Γιατί δεν μειώνονται οι τιμές στα μεταχειρισμένα με φυσικό αέριο;
Η μέση τιμή της αγοράς για ένα μεταχειρισμένο που καίει φυσικό αέριο είναι κοντά στα 10.000 ευρώ -περιλαμβανομένων όμως και των εκ μετατροπής.
Συνεχίζει και αποτελεί απορία γιατί δεν πέφτει η τιμή των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που καίνε φυσικό αέριο ή αλλιώς CNG.
Σύμφωνα με στοιχεία, έχει παρατηρηθεί, ότι οι κινητήρες με καύσιμο το φυσικό αέριο δεν βγάζουν όσα προβλήματα θα έβγαζαν τα αντίστοιχα «αδερφάκια» τους που κινούνται αποκλειστικά με κινητήρα βενζίνης. Αυτό συμβαίνει διότι σε ισοδυναμία η «καθαρότητα» στο φυσικό αέριο είναι μεγαλύτερη από αυτή της βενζίνης.
Για να καταλάβετε, η καλύτερη βενζίνη είναι 100 οκτάνια ενώ το φυσικό αέριο κυμαίνεται κοντά στα 130 οκτάνια σε αντιστοιχία. Λαμβάνοντας αυτό και μόνο υπόψιν, μπορεί κάποιος να καταλάβει εξ αρχής γιατί οι κινητήρες που καίνε φυσικό αέριο είναι λιγότερο έως και καθόλου προβληματικοί σε σχέση με τους αντίστοιχους κινητήρες βενζίνης.
Το εύλογο ερώτημα που τίθεται είναι γιατί το βιώσιμο CNG δεν αποτέλεσε ενδιάμεση λύση 10 ή και 15 ετών πριν από τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση;
Άλλος ένας παράγοντας που παίζει μεγάλο ρόλο βρίσκεται στο γεγονός ότι η οικονομία του καυσίμου σε αντιστοιχία των χιλιομέτρων κρίνεται σχεδόν αστεία, αφού η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται κοντά στα €2/lt, ενώ η τιμή του φυσικού αερίου κυμαίνεται κοντά στα €1,20/kg.
Το φυσικό αέριο μετριέται σε κιλά λόγω μάζας και δέκα κιλά αερίου κοστίζουν σχεδόν όσο δέκα λίτρα βενζίνης. Με τα 10 lt CNG να βγάζουν -κατά μέσο μέσο όρο- και ανάλογα το στιλ οδήγησης από 230 έως και 280 χιλιόμετρα εντός πόλης.
Παρόλα αυτά, το μεγαλύτερο πρόβλημα σε ό,τι αφορά τα αυτοκίνητα φυσικού αέριου είναι το θέμα πρατηρίων, το οποίο έχει σχετικά βελτιωθεί, αλλά παραμένει ένας βραχνάς στους ήδη υπάρχοντες ιδιώτες αυτοκινήτων με CNG. Ειδικά για τη μικρομεσαία γκάμα που η πληθώρα των αυτοκινήτων έχει το μικρό ρεζερβουάρ βενζίνης (9 lt) μόνο για περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Οπότε όσο ελλιπέστερη είναι η υποδομή ανεφοδιασμού τόσο μεγαλύτερο το πρόβλημα.
Ωστόσο, αυτό δεν επηρεάζει την τιμή των μεταχειρισμένων που καίνε φυσικό αέριο, παραμένοντας αυτή ψηλά μόνο και μόνο για τη μεγάλη οικονομία. Και παρόλο που παραμένει ως επιλογή μόνο για αυτούς που έχουν πρόσβαση στο δίκτυο φυσικού αερίου ή σε αυτούς που κατά τις καθημερινές μετακινήσεις τους περνούν από κάποιο από τα λιγοστά πρατήρια ανά την επικράτεια που διαθέτει φυσικό αέριο. Ούτως η άλλως αυτός είναι και ο λόγος που τα περισσότερα ταξί πλέον που κυκλοφορούν στην Αθήνα καίνε φυσικό αέριο.
Τέλος, ο τελευταίος λόγος που παραμένουν ψηλά στην τιμή τους είναι ότι τα τέλη κυκλοφορίας, που αποτελεί και αυτό ένα πρόβλημα στη χρήση του αυτοκινήτου, είναι πολύ πιο χαμηλά έως και μηδενικά.
Παρόλα αυτά, ο καιρός θα δείξει τι θα συμβεί με την τιμή των αυτοκινήτων με CNG καθώς η παραγωγή τέτοιων μοντέλων πλησιάζει στο τέλος της. Ο αναπροσανατολισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ηλεκτρική κινητικότητα αποτελεί την -προφανή- κύρια αιτία, με τα τελευταία μοντέλα που απομένουν να διατίθενται ως CNG να είναι τα Volkswagen Golf και Polo.
Σε κάθε περίπτωση, το εύλογο ερώτημα που τίθεται είναι γιατί το βιώσιμο CNG δεν αποτέλεσε ενδιάμεση λύση 10 ή και 15 ετών πριν από τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση; Φυσικό αέριο υπάρχει άφθονο και η υφιστάμενη τεχνολογία των θερμικών κινητήρων αρκεί για τη χρήση του CNG ως καυσίμου. Χώρια που θα δινόταν ο απαραίτητος χρόνος στη βιομηχανία να λύσει το πρόβλημα της αυτονομίας, των υποδομών και της ανακύκλωσης.