πηγή: Reuters
 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube