Πώς φθάσαμε από το μοντέλο smart, στη μάρκα!

Πώς φθάσαμε από το μοντέλο smart, στη μάρκα!

Η πορεία της smart στο χρόνο ήταν τολμηρή. Για να ανοίξει ο δρόμος προς την καθιέρωση χρειάστηκε μεθοδικότητα και υπομονή, πίστη στο όραμα, επενδύσεις σε τεχνολογία και καινοτόμες ιδέες.

Το smart City Coupe ή fortwo όπως ονομάστηκε αργότερα, ουσιαστικά δημιούργησε μια νέα κατηγορία αυτοκινήτων. Οι μαζικές πωλήσεις το έκαναν μόδα, ένα ισχυρό ρεύμα στην αγορά που έδειχνε ότι υπήρχε πρόσφορο έδαφος για ενδιαφέρουσες στιλιστικά προτάσεις σε μικρό μέγεθος και με προσιτό μηχανολογικό πακέτο.

Κάπως έτσι γεννήθηκαν τα διθέσια smart Roadster και Roadster Coupe που λανσαρίστηκαν στην αγορά το 2003. Βασίζονταν σε μια επιμηκυμένη έκδοση της γνωστής, ήδη υπάρχουσας πλατφόρμας. Ήταν πολύ μικρότερα από τα μικρά roadster της εποχής και δεν εστίαζαν στις επιδόσεις. Δεν απευθύνονταν στο σκληροπυρηνικό κοινό της σπορ οδήγησης, αλλά σε εκείνους που ήθελαν το αυτοκίνητο να εκφράζει το ιδιαίτερο στιλ και την ξεχωριστή τους προσωπικότητα.

H εμπορική επιτυχία και η ανταπόκριση του κοινού στις δυνατότητες εξατομίκευσης έδωσε στην εταιρεία το έναυσμα για να δημιουργήσει ειδικές εκδόσεις BRABUS.

Το 2004 ήρθε το smart forfour, βασισμένο πάνω σε μια εντελώς διαφορετική, προσθιοκίνητη πλατφόρμα, με τον κινητήρα φυσικά εμπρός. Η πλατφόρμα αυτή ήταν εξελιγμένη από κοινού με τη Mitsubishi, αλλά η σχεδίαση διατηρούσε όλα τα τυπικά στοιχεία smart: τις έντονες λεπτομέρειες, το χαρούμενο ύφος, το χρώμα, τις δυνατότητες εξατομίκευσης, το ξεχωριστό στιλ.

Κάπως έτσι το smart, από μοντέλο, έγινε μάρκα.

Η smart συνέχισε να επενδύσει σε νέες τεχνολογίες. Έτσι, το 2008 παρουσίασε το πρώτο ηλεκτροκίνητο smart fortwo, ενώ την ίδια χρονιά ξεκίνησε και τις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ. Είχε προηγηθεί η επέκταση των δραστηριοτήτων σε Καναδά και Κίνα.

Το 2014 η smart έβγαλε και πάλι στην παραγωγή το 4-θέσιο forfour, ταυτόχρονα με την τρίτη γενιά του fortwo.

Συγκεκριμένα, το smart fortwo τρίτης γενιάς λανσαρίστηκε στις 22 Νοεμβρίου 2014 σε όλες τις αγορές της Ευρώπης, ταυτόχρονα με το smart forfour δεύτερης γενιάς.

Το σήμερα
Η τρίτη γενιά του fortwo διατήρησε το ίδιο μήκος με τη δεύτερη, σταθερά στα 2,69 μέτρα, πλην όμως έχει 10 εκατοστά μεγαλύτερο πλάτος και απέκτησε φαρδύτερα ελαστικά, 165 έναντι των 145 του προκατόχου του, βελτιώνοντας έτσι σημαντικά το κράτημα και την οδική του συμπεριφορά. Επίσης, απέκτησε πιο στρωτή και λιγότερο σκληρή ρύθμιση της ανάρτησης, η οποία φέρει γόνατα McPherson μπροστά και παραδοσιακό άξονα DeDion πίσω. Το σύστημα διεύθυνσης είναι ηλεκτρική κρεμαγιέρα που διαθέτει μεταβαλλόμενη υποβοήθηση και είναι εξαιρετικά ελαφρύ σε ταχύτητες πόλης, με πολύ μικρό κύκλο στροφής. Οι εμπρός τροχοί στρίβουν έως και 45 µοίρες, ενώ ο κύκλος στροφής είναι μόλις  6,95 μέτρα, από τα σχεδόν 9 μέτρα της προηγούμενης γενιάς. Όλα αυτά καθιστούν το σημερινό fortwo με διαφορά το πιο ευέλικτο αυτοκίνητο πόλης.

Το σαλόνι επανασχεδιάστηκε πλήρως και τοποθετήθηκαν σε αυτό καινούργιες επενδύσεις, με έντονα φωτεινά και νεανικά χρώματα, σε ελκυστικούς συνδυασμούς. Επίσης, αυξήθηκαν εμφανώς οι χώροι και οι θήκες για μικροαντικείμενα, ενώ τοποθετήθηκε νέο τριάκτινο τιμόνι, που φέρει τα χειριστήρια για το cruise control και τον περιοριστή ταχύτητας. Ιδιαίτερα ελκυστική είναι η οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, η οποία ενσωματώνει και το έξτρα σύστημα δορυφορικής πλοήγησης.

Εντελώς νέος είναι και ο πίνακας οργάνων, που ενσωματώνει το ταχύμετρο με μέγιστη ένδειξη τα 160 km/h, και μια νέα έγχρωμη οθόνη 3,5 ιντσών για τον υπολογιστή ταξιδιού. Η οθόνη αυτή περιλαμβάνει ψηφιακό δείκτη βενζίνης, ένα δεύτερο ψηφιακό ταχύμετρο, τη στιγμιαία και τη μέση κατανάλωση, το ψηφιακό ρολόι και το θερμόμετρο, κ.ά. Το στροφόμετρο και το αναλογικό ρολόι συνεχίζουν να είναι ξεχωριστά, ανεξάρτητα κυκλικά όργανα, με ντιζάιν που εξακολουθεί να θυμίζει τα παλαιότερα fortwo, αν και στην τρίτη γενιά είναι πάνω αριστερά στο οπτικό πεδίο του οδηγού, αντί για πάνω δεξιά. Σημαντικό είναι ότι ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε 40 χρωματικούς συνδυασμούς, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει το δικό του, μοναδικό smart.

Τέλος, από πλευράς κινητήρων και μετάδοσης, έχουμε τρεις επιλογές ισχύος (61, 71 και 90 ίππους) και την επιλογή ανάμεσα σε 5τάχυτο μηχανικό κιβώτιο και 6τάχυτο αυτόματο διπλού συμπλέκτη Twinamic.

Παράλληλα υπάρχουν και οι εκδόσεις electric drive με 160 km αυτονομία.

Το αύριο
H smart είναι σίγουρο πως δεν θα μείνει εδώ. Ένα project που ξεκίνησε σαν μια τρελή ιδέα εξελίχθηκε σε ένα μαζικό ρεύμα, στο πιο lifestyle σύμβολο στην ιστορία της αυτοκίνησης. Κάτι που κατά κάποιο τρόπο υποχρεώνει την εταιρεία να συνεχίσει να κινείται σε μια διαρκή εξελικτική πορεία.

Σήμερα τα smart διατίθενται  σε 46 χώρες, με τις πωλήσεις να βρίσκονται σε συνεχή ανοδική πορεία. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως οι πωλήσεις στην Κίνα έχουν τριπλασιαστεί και η συγκεκριμένη χώρα αποτελεί πλέον την 3η μεγαλύτερη αγορά για τη smart μετά τη Γερμανία και την Ιταλία. Η ιστορία πάντως έδειξε πώς όλες οι μέχρι τώρα επιλογές της smart έχουν δικαιωθεί.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube