Νέα Porsche Cayenne: Το απόλυτο all-rounder γιορτάζει 20 χρόνια
Η νέα Porsche Cayenne αποτελεί την επιτομή του απόλυτου all-rounder και παράλληλα ένα μοντέλο-σταθμό στη σύγχρονη ιστορία της Porsche το οποίο γιόρτασε πρόσφατα τα 20ά του γενέθλια.
Η νέα Porsche Cayenne αποτελεί το τέλειο δείγμα της συνεχούς εξέλιξης ενός all-rounder, και το κάνει για περισσότερα από 20 χρόνια μέσα από τρεις γενιές.
Προς τα τέλη της δεκαετίας του ’90 ο στρατηγικός σχεδιασμός της γκάμας της Porsche προέβλεψε ακόμα ένα μοντέλο, προκειμένου να θωρακίσει τη μακροχρόνια οικονομική ευμάρεια της εταιρείας. Έπειτα από τη σύσταση του παρακλαδιού της φίρμας στις ΗΠΑ, η απόφαση ελήφθη και το τρίτο μοντέλο της εταιρείας θα ήταν ένα off-roader.
«Αν φτιάξουμε ένα offroader σύμφωνα με τα ποιοτικά πρότυπά μας και έχει σήμα "Porsche" εμπρός, ο κόσμος θα το αγοράσει», Ferry Porsche 1989.
Όχι ένα οποιοδήποτε off-roader όμως, αλλά ένα που να δικαιολογεί απόλυτα την υπογραφή της Porsche. Γι’ αυτό και από την πρώτη στιγμή ο στόχος ήταν ένα πραγματικά σπορ SUV, εξίσου ικανό εντός και εκτός δρόμου.
To πρότζεκτ που ανακοινώθηκε το 1998 ονομάστηκε «Colorado» και προέβλεπε ότι η Porsche Cayenne και το Volkswagen Touareg θα χρησιμοποιούσαν την ίδια πλατφόρμα. Όμως το κάθε μοντέλο θα είχε δικούς του κινητήρες και διαφορετικές ρυθμίσεις.
Η Porsche ανάλαβε την εξέλιξη της πλατφόρμας ενώ η Volkswagen προσέφερε την τεχνογνωσία της στο κομμάτι της διαδικασίας παραγωγής σε ευρεία κλίμακα.
Έτσι, ύστερα από αμέτρητες ώρες εξέλιξης και δοκιμών, το 2002 η πρώτη Porsche Cayenne βγήκε από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου στη Λειψία για να αποτελέσει ορόσημο στην κατηγορία των πολυτελών SUV.
Το νέο μοντέλο είχε ισχύ έως 521 PS στην έκδοση Turbo S του 2006 και έφερε μαζί του τεχνολογικές καινοτομίες όπως το Porsche Traction Management (PTM) που φρόντιζε για ενεργή κατανομή της ροπής ανάμεσα στους εμπρός και τους πίσω τροχούς.
Καθώς και το σύστημα ανάρτησης Porsche Active Suspension Management (PASM) με συνεχώς μεταβαλλόμενη δύναμη απόσβεσης. Ειδικά το τελευταίο, μέχρι τότε ήταν διαθέσιμο μόνο σε διθέσια σπορ μοντέλα.
Στη δεύτερη γενιά που παρουσιάστηκε το 2010, η Cayenne ανασχεδιάστηκε ριζικά και η γκάμα εμπλουτίστηκε σταδιακά με υβριδικές και plug-in υβριδικές εκδόσεις. Παράλληλα, η ισχύς όλων των κινητήρων αυξήθηκε και την ίδια στιγμή η μέση κατανάλωση μειώθηκε έως και κατά 23%. Ήταν ένα τεράστιο βήμα για την αποδοτικότητα των μεγάλων SUV.
Για την τρίτη γενιά του 2017, η Porsche ήθελε να κάνει την Cayenne ακόμα πιο σπορ, ακόμα πιο άνετη μα ακόμα πιο ικανή εκτός δρόμου. Για να γίνουν όλα αυτά εφικτά, εξελίχθηκε ένα νέο σύστημα αερανάρτησης με τρεις θαλάμους αντί για δύο που ήταν ο κανόνας, προσαρτήθηκε σύστημα ενεργής τετραδιεύθυνσης που έστριβε και τους πίσω τροχούς, ενώ το αλουμινένιο αμάξωμα εξασφάλιζε χαμηλότερο βάρος.
Τότε η Cayenne σταμάτησε να διατίθεται με ντίζελ κινητήρες αφού τα ιδιαίτερα εξελιγμένα plug-in υβριδικά συστήματα συνδύαζαν με αξεπέραστο τρόπο τις επιδόσεις με την οικονομία. Στη συνέχεια, την Άνοιξη του 2019 η γερμανική φίρμα παρουσίασε την Cayenne Coupé με έντονα κεκλιμένη οροφή εμπνευσμένη από τη γραμμή της θρυλικής 911.
Μέσα στην πορεία της η Porsche Cayenne απέδειξε την αξία της σε όλα τα τερέν, με διακρίσεις όπως η κυριαρχία στο εξοντωτικό Transsyberia Rally που ξεκινάει από τη Μόσχα και τερματίζει στην Ουλάν Μπατόρ (Μογγολία), αλλά και το ρεκόρ γύρου για SUV στο Nürburgring Nordschleife, με χρόνο 7’ 38” 925.
Από τα milestones της Cayenne δεν θα μπορούσε να απουσιάζει η έκδοση GTS που για πρώτη φορά εμφανίστηκε το 2007 και δημιουργήθηκε για να συνδυάζει το αδιαπραγμάτευτα σπορ ταμπεραμέντο με την μοναδική ικανότητα να ταξιδεύει άνετα. Τα στοιχεία δηλαδή που παραδοσιακά πρεσβεύουν οι λέξεις Gran Turismo Sport, από τη δεκαετία του 1960 και την 904 Carrera GTS.
Η ανταμοιβή της Porsche για όλα αυτά δεν ήταν άλλη από την τεράστια εμπορική επιτυχία που από το 2002 έως και το καλοκαίρι του 2020 άγγιξε τις 1.000.000 πωλήσεις. Όπως όλα δείχνουν, η νέα Porsche Cayenne που μόλις πήρε τη σκυτάλη θα αποδειχθεί επάξιος συνεχιστής αυτής της πορείας του απόλυτου all-rounder.