Αντικατάσταση ή επισκευή ελαστικού; Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις, by Kumho
κασμένο λάστιχο μπορεί να σημαίνει απρόβλεπτο μεγάλο έξοδο. Αλλά υπάρχει και η περίπτωση να χρειάζεται μόνο επισκευή. Κάνε τη σωστή επιλογή.
Μια διάτρηση ελαστικού συμβαίνει πιο συχνά από όσο φαντάζεσαι.
Ένα καρφί, πιο συχνά μια βίδα, ένα κράσπεδο, μια λακκούβα, χαμηλή πίεση… Το κλατάρισμα ενός λάστιχου έχει διάφορες αιτίες.
Το θέμα είναι πώς το διαχειρίζεσαι αμέσως μετά και τι επιλέγεις να κάνεις στη συνέχεια. Το επισκευάζεις ή το αντικαθιστάς;
Υπάρχουν μερικές προφυλάξεις κι επιθεωρήσεις που χρειάζονται από μέρους του οδηγού για να περιορίσει την πιθανότητα ενός κλαταρίσματος
Οι συνθήκες που θα οδηγήσουν με ασφάλεια στην επισκευή
- Δεν συνεχίζεις την πορεία σου μέχρι να βρεις βουλκανιζατέρ
- Η ζώνη διάτρησης πρέπει να βρίσκεται αποκλειστικά στο πέλμα
- Το λάστιχο δεν πρέπει να έχει επισκευαστεί άλλη φορά
- Η διάμετρος της τρύπας πρέπει να είναι μικρότερη από 6 mm
Είναι επίσης απαραίτητο να μην αφαιρέσεις το αντικείμενο που έχει καρφωθεί στο ελαστικό.
Οι συνθήκες που θα οδηγήσουν σε αντικατάσταση, καθώς το λάστιχο κρίνεται μη επισκευάσιμο
- Το λάστιχο έχει επισκευαστεί στο παρελθόν
- Το ελαστικό έχει επισκευαστεί ύστερα από το κλατάρισμα με κιτ επισκευής
- Το σκίσιμο είναι μεγαλύτερο από 6 mm.
- Το εξωτερικό του ελαστικού παρουσιάζει σημαντική φθορά (τσακίσεις, μεταλλικά ή υφαντικά λινά)
- Η τομή βρίσκεται στον ώμο ή στο πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού
- Το κόψιμο οφείλεται σε πρόσκρουση ή αιχμηρό αντικείμενο
- Η περιοχή του ελαστικού που επιτρέπει το κράτημά του στη ζάντα είναι κατεστραμμένη
- Είναι λάστιχο runflat
Επισκευή σκασμένου ελαστικού και προσωρινές μέθοδοι επισκευής
Μέχρι να πας σε ένα βουλκανιζατέρ, δύο είναι οι προσωρινές μέθοδοι επισκευής σε μια διάτρηση: Το ειδικό σπρέι διάτρησης και το κιτ επισκευής ελαστικού. Καλό είναι να είσαι κατάλληλα εφοδιασμένος!
Ωστόσο προσέξτε, το κιτ επισκευής, αν και αποτελεσματικό, απλό και γρήγορο στη χρήση, δεν θα επιτρέψει την επισκευή του ελαστικού στη συνέχεια. Οι επαγγελματίες του είδους συμφωνούν ότι το στεγανωτικό αλλοιώνει τη γόμμα και βγάζει το ελαστικό «εκτός μάχης».
Το κιτ αυτό λοιπόν, θα σου επιτρέψει να φτάσεις στο πλησιέστερο συνεργείο ή στο σπίτι, αλλά θα καταστρέψει μόνιμα το λάστιχο.
Επισκευή σκασμένου ελαστικού: Βιώσιμες μέθοδοι επισκευής
Υπάρχουν τρεις τρόποι για να επισκευάσεις ένα ελαστικό:
- Το «φυτίλι» ή «κορδόνι» ή «χορδή» απόφραξης: Πρόκειται για επισκευή που γίνεται από την έξω μεριά του ελαστικού. Αυτός ο τύπος επισκευής δεν ενδείκνυται, καθώς δεν περιλαμβάνει έλεγχο του εσωτερικού του λάστιχου ύστερα από τη λειτουργία του σε χαμηλή ή χωρίς καθόλου πίεση.
Επομένως δεν εντοπίζει ούτε λαμβάνει υπόψη του την τυχόν ζημιά που μπορεί να έχει γίνει εσωτερικά ή στον σκελετό.
- Το «μπάλωμα» είναι η δεύτερη πιο κοινή μέθοδος επισκευής και μοιάζει με την επισκευή της σαμπρέλας του ποδηλάτου, το «σολισιόν» που θυμούνται οι παλιότεροι ποδηλάτες. Το λάστιχο αποσυναρμολογείται προκειμένου να εξεταστεί το εσωτερικό του και να εντοπιστεί η διάτρηση. Ακολουθεί καθάρισμα και ρασπάρισμα στην περιοχή που θα επιτεθεί το έμπλαστρο στο εσωτερικό, σταυρωτό άπλωμα κόλλας και επικόλληση έτσι ώστε να αποκτήσει πλήρη σφράγιση.
Πρόκειται για επισκευή αμφίβολης αποτελεσματικότητας: Σφραγίζει μεν το εσωτερικό αλλά όχι το διάστημα μεταξύ πέλματος και εσωτερικής γόμας. Οπότε η οξείδωση του μεταλλικής ή ημί-μεταλλικής πλέξης του ελαστικού καραδοκεί λόγω της πιθανής διείσδυσης νερού.
- Επισκευή ελαστικού με PRP, σφήνα ή «μανιτάρι»: Η πιο αξιόπιστη μέθοδος που συνιστούν και οι κατασκευαστές. Σπάνια μέθοδος αν και η πιο ποιοτική, διότι είναι ακριβή και απαιτεί ειδικό εξοπλισμό και μεγάλο χρόνο αποκατάστασης.
Πρέπει να αφαιρέσεις το λάστιχο και στη συνέχεια να πραγματοποιήσεις μια σειρά εργασιών αποκατάστασης: Σημάδεμα, καθαρισμός, διάτρηση με κοπτική αρίδα, ρασπάρισμα, μέτρηση, εφαρμογή της σφήνας (μανιτάρι) με την ενδεδειγμένη διατομή και βουλκανιζάρισμά της, αποκοπή του κομματιού που περισσεύει, ρασπάρισμα και σε κάθε ενέργεια χρήση διαφόρων υγρών και στεγανωτικών.
Η επισκευή ενός κλαταρισμένου ελαστικού αποτελεί ασφαλή μέθοδο ή πρόκειται για επικίνδυνη αποκατάσταση;
Εάν η επισκευή γίνει από εξειδικευμένο επαγγελματία, τότε ναι, η επισκευή είναι ασφαλής. Εάν το ελαστικό κριθεί επισκευάσιμο ύστερα από την εξέτασή του, ο επαγγελματίας θα προσαρμόσει το σωστό «μανιτάρι» στην τρύπα και θα σου επιστρέψει ένα λάστιχο που είναι εξίσου αποτελεσματικό όπως πριν από τη διάτρηση.
Και αν το ελαστικό δεν έχει υποστεί άλλη ζημιά πέρα από τη διάτρηση, η διάρκεια ζωής του θα είναι ακριβώς η ίδια όπως αν δεν είχε τρυπήσει.
Το λάστιχο runflat
Όπως υποδηλώνει το όνομά του, ένα ελαστικό runflat σου επιτρέπει να συνεχίσεις να οδηγείς για περίπου 80 km ύστερα από ένα κλατάρισμα χωρίς να καταστραφεί το εσωτερικό του παρά την απώλεια πίεσης. Ουσιαστικά δηλαδή, καταργεί την χρήση της ρεζέρβας.
Τα λάστιχα runflat κάποιοι επαγγελματίες υποστηρίζουν ότι επισκευάζονται μία φορά. Ωστόσο, άλλοι αποθαρρύνουν μετ’ επιτάσεως την επισκευή τους. Σημειώστε ότι τα runflat είναι τοποθετημένα σε ειδική ζάντα, προσαρμοσμένη σε μια συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων. Και δεν μπορούν να τοποθετηθούν σε μια τυπική ζάντα.
Πώς να αποφύγεις ένα κλατάρισμα;
Υπάρχουν μερικές προφυλάξεις κι επιθεωρήσεις που χρειάζονται από μέρους του οδηγού για να περιορίσει την πιθανότητα ενός κλαταρίσματος.
-Έλεγχος της φθοράς των ελαστικών
-Τακτικός έλεγχος της πίεσης
-Συχνός έλεγχος ευθυγράμμισης και ζυγοστάθμισης
-Λογική οδηγική συμπεριφορά
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Kumho, λάστιχα για κάθε αυτοκίνητο, κάθε εποχή, κάθε τερέν
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τι λάστιχα να βάλω στο αυτοκίνητό μου; Οδηγίες από την Kumho