Ο ουρανός σφονδύλι

Ο ουρανός σφονδύλι

Αποτοξίνωση από τα πολιτικά και οικονομικά. Έστω και για λίγο. Αυτό λέω να κάνω εδώ. Άλλωστε, όπως γράφει κι ο Ντίνος σε άλλες σελίδες, η μόνη συνταγή που μπορεί να φέρει κάποιο θετικό αποτέλεσμα εδώ που φτάσαμε είναι το “business as usual”. Να συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που ξέρουμε ώστε να δουλεύει το μοτέρ της χώρας, έστω και στο ρελαντί…
Θα γράψω λοιπόν για αυτοκίνητα. Όχι όμως για οποιαδήποτε αυτοκίνητα. Θα γράψω για υβριδικά.
Πιστεύετε ακόμα ότι τα υβριδικά είναι περιθωριακά αυτοκίνητα για μεσήλικες οικολόγους με τζιν, παχύ μουστάκι και μακρύ μαλλί; Έχετε μείνει πίσω, πολύ πίσω. Ξέρετε ποιο είναι το πρώτο σε πωλήσεις αυτοκίνητο στον κόσμο, τον τελευταίο καιρό; Το Toyota Prius! Κι αυτό δεν είναι το μόνο δείγμα της επερχόμενης μεγάλης αλλαγής στον αυτοκινητικό χάρτη.
[inset side=left]Πιστεύετε ακόμα ότι τα υβριδικά είναι περιθωριακά αυτοκίνητα για μεσήλικες οικολόγους;[/inset]Πέρσι, μια πειραματική Porsche 911 GT3 R Hybrid είχε μπει για ένα διάστημα επικεφαλής του 24ωρου αγώνα στο Νίρμπουργκρινγκ. Και φέτος, στις 4 Μαϊου, ο Άλαν ΜακΝίς έβαλε το νέο, υβριδικό σπορ-πρωτότυπο Audi R18 e-tron quattro στην πρώτη θέση της εκκίνησης για τον 6ωρο αγώνα του παγκόσμιου Πρωταθλήματος Αντοχής, στο Σπα. Αν μάλιστα τα υβριδικά Audi είχαν λίγο περισσότερη τύχη, μπορεί να είχαν πάρει και τη νίκη στον αγώνα, αντί για τη 2η και 4η θέση. Και σημειώνω πως αυτή ήταν η πρώτη τους εμφάνιση.
Και τι μ’ αυτό; – θα πουν κάποιοι. Τι σημασία μπορεί να έχουν οι αγώνες; Μεγάλη. Διότι οι νέες τεχνολογίες εκεί δοκιμάζονται πριν περάσουν στα αυτοκίνητα παραγωγής. Και το R18 e-tron quattro (όπως κι η 911 GT3 R Hybrid) ενσωματώνει ένα νέο είδος υβριδικής τεχνολογίας. Αντί για μπαταρία, χρησιμοποιεί έναν περιστρεφόμενο σφόνδυλο για να αποθηκεύει την ενέργεια που εξοικονομεί στο φρενάρισμα.
Ο σφόνδυλος είναι κάτι πολύ γνωστό μας. Κάθε εμβολοφόρος κινητήρας έχει κι από έναν για να εξομαλύνει την παροχή ισχύος από τις πιστονιές. Η ενέργεια αυτού του σφονδύλου είναι που κάνει ένα μονοκύλινδρο να μη σβήνει με το παραμικρό. Την ενέργεια την αποθηκευμένη σε περιστρεφόμενο σφόνδυλο εκμεταλλεύονται και κάποιες πρέσες για διαμόρφωση μετάλλου. Παλιά υπήρχαν επίσης λεωφορεία που κινούνταν με την ενέργεια ενός μεγάλου, αργόστροφου σφονδύλου – όπως κάποια παιχνίδια που τα τσούλαγες δυο-τρεις φορές για να «κουρδίσουν» και μετά τα άφηνες κάτω κι έτρεχαν.
Στα αγωνιστικά, ο σφόνδυλος αποθηκεύει την κινητική ενέργεια του αυτοκινήτου καθώς αυτό φρενάρει. Ένα μέρος δηλαδή του φρεναρίσματος γίνεται με την αδράνεια του σφονδύλου κι αυτός με τη σειρά του παίρνει στροφές, φτάνοντας στην περίπτωσή μας έως και τις 60.000 rpm. Η ενέργεια που αποθηκεύεται με αυτόν τον τρόπο στο σφόνδυλο μπορεί στη συνέχεια να αποδοθεί και πάλι στους τροχούς, για να επιταχύνει το αυτοκίνητο.
Η μετάδοση της κίνησης από τους τροχούς στο σφόνδυλο και αντίστροφα, μπορεί να γίνει μηχανικά, μέσω γραναζιών ή συστήματος CVT. Στην Porsche και το Audi όμως γίνεται ηλεκτρικά, μέσω γεννήτριας και ηλεκτρικών μοτέρ στους μπροστινούς τροχούς. Έτσι το αγωνιστικό είναι και τετρακίνητο, καθώς οι πίσω τροχοί κινούνται από τον θερμικό κινητήρα (βενζίνης και ντίζελ αντίστοιχα).
Μ’ άλλα λόγια, το υβριδικό σύστημα μοιάζει με αυτό του Lexus RX (από την ανάποδη). Μόνο που η αποθήκευση της ενέργειας γίνεται σε σφόνδυλο αντί σε μπαταρία. Τα πλεονεκτήματα του σφονδύλου; Μικρότερο κόστος και βάρος, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, πιο γρήγορη αποθήκευση κι απόδοση της ισχύος. Ένα πλεονέκτημα έχει η μπαταρία που δεν έχει ο σφόνδυλος: μπορεί να κινεί από μόνη της το αυτοκίνητο για χιλιόμετρα – και μπορεί να αποθηκεύσει ενέργεια με πρίζα από το ηλεκτρικό δίκτυο.
Σημαντικά αυτά τα δύο πλεονεκτήματα, δεν λέω. Για καθημερινά αυτοκίνητα όμως, όχι για αγωνιστικά. Γι’ αυτό η Toyota χρησιμοποιεί πυκνωτές, αντί για μπαταρία, για την αποθήκευση της ενέργειας στο υβριδικό της σπορ-πρωτότυπο που θα δούμε να ανταγωνίζεται τα Audi e-tron στις 24 ώρες του Λε Μαν, τον Ιούνιο.
Όπως και να ’ναι, το γεγονός ότι έχουμε ήδη μάχη υβριδικών στους αγώνες δεν σας λέει κάτι για το μέλλον αυτής της τεχνολογίας στην καθημερινότητά μας;


Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube