Ghia FIAT 500 & 600 Jolly 1958-1962
To 1957, τα FIAT «παραλίας» εισέβαλλαν στην Ιταλική και Γαλλική Ριβιέρα, στη Florida και στην California. Μεταξύ των αναρίθμητων εκδόσεων, τα Jolly που κατασκευάζονταν από την Carrozzeria Ghia ήταν και τα πιο επιτυχημένα.
Ο Giovanni Agnelli δεν ήταν μόνο ο ισχυρός άνδρας του Gruppo FIAT. Ήταν επίσης μια προσωπικότητα του τζετ-σετ από τις πιο προβεβλημένες, πολλαπλασιάζοντας παντός είδους ευκαιρία για να απαθανατίσουν οι φωτογράφοι.
Το 1956, ένα από τα αγαπημένα παιχνίδια του ήταν ένα περίεργο όχημα που βασιζόταν στο 600ράκι, σχεδιασμένο από τον Pininfarina και που θα αποτελούσε πρώτο θέμα στα εξώφυλλα των λαϊκών και όχι μόνον περιοδικών της εποχής. Ενός «αυτοκινήτου» που δεν θα του έπαιρνε πολύ χρόνο για να εξελιχτεί σε μεγάλη τρέλα…
Από την πόλη έρχομαι
… στην παραλία. Μια μόδα που δεν άφησε ανέγγιχτους τους ανά την ιταλική επικράτεια καροσερίστες και τα διάφορα ατελιέ σχεδιασμού. Ως εκ τούτου, την επόμενη χρονιά, πολυάριθμα πρωτότυπα, παράξενα, ακόμα και άσχημα μοντέλα γέμισαν τις παραλίες της Μεσογείου. Αλλά κανένα τους δεν έφτασε στο στάδιο της μαζικής παραγωγής.
Θα έπρεπε να έρθει το Salone di Torino το φθινόπωρο για να δούμε να εμφανίζονται τα πρώτα «αυτοκίνητα πλαζ», σχεδιασμένα για να μπουν σε βιομηχανική παραγωγή. Εκμεταλλευόμενη την παρουσίαση του FIAT Nuova 500, η Carrozzeria Ghia έκανε το μεγάλο βήμα το 1957, παρουσιάζοντας την γκάμα «Jolly» που πατούσε πάνω στο νεογέννητο του Torino, αλλά και στο FIAT 600.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το FIAT Nuova 500L
Η συνταγή ήτα απλή: Και τα δύο πέταξαν την οροφή τους, έχασαν τις πόρτες τους, ξεγύμνωσαν τα καθίσματα από την επένδυση για να ντύσουν το σκελετό τους με λυγαριά και διατήρησαν τα στοκ μηχανικά μέρη για να κρατηθεί η τιμή χαμηλά.
Σπαρτιάτικα και ελάχιστα άνετα αλλά προκαλώντας την προσοχή με τα ζωηρά χρώματά τους, ευχάριστα στην οδήγηση παρόλο που περιορίζονταν σε μικρές διαδρομές κάτω από τον καυτό ήλιο, γνώρισαν άμεσα τεράστια επιτυχία. Βέβαια, με το 500 τα πράγματα ήταν σαφώς πιο δύσκολα. Με μόλις 13 άλογα οι επιδόσεις του ήταν σαφώς περιορισμένες σε σχέση με το 600άρι που αποδεικνυόταν πιο ευέλικτο στη χρήση.
Με ρυθμό παραγωγής μερικές ντουζίνες κομμάτια κάθε μήνα, λόγω της ελάχιστα προσαρμοσμένης μαζικής παραγωγής, τα Jolly της Ghia δεν μπορούσαν να καλύψουν τις ανάγκες της πελατείας. Τότε τη ζήτηση ανέλαβαν να ικανοποιήσουν λογιών λογιών αντίγραφα.
Ένας ανακόλουθος πολλαπλασιασμός της προσφοράς σε σχέση με τη ζήτηση που έφερε γρήγορα σε κορεσμό της αγοράς. Το 1966, με τις νέες προδιαγραφές ασφαλείας στα αυτοκίνητα, η μόδα των μικρών καλοκαιρινών FIAT περιθωριοποιήθηκε μέχρι που τελικά έσβησε.
Τιμή-ταμπλάς
Όσον κι αν ακούγεται περίεργο, η σημερινή τιμή ενός Ghia FIAT 500 Jolly είναι αστρονομική. Ένα αυτοκίνητο σε κατάσταση Concours κοστίζει σχεδόν 90.000 ευρώ, ενώ ακόμη και ένα σε κατάσταση «Fair», δηλαδή σε υποφερτή κατάσταση που απλώς δεν του λείπουν τα σημαντικά τμήματα, έχει χτυπήματα, ιμιτασιόν πραγματάκια, θολά ή χαμένα νίκελ και προβλήματα στο χρώμα δεν πέφτει κάτω από τις 30 χιλιάδες! Για το 500 Jolly η τιμή είναι αντίστοιχα 110 και 31 χιλιάδες.
Για του λόγου το ασφαλές, ένα αυθεντικό Ghia FIAT 500 Jolly του 1960 έπιασε την τιμή-ρεκόρ των $170.500 σε δημοπρασία ιδιώτη στο Scottsdale στην Arizona τον Ιανουάριο του 2015. Που σημαίνει €141.500 με την τότε ισοτιμία.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ FIAT 500 Giardiniera 1960-1977 [videο]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ FΙΑΤ 600 Multipla 1956-1965 [videos]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Autobianchi Bianchina Eden Roc 1960-1969 [video]
Τα FIAT Jolly με μια ματιά
Κινητήρας Δικύλινδρος και 4κύλινδρος
Χωρητικότητα 479 και 767 cc
Iσχύς 13 και 32 PS
Τελική ταχύτητα 95 και 105 km/h
Παραγωγή 700 και 800 κομμάτια
Τιμή σήμερα 30-90 χιλιάδες ευρώ και 31-110 χιλιάδες ευρώ