Βασίλης Ξυπολυτάς, πρόεδρος ΟΣΥ: Πετύχαµε τη µεγαλύτερη αύξηση λεωφορείων στην Ευρώπη εν µέσω πανδηµίας
Μέσα στο πρώτο 6µηνο του 2023 o ΟΣΥ θα παραλάβει συνολικά 650 λεωφορεία, εκ των οποίων τα 350 θα είναι ηλεκτρικά και τα υπόλοιπα 300 CNG -Φυσικού Αέριου.
O Βασίλης Ξυπολυτάς δεν είναι ο τυπικός µάνατζερ που θα συναντήσεις στη θέση του προέδρου µιας εταιρείας. Από την άλλη δεν είναι ούτε αυτό που λέµε «πολιτικός καριέρας», καθώς έχει προσωπική επαγγελµατική δραστηριότητα πολύ πριν εµπλακεί µε τα κοινά.
Λάτρης των καρτ από µικρός, δεν δίστασε να βγάλει άδεια οδήγησης λεωφορείου. Ίσως για να έχει άµεση γνώση των οποίων προβληµάτων αντιµετωπίζουν οι οδηγοί των ΜΜΜ.
Ο ίδιος δηλώνει ευθαρσώς πως σκοπός του δεν είναι να «ριζώσει» στην ΟΣΥ, αλλά φεύγοντας να έχει αφήσει πίσω του έργο σηµαντικό. Άλλωστε αρκεί µια σύντοµη µατιά στο βιογραφικό του για να δούµε πως το ίδιο έκανε τόσο στο ΕΚΑΒ όσο και στον δήµο της Κηφισιάς όπου η θητεία του συνδυάστηκε µε σηµαντικές καινοτοµίες.
Ο Βασίλης Ξυπουτάς ανέλαβε τα ηνία της «Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ» (ΟΣΥ) σε µια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο. Αυτήν που η πανδηµία του κορονοϊού βρισκόταν στο ζενίθ της, µε ό,τι αυτό σήµαινε για τον συγκεκριµένο κλάδο.
Τώρα και µε την ευκαιρία της νέας εποχής στην κινητικότητα θέλουµε να µάθουµε πώς αυτή θα αποτυπωθεί στις δηµόσιες συγκοινωνίες. Οπότε µια συνάντηση για συζήτηση µαζί του ήταν περισσότερο από διαφωτιστική.
Πόσο εφικτή είναι η βιώσιµη κινητικότητα στις δηµόσιες συγκοινωνίες;
Έχουν ήδη υλοποιηθεί οι πρώτοι στόχοι που είχαν τεθεί στην εταιρεία. Ύστερα από έντεκα χρόνια ανανεώθηκε ο στόλος των οχηµάτων, επισκευάστηκε ένας σηµαντικός αριθµός παλαιότερων λεωφορείων που δεν κυκλοφορούσαν στους δρόµους και προσλήφθηκαν νέοι εργαζόµενοι ύστερα από 13 χρόνια.
Καταφέραµε να σηµειώσουµε τη µεγαλύτερη αύξηση λεωφορείων στην Ευρώπη εν µέσω της πανδηµίας για να µπορεί ο κόσµος να µετακινείται µε ασφάλεια και όλα τα υγειονοµικά πρωτόκολλα που είχαµε ορίσει.
Ο επόµενος στόχος είναι η κυκλοφορία ηλεκτροκίνητων λεωφορείων στους δρόµους της Αθήνας. Τα λεωφορεία που θα έρθουν έχουν χαρακτηριστικά πράσινου αποτυπώµατος, µε µηδενικές εκποµπές ρύπων. Είναι επίσης χαµηλού θορύβου οχήµατα, τα οποία συµβαδίζουν απόλυτα µε τις οδηγίες της ΕΕ για την εξασφάλιση της βιώσιµης αστικής κινητικότητας και ασφαλώς της προστασίας του περιβάλλοντος.
Παράλληλα, για πρώτη φορά στη ΟΣΥ ΑΕ έχουµε ξεκινήσει να εφαρµόζουµε πρωτόκολλα GRI µε benchmarking, για να βελτιώσουµε το περιβαλλοντικό αποτύπωµά µας.
Ποια είναι αυτή τη στιγµή η ποσόστωση του στόλου των οχηµάτων στα ΜΜΜ ανάµεσα σε συµβατικά οχήµατα και καθαρά;
Από το 2020 η ΟΣΥ έχει περίπου 60% περισσότερα λεωφορεία και το επόµενο διάστηµα το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί σε περισσότερο από 70%.
Όπως καταλαβαίνετε, καθηµερινά αλλάζουν τα ποσοστά του στόλου των οχηµάτων. Και αυτό οφείλεται στις µεταβολές του προγραµµατισµού των δροµολογίων, στις ανάγκες των πολιτών αλλά και στη φθορά των οχηµάτων. Τα «καθαρά» ηλεκτροκίνητα (τρόλεϊ) είναι 330 και τα θερµικά συµβατικά λεωφορεία που κυκλοφορούν είναι περίπου 1.110, εκ των οποίων τα 279 είναι CNG-Φυσικού Αερίου.
Πότε θα κυκλοφορήσουν στην Αθήνα τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία και σε ποιες γραµµές θα δροµολογηθούν;
Εντός του πρώτου 6µηνου του 2023 θα παραληφθούν συνολικά 650 λεωφορεία, εκ των οποίων τα 350 θα είναι ηλεκτρικά και τα υπόλοιπα 300 CNG -Φυσικού Αέριου.
Τα λεωφορεία αυτά, και κυρίως τα ηλεκτρικά, θα εξυπηρετήσουν το κέντρο της πόλης των Αθηνών, ενώ ένα σηµαντικό κοµµάτι θα εξυπηρετήσει και τις ανάγκες του δήµου Θεσσαλονίκης.
Η αυτονοµία των ηλεκτρικών λεωφορείων θα είναι ικανή να καλύψει τις ηµερήσιες ανάγκες κίνησης;
Τον τελευταίο χρόνο έχουµε δοκιµάσει σε πραγµατικές συνθήκες µια σειρά από ηλεκτρικά λεωφορεία, έτσι ώστε να γνωρίζουµε ακριβώς τους τύπους που µπορούν να λειτουργήσουν µε επάρκεια.
Συνολικά θα παραλάβουµε 350 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία. Από αυτά τα 100 θα έχουν ελάχιστη αυτονοµία 135 km και τα υπόλοιπα 250 θα έχουν ελάχιστη αυτονοµία 180 km. Πιστεύω πως είναι αρκετή να καλύψει τις καθηµερινές ανάγκες κίνησης.
Οι σταθµοί φόρτισης των ηλεκτρικών λεωφορείων θα είναι εγκατεστηµένοι στα αµαξοστάσια ή θα υπάρχουν και στους τερµατικούς σταθµούς κάθε δροµολογίου;
Οι σταθµοί θα είναι εγκατεστηµένοι στα αµαξοστάσια για να φορτίζονται εκεί τα λεωφορεία. Για να µπορέσουµε να υποδεχτούµε τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία προετοιµαζόµαστε µε µια οµάδα εξειδικευµένων συνεργατών, τόσο από πλευράς υποδοµών όπως το δίκτυο φόρτισης όσο και στην εκπαίδευση του προσωπικού µας.
Υπάρχουν εφαρµογές στα smartphones αυτή τη στιγµή που να διευκολύνουν τον επιβάτη; Θα δηµιουργήσετε κάποιες άλλες;
Για τη διευκόλυνση των πολιτών, ο ΟΑΣΑ έχει δηµιουργήσει την εφαρµογή για smartphones που ονοµάζεται ΟΑΣΑ Telematics APP. Με αυτή την εφαρµογή διατίθεται όλη η πληροφόρηση που χρειάζονται οι επιβάτες για τα λεωφορεία και τρόλεϊ. Με λίγα λόγια, οι πολίτες µπορούν να αναζητούν τη γραµµή και το πρόγραµµα του δροµολογίου που τους εξυπηρετεί, καθώς και τη θέση των λεωφορείων σε πραγµατικό χρόνο.
Επίσης αξίζει να σηµειωθεί ότι τόσο ο ΟΑΣΑ όσο και η ΟΣΥ τρέχουν προγράµµατα ψηφιοποίησης τα οποία θα αλλάξουν τελείως τη ποιότητα των παρεχόµενων υπηρεσιών.
Τα υπάρχοντα ΜΜΜ, αλλά και οι στάσεις κατά µήκος των διαδροµών τους, κατά πόσον πιστεύετε ότι εξυπηρετούν τα ΑΜεΑ;
Ο ΟΑΣΑ καθηµερινά δροµολογεί πάνω από 1.320 οχήµατα, εκ των οποίων τα 640 διαθέτουν χειροκίνητη ράµπα και τα 694 ηλεκτροκίνητη.
Αξίζει όµως να αναφερθεί η υπηρεσία Μετακίνησης ΑΜεΑ της ΟΣΥ ΑΕ που εξυπηρετεί όσους δεν µπορούν να µετακινηθούν µε το υπάρχον Συγκοινωνιακό Δίκτυο. Υπάρχουν ειδικά διαµορφωµένα οχήµατα για ανθρώπους µε κινητικά προβλήµατα και το 2021 τα χρησιµοποίησαν 922 άτοµα και πραγµατοποίησαν 2.501 µετακινήσεις.
Επιπλέον, υπάρχει η ηχητική αναγγελία εντός των οχηµάτων και σε 1.000 στάσεις µε την εφαρµογή της τηλεµατικής. Παράλληλα αναρτώνται σχετικά µηνύµατα για τα άτοµα µε αναπηρία ή µε µειωµένη κινητικότητα στις στάσεις και στις οθόνες εντός των οχηµάτων. Επίσης, έχουν τοποθετηθεί και λειτουργούν ειδικές προεξοχές σε 261 στάσεις λεωφορείων και τρόλεϊ, ενώ ακόµα 156 προεξοχές κατασκευάζονται αυτό το διάστηµα.
Εξυπακούεται πως τα νέα λεωφορεία θα 100% φιλικά για τη µεταφορά των ανθρώπων µε κινητικά προβλήµατα.
Ένα µεγάλο ποσοστό από τους επιβάτες των ΜΜΜ αποφεύγει να πληρώνει εισιτήριο. Οι έλεγχοι δεν είναι και τόσο αυστηροί όσο για παράδειγµα στο Μετρό. Πώς αντιµετωπίζετε αυτό το φαινόµενο;
Η εισιτήριο-διαφυγή είναι ένα από τα σηµαντικότερα προβλήµατα των οδικών συγκοινωνιών. Τα τελευταία δύο χρόνια προτεραιότητα ήταν η αύξηση των λεωφορείων, η πρόσληψη νέου προσωπικού και ο µετασχηµατισµός της εταιρείας σε µια σύγχρονη εταιρεία αντίστοιχη µε άλλες που λειτουργούν σε ευρωπαϊκές χώρες.
Τώρα που κλείνει ο κύκλος της πανδηµίας, µαζί µε τον ΟΑΣΑ που είναι και ο καθ’ ύλην αρµόδιος φορέας, ήρθε η στιγµή για να κάνουµε τις απαραίτητες τοµές στο κοµµάτι των εισπράξεων και της εισιτήριο-διαφυγής. Θα δυσαρεστήσουν κάποιους αλλά θα επωφεληθεί το ευρύτερο κοινό και η ΟΣΥ Α.Ε..
Ποιο είναι το όραµά σας για τις δηµόσιες συγκοινωνίες;
Τοποθετήθηκα ως επικεφαλής της ΟΣΥ ΑΕ τη δεύτερη µέρα της πρώτης καραντίνας µε κύριο στόχο την αύξηση των λεωφορείων της ΟΣΥ. Εντός του πρώτου έτους τα λεωφορεία αυξήθηκαν περισσότερο από 60 %, καθώς και άµεσα υλοποιήθηκε η πρόσληψη νέου προσωπικού.
Τώρα που κλείσαµε τον πρώτο δύσκολο κύκλο στόχων στην ΟΣΥ ΑΕ, προσβλέπω στην οµαλή µετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Έπειτα επιθυµώ η ΟΣΥ ΑΕ να µετεξελιχθεί σε µια περιβαλλοντολογικά συνεπή εταιρεία που θα είναι πρότυπο δηµοσίας αστικής συγκοινωνίας. Τρίτον να προχωρήσουµε µε γρήγορους ρυθµούς στη ψηφιοποίηση της εταιρείας µας, τέταρτον να µειώσουµε την εισιτήριο-διαφυγή και τέλος να ολοκληρώσουµε τις δράσεις για τους ανθρώπους µε κινητικά προβλήµατα.