Ανυποχώρητη η ΕΕ στους κανόνες για τις εκπομπές CO₂
«Οι κλιματικοί κανόνες, όπως και αυτοί για τις εκπομπές CO₂ δεν είναι προς διαπραγμάτευση. Η Ευρώπη πρέπει να παραμείνει συνεπής στις δεσμεύσεις της», δηλώνει ο επικεφαλής της κλιματικής πολιτικής της ΕΕ, Wopke Hoekstra.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν εξετάζει αλλαγές στις πολιτικές της για τη μείωση στις εκπομπές CO2 από τα αυτοκίνητα, παρά τις πιέσεις από την ισχυρότερη πολιτική ομάδα της ΕΕ, το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (EPP), να χαλαρώσουν οι νόμοι.
Την κατηγορηματική αυτή δήλωση έκανε σήμερα Πέμπτη ο επικεφαλής της κλιματικής πολιτικής της ΕΕ, Wopke Hoekstra, στο πρακτορείο Reuters.
Η ΕΕ απορρίπτει τις προτάσεις για χαλάρωση των κανόνων στις εκπομπές CO2, διατηρώντας τη δέσμευση στους κλιματικούς στόχους
Το κεντροδεξιό EPP, η μεγαλύτερη κοινοβουλευτική ομάδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα εκστρατεία για τη χαλάρωση των κλιματικών κανόνων. Οι πιέσεις προς τις Βρυξέλλες εντείνονται, καθώς αυτοκινητοβιομηχανίες και εθνικές κυβερνήσεις ζητούν άμεση στήριξη για τον δοκιμαζόμενο τομέα αυτοκινήτου της Ευρώπης.
Στο περιθώριο βιομηχανικής εκδήλωσης στις Βρυξέλλες και σε ερώτηση για το αν σκέφτεται να αλλάξει τους κανόνες για τις εκπομπές CO2, ο Wopke Hoekstra απάντησε κατηγορηματικά: «Όχι. Η απάντηση είναι όχι».
Παρά την πίεση, ο Hoekstra, μέλος της ίδιας πολιτικής ομάδας με την πρόεδρο της Επιτροπής, Ursula von der Leyen, υπογράμμισε τη σημασία των κλιματικών κανόνων για την επίτευξη των νομικά δεσμευτικών στόχων της Ε.Ε. για τις εκπομπές. Οι κανόνες αυτοί, σημείωσε, διασφαλίζουν ένα προβλέψιμο επενδυτικό περιβάλλον για τις ευρωπαϊκές εταιρείες.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης βρίσκεται σε κρίση, με χιλιάδες θέσεις εργασίας σε κίνδυνο λόγω χαμηλής ζήτησης, αυξανόμενου ανταγωνισμού από την Κίνα και χαμηλότερων του αναμενομένου πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το EPP ζητά να δοθεί ανακούφιση στις αυτοκινητοβιομηχανίες από τα όρια εκπομπών CO2 του 2025, τα οποία πολλοί θεωρούν δύσκολο να επιτευχθούν. Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) προειδοποιεί ότι οι εταιρείες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πρόστιμα ύψους 15 δισεκατομμυρίων ευρώ εάν δεν πετύχουν τους στόχους, κάτι που, όπως υποστηρίζει, θα εκτρέψει χρήματα από σημαντικές επενδύσεις.
Ο Hoekstra έχει υποβαθμίσει παλαιότερα τέτοιες ανησυχίες, αναφέροντας ότι τα πρόστιμα για τους στόχους του 2020 ήταν σημαντικά χαμηλότερα από τους φόβους. Τότε, η Volkswagen είχε αντιμετωπίσει πρόστιμα που ξεπερνούσαν τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
Η πρόταση του EPP περιλαμβάνει τη χρήση ενός μέσου όρου τριετίας για την αξιολόγηση της συμμόρφωσης των αυτοκινητοβιομηχανιών με τα όρια του 2025. Αυτό θα τους επέτρεπε να παραβιάσουν τα όρια του επόμενου έτους, αποφεύγοντας τα πρόστιμα, εάν αναπλήρωναν τις ελλείψεις το 2026 και το 2027.
Πηγή: Reuters