Εγγυήσεις: Ποιες μάρκες παρέχουν την καλύτερη κάλυψη;
Πόσο επαρκής είναι η διετής εγγύηση; Πολλοί κατασκευαστές, συχνά Ασιάτες, προσφέρουν πάνω από αυτό το νόμιμο ελάχιστο: Κάλυψη τριών, πέντε ή ακόμη και επτά ετών. Αλλά αυτή η γενναιοδωρία συνοδεύεται επίσης από περιορισμούς σε km και κάποιες εξαιρέσεις.
Δύο χρόνια, χωρίς περιορισμό χιλιομέτρων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου: Αυτή είναι η εγγύηση που θα έχεις διά νόμου στην ΕΕ, αγοράζοντας καινούργιο αυτοκίνητο. Δυστυχώς, συχνά ύστερα από αυτήν την προθεσμία είναι που προκύπτουν τα πιο δαπανηρά προβλήματα.
Έτσι, ορισμένοι κατασκευαστές προσφέρουν περισσότερα χωρίς επιπλέον χρέωση, για να σε καθησυχάσουν και τελικά να σε πείσουν να αγοράσεις κάποιο από τα μοντέλα τους. Για τις ιαπωνικές μάρκες, η εργοστασιακή ελάχιστη κάλυψη τριών ετών αποτελεί τον κανόνα εδώ και πολύ καιρό. Αλλά υπάρχει και η τοπική αντιπροσωπεία που υπερθεματίζει, όπως για παράδειγμα η Toyota Hellas που διπλασιάζει το εργοστασιακό ποτ, ανεβαίνοντας στα έξι χρόνια.
Βέβαια με τις γιαπωνέζικες εταιρείες υπάρχει περιορισμός στα χιλιόμετρα που σε γενικές γραμμές περιορίζονται στις 100 χιλιάδες, εκτός της Toyota που μαζί με την 6ετή εγγύηση ανεβάζει το χιλιομετρικό περιορισμό στα 180.000 km. Που μας κάνει μέσο ετήσιο όρο χιλιομέτρων τα 30.000. Νούμερο που διανύει μόνο μια ισχνή μειoνονότητα ιδιοκτητών ΙΧ.
Ίδιος χιλιομετρικός περιορισμός ισχύει και για τις Dacia Jaguar και Land Rover. Εάν υπερβείς όμως αυτό το όριο απόσταση κατά τα πρώτα δύο χρόνια, θα εξακολουθείς να καλύπτεσαι, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Από την άλλη πλευρά, μόλις το αυτοκίνητό σου περάσει τα δεύτερα γενέθλιά του, ο κατασκευαστής μπορεί να αρνηθεί την υποστήριξη εάν το οδόμετρο σας εμφανίζει περισσότερα από πέντε ψηφία. Ένας περιορισμός που, ωστόσο, θα παρεμποδίσει μόνο μια ισχνή μειονότητα οδηγών που οδηγούν περισσότερο από τον μέσο όρο, κυρίως «επαγγελματίες του δρόμου».
Μπορεί η νιόφερτη Tesla να ξεχωρίζει με τα τέσσερα χρόνια, αλλά μόλις 80.000 km, αλλά η Kia το κάνει πολύ καλύτερα: Η περίφημη 7ετής εγγύηση των Κορεατών συνοδεύεται μάλιστα από ένα ανώτατο όριο, στα 150.000 km. Χιλιομετρικός περιορισμός που ερμηνεύεται σε 21+ χιλιάδες χιλιόμετρα ετησίως. Εδώ θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ορισμένες εξαιρέσεις, όπως το σύστημα πολυμέσων, μια δυνητικά δαπανηρή πηγή βλαβών, η οποία καλύπτεται μόνο για τρία χρόνια.
Παρόμοια εγγύηση δίνει και το έτερο μέλος του ομίλου, η Hyundai, η οποία από την πλευρά της προσφέρει πέντε χρόνια υποστήριξης, χωρίς περιορισμό σε χιλιόμετρα. Προσθέτοντας όμως ένα επιπλέον περιορισμό: Την υποχρέωση αγοράς του αυτοκινήτου σας από έναν «επίσημο εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο». Κάτι που μάλλον αφορά άλλες χώρες της ΕΕ, παρά την Ελλάδα. Όσο για τη Subaru, ενώ προσφέρει τρία χρόνια ή 100.000 km, παραλείπει από την κάλυψη το ηχοσύστημα, το οποίο περιορίζεται στην εγγύηση του κατασκευαστή του ορισμένα μέρη. Όποια και αν είναι η φίρμα πάντως, η ιδιαίτερη σύστασή μας είναι η ανάγνωση της «ψιλών γραμμάτων» της σύμβασης.
Εκτός από τη βασική εργοστασιακή εγγύηση, οι περισσότερες αντιπροσωπείες προσφέρουν έναντι αντιτίμου επέκταση της εγγύησης. Ένα ντιλ που ακούγεται και είναι συμφέρον. Αλλά επειδή κι εδώ ο διάολος κρύβεται στις λεπτομέρειες, η ενδελεχής ανάγνωση των «ψιλών γραμμάτων» θα σας προφυλάξει από τις κακοτοπιές.
Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε και τρεις διαφοροποιήσεις. Η πρώτη αφορά τη Renault που δίνει διαφορετική εγγύηση στα μοντέλα της: Τρία χρόνια για τα Twingo, Kadjar και Scénic και πέντε για τα Clio, Captur και Mégane, αλλά σε όλα με χιλιομετρικό περιορισμό τα 100.000 km. Η δεύτερη αφορά τη Honda που επιμηκύνει δωρεάν την 3ετή εργοστασιακή εγγύηση σε πέντε χρόνια ή 150.000 km. Για την ίδια διάρκεια, ο Σαρακάκης εγγυάται και το υβριδικό σύστημα i-MMD για το CR-V Hybrid, με χιλιομετρικό περιορισμό τα 100.000 km. Και τέλος, να σημειώσουμε ότι η διετής επέκταση στην εγγύηση της Suzuki (πέντε χρόνια σύνολο) είναι δωρεάν, αφορά όλη την γκάμα της και είναι μεταβιβάσιμη σε περίπτωση μεταπώλησης.
Στον παρακάτω πίνακα αναφέρονται οι εγγυήσεις που παρέχουν οι κατασκευαστές, οι εγγυήσεις όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί από τις ελληνικές αντιπροσωπείες, καθώς και οι δωρεάν επεκτάσεις ως μπόνους αγοράς που ίσχυαν την ημέρας της συγγραφής του ρεπορτάζ. Προφανώς δεν υπάρχουν οι επί χρήμασι επεκτάσεις διότι δεν είναι ούτε βασικές ούτε ελληνικό μπόνους ή διαμόρφωση.
Εταιρεία | Διάρκεια | Χιλιόμετρα |
Abarth | 2 χρόνια | Απεριόριστα |
Alfa Romeo | 5 χρόνια | 200.000 km |
Audi | 2 χρόνια | Απεριόριστα |
BMW | 2 χρόνια | Απεριόριστα |
Citroën | 2 χρόνια/5 χρόνια1 | Απεριόριστα/60.000 km |
Cupra | 4 χρόνια2 | Απεριόριστα |
Dacia | 5 χρόνια3 | 100.000 km |
DS Automobiles | 2 χρόνια/5 χρόνια1 | Απεριόριστα/60.000 km |
FΙΑΤ | 5 χρόνια | 200.000 km |
Ford | 2 χρόνια4 | Απεριόριστα |
Honda | 5 χρόνια5 | 150.000 km |
Hyundai | 5 χρόνια | Απεριόριστα |
Jaguar | 4 χρόνια | 160.000 km |
Jeep | 2 χρόνια | Απεριόριστα |
Kia | 7 χρόνια | 150.000 km |
Land Rover | 3 χρόνια | 100.000 km |
Lexus | 6 χρόνια | 180.000 km |
Mazda | 3 χρόνια | 100.000 km |
Mercedes-Benz | 2 χρόνια | Απεριόριστα |
MINI | 2 χρόνια | Απεριόριστα |
Mitsubishi | 5 χρόνια | 100.000 km |
Nissan | 3 χρόνια | 100.000 km |
Opel | 2 χρόνια/5 χρόνια1 | Απεριόριστα/60.000 km |
Peugeot | 2 χρόνια/5 χρόνια1 | Απεριόριστα/60.000 km |
Porsche | 2 χρόνια | Απεριόριστα |
Renault | 3 χρόνια6/5 χρόνια7 | 100.000/100.000 km |
SEAT | 4 χρόνια2 | Απεριόριστα |
Škoda | 2 χρόνια | Απεριόριστα |
smart | 2 χρόνια | Απεριόριστα |
Subaru | 3 χρόνια8 | 100.000 km |
Suzuki | 5 χρόνια9 | 100.000 km |
Tesla | 4 χρόνια | 80.000 km |
Toyota | 6 χρόνια | 180.000 km |
Volkswagen | 2 χρόνια | Απεριόριστα |
Volvo | 2 χρόνια | Απεριόριστα |
1 Στις Citroën, DS Automobiles, Opel και Peugeot, η δωρεάν 3ετής επέκταση επιφέρει χιλιομετρικό περιορισμό τα 60.000 km
2 Ισχύει δωρεάν επέκταση της διετούς εργοστασιακής εγγύησης.
3 Προσφορά που τρέχει πολύ καιρό από την TEOREN, χωρίς διευκρίνιση της διάρκειάς της. Κάτι που από τις πληροφορίες μας βαίνει προς παγιοποίηση από την ελληνική αντιπροσωπεία
4 Το Ranger καλύπτεται από 3 χρόνια εγγύηση (2 χρόνια της βασικής εργοστασιακής εγγύησης με απεριόριστα χιλιόμετρα + 1 χρόνο δωρεάν επέκταση εγγύησης Ford Protect με ανώτατο όριο τα 100.000 km).
5 Ισχύει επ' αόριστον δωρεάν επέκταση από τρία σε πέντε χρόνια με χιλιομετρικό περιορισμό τα 150.000 km. To υβριδικό σύστημα i-MMD για το CR-V Hybrid καλύπτεται επίσης από 5 χρόνια ή 100.000 km
6 Twingo, Kadjar και Scénic
7 Clio, Captur και Mégane
8 Εκτός του ηχοσυστήματος που καλύπτεται από την εγγύηση του κατασκευαστή
9 Τρία χρόνια εργοστασιακή εγγύηση + δύο χρόνια δωρεάν επέκταση, με χιλιομετρικό περιορισμό στο άθροισμα τα 100.000 km
Το ρεπορτάζ δεν θα ήταν όμως πλήρες αν δεν περιελάμβανε τις δεσμεύσεις κάθε κατασκευαστή όσον αφορά την οξείδωση, τη διάτρηση και τη βαφή.
Μια πραγματική μάστιγα μέχρι τη δεκαετία του ’90, η σκουριά φαίνεται να αποτελεί πλέον παρελθόν. Η αποτελεσματικότητα των υφιστάμενων αντιδιαβρωτικών τεχνικών πράγματι κατέστησε δυνατή την αναχαίτιση του φαινομένου. Επομένως, οι κατασκευαστές προσφέρουν μακροπρόθεσμη κάλυψη έναντι αυτού του προβλήματος ή, πιο συγκεκριμένα, έναντι της διάτρησης που είναι πιθανό να προκαλέσει. Μόνο μερικές φίρμες, όπως η Dacia, η Jaguar ή η Land Rover, περιορίζονται εδώ σε έξι χρόνια.
Η πλειονότητά τους προσφέρει κάλυψη για δώδεκα χρόνια, με τη Mercedes-Benz και τη θυγατρική της smart να φτάνουν τα 30! Αλλά προσέξτε, για να επωφεληθείτε από αυτό, θα πρέπει να κάνετε τσεκάπ κάθε πέντε χρόνια, μερικές φορές συνοδευόμενο από «θεραπεία». Σε πολλές περιπτώσεις, αυτή η εγγύηση περιορίζεται επίσης στο αμάξωμα. Η Honda και η Renault είναι από τις λίγες που λαμβάνουν επίσης υπόψη το πλαίσιο.
Τέλος, υπάρχουν περιορισμοί που αναφέρονται στις συμβάσεις. Μην περιμένετε να επωφεληθείτε, για παράδειγμα, εάν σχηματιστεί σκουριά όπου το αυτοκίνητό σας έχει υποστεί ζημιά από τρακάρισμα. Να σημειώσουμε επίσης ότι η εγγύηση δεν περιλαμβάνει την οξείδωση σε μηχανικά μέρη (φρένα, εξάτμιση, κ.λπ.).
Του κανόνα αυτού εξαιρείται η Honda που αναφέρει σαφώς ότι καλύπτει το σύστημα εξάτμισης του αυτοκινήτου για πρόβλημα που οφείλεται σε διάβρωση για περίοδο πέντε ετών ανεξαρτήτως χιλιομέτρων. Επίσης παρέχει 10ετή κάλυψη από οξείδωση και στα σωληνάκια των φρένων και σε αυτά του συστήματος τροφοδοσίας.
Πολλές φορές με ακριβή χρέωση, το χρώμα του αυτοκινήτου αποτελεί μια άλλη πιθανή πηγή ανησυχίας. Μπορεί να συμβεί η βαφή να έχει ελαττώματα, τα οποία δεν θα δεις απαραίτητα κατά την παράδοση. Μερικές φορές αποκαλύπτονται μόνο με την πάροδο του χρόνου, ύστερα από πλυσίματα ή τις καιρικές επιθέσεις.
Όμως, σε αυτόν τον τομέα, οι κατασκευαστές είναι πολύ λιγότερο γενναιόδωροι. Πολλοί περιορίζονται στο ελάχιστο νόμιμο στην Ευρώπη, δηλαδή τα δύο χρόνια χωρίς περιορισμό των χιλιομέτρων. Οι περισσότεροι από τους εναπομένοντες ανεβαίνουν στα τρία χρόνια ή ακόμα και στα πέντε, όπως η Hyundai, η Kia και η Mitsubishi. Εντύπωση εδώ προκαλεί η εγγύηση της Suzuki που είναι η μόνη που εγγυάται συνολικά το αμάξωμα (χρώμα και οξείδωση) για δώδεκα χρόνια.
Εταιρεία | Βαφή | Οξείδωση/διάτρηση |
Abarth | 3 χρόνια | 8 χρόνια |
Alfa Romeo | 3 χρόνια | 8 χρόνια |
Audi | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
BMW | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
Citroën | 2 χρόνια | 12 χρόνια /5 χρόνια στα επαγγελματικά |
Cupra | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
Dacia | 3 χρόνια | 6 χρόνια |
DS Automobiles | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
FIAT | 3 χρόνια | 8 χρόνια |
Ford | 2 χρόνια | 6-12 χρόνια ανάλογα με το μοντέλο |
Honda | 3 χρόνια | 12 χρόνια2 |
Hyundai | 5 χρόνια | 12 χρόνια |
Jaguar | 3 χρόνια | 6 χρόνια |
Jeep | 3 χρόνια | 8 χρόνια |
Kia | 5 χρόνια | 12 χρόνια |
Land Rover | 3 χρόνια | 6 χρόνια |
Lexus | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
Mazda | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
Mercedes-Benz | 2 χρόνια | 30 χρόνια |
MINI | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
Mitsubishi | 5 χρόνια | 12 χρόνια |
Nissan | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
Opel | 2 χρόνια | 12 χρόνια /5 χρόνια στα επαγγελματικά |
Peugeot | 2 χρόνια | 12 χρόνια /5 χρόνια στα επαγγελματικά |
Porsche | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
Renault | 3 χρόνια | 12 χρόνια2 |
SEAT | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
Škoda | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
smart | 2 χρόνια | 30 χρόνια |
Subaru | 3 χρόνια | 12 χρόνια |
Suzuki | 12 χρόνια | 12 χρόνια |
Tesla | 2 χρόνια | 12 χρόνια |
Toyota | 3 χρόνια1 | 12 χρόνια/6 χρόνια στα επαγγελματικά |
Volkswagen | 3 χρόνια | 6-12 χρόνια ανάλογα το μοντέλο |
Volvo | 2 χρόνια | 12 χρόνια |
1 Ένας χρόνος χωρίς περιορισμό χιλιομέτρων για χώρους φόρτωσης επαγγελματικών οχημάτων
2 Περιλαμβάνονται και τα δομικά μέρη του πλαισίου