Ισχύς εν τη ενώσει
DRIVE Team |
Εκλογές μεθαύριο. Κι όπως λένε όλες οι έρευνες, κανένα κόμμα δεν θα εξασφαλίσει αυτοδυναμία. Θα αποφασίσουν κάποια να συνεργαστούν ώστε να έχουμε επιτέλους κυβέρνηση; Ή θα προτάξουν και πάλι τα μικροκομματικά τους συμφέροντα, αφήνοντας το σπίτι μας να καίγεται; Συμπεριφέρονται λες και δεν έχουν καταλάβει τι διακυβεύεται.
Για δείτε τι συμβαίνει όταν κινδυνεύει μια αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν στηλώνει τα πόδια, δεν βγάζει κορώνες, δεν εθελοτυφλεί. Καταπίνει την περηφάνεια της και ψάχνει για στηρίγματα. Δείτε τι έγινε με την Ducati, που προσδέθηκε στο άρμα της Audi – όπως είχε κάνει κι η Lamborghini. Ακόμα πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το… μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψαν πρόσφατα η Fiat και η Mazda.
Την σήμερον εποχή, για να επιβιώσει μια αυτοκινητοβιομηχανία πρέπει να έχει τεχνολογία, πρέπει να έχει και όγκο παραγωγής. Ούτε η Fiat ούτε η Mazda πληρούν πλέον από μόνες τους αυτές τις προϋποθέσεις. Με τη συνεργασία όμως αλληλοσυμπληρώνονται. Οι Ιάπωνες, που έχουν ανεξαρτητοποιηθεί από τη Ford, δεν κατασκευάζουν πάνω από 1,2 εκατομμύρια αυτοκίνητα το χρόνο. Με αυτό τον όγκο παραγωγής είναι δύσκολο να αποσβέσουν την επένδυση που έχουν κάνει στην προηγμένη τεχνολογία πλαισίων και κινητήριων συστημάτων SkyActiv. Την παρέχουν λοιπόν στους Ιταλούς. Κι αυτοί από τη μεριά τους μπορεί να τους παράσχουν τα εργοστάσια για να κατασκευάζουν κάποια μοντέλα τους στην Ευρώπη, ξεπερνώντας έτσι το πρόβλημα του ακριβού γεν. Χώρια που οι ιαπωνικοί κινητήρες μπορεί να επωφεληθούν από την τεχνολογία MultiAir.
Αυτά βέβαια στο μέλλον. Προς το παρόν, η συνεργασία που έχει συμφωνηθεί είναι μεταξύ της Mazda και της Alfa Romeo για την από κοινού εξέλιξη των επόμενων MX-5 και Alfa Spider. Για σκεφτείτε: Η Alfa, παρά το γόητρο και την παράδοσή της, δεν είπε «εγώ ξέρω και θα το κάνω μόνη μου». Σκέφτηκε να απευθυνθεί στον ειδικό, αυτόν που έχει την τεχνογνωσία στα σύγχρονα roadster με πίσω κίνηση. Και το έκανε νωρίς, στα πρώτα στάδια εξέλιξης του επόμενου ΜΧ-5, ώστε οι μηχανικοί της να βάλουν τη σφραγίδα τους στη μελλοντική Spider και να τη διαφοροποιήσουν καθοριστικά από τη Γιαπωνέζα αδελφή της. Με άλλους κινητήρες, άλλο ντιζάιν, άλλο στήσιμο, ώστε να είναι μια πραγματική Alfa.
Η συνεργασία των δύο κατασκευαστών όμως δεν είναι λογικό να σταματήσει εκεί. Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε θέλει κι άλλα κοινά προγράμματα. Δεν λέει ποια, αλλά μπορούμε να υποθέσουμε πως σκέφτεται την από κοινού εξέλιξη των επόμενων Mazda2, Punto και MiTo. Το Mazda2 δεν είναι πλέον αδελφό μοντέλο του Fiesta και δεν τα βγάζει πέρα μόνο του εμπορικά. Και το Punto, από την πλευρά του, χρησιμοποιεί κοινή πλατφόρμα με το Opel Corsa ενώ δεν υπάρχει πλέον συνεργασία μεταξύ Fiat και GM. Το επόμενο Punto, που λέγεται ότι θα καθυστερήσει μέχρι το 2014, μπορεί να έχει τεχνολογία αιχμής SkyActiv, από την οποία να επωφεληθεί και η επόμενη MiTo. Και το Mazda2 θα μπορεί να κατασκευάζεται στο Πομιλιάνο ή στο Τίχι, ώστε να έχει χαμηλότερη τιμή στην Ευρώπη και να αφήνει μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.
Μια πιθανή συνεργασία μπορεί να αφορά και στην επόμενη Alfa 159 ή Giulia. Λέγεται πως ο Μαρκιόνε έχει απορρίψει δύο φορές το σχέδιο που του προτάθηκε και η εξέλιξη έχει πάει στις καλένδες. Αν η Giulia συνδεθεί με το επόμενο Mazda6, το πρόγραμμα θα επιταχυνθεί και η Alfa θα αποκτήσει την πιο σύγχρονη τεχνολογία.
Alfa Romeo με σωθικά Mazda; Δεν ισοδυναμεί αυτό με ιεροσυλία για τους τιφόζι της μάρκας; Γιατί, νοιάζεται μήπως κανείς που η Bentley Continental έχει πλατφόρμα και μηχανικά μέρη της VW;
Για δείτε τι συμβαίνει όταν κινδυνεύει μια αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν στηλώνει τα πόδια, δεν βγάζει κορώνες, δεν εθελοτυφλεί. Καταπίνει την περηφάνεια της και ψάχνει για στηρίγματα. Δείτε τι έγινε με την Ducati, που προσδέθηκε στο άρμα της Audi – όπως είχε κάνει κι η Lamborghini. Ακόμα πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το… μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψαν πρόσφατα η Fiat και η Mazda.
Την σήμερον εποχή, για να επιβιώσει μια αυτοκινητοβιομηχανία πρέπει να έχει τεχνολογία, πρέπει να έχει και όγκο παραγωγής. Ούτε η Fiat ούτε η Mazda πληρούν πλέον από μόνες τους αυτές τις προϋποθέσεις. Με τη συνεργασία όμως αλληλοσυμπληρώνονται. Οι Ιάπωνες, που έχουν ανεξαρτητοποιηθεί από τη Ford, δεν κατασκευάζουν πάνω από 1,2 εκατομμύρια αυτοκίνητα το χρόνο. Με αυτό τον όγκο παραγωγής είναι δύσκολο να αποσβέσουν την επένδυση που έχουν κάνει στην προηγμένη τεχνολογία πλαισίων και κινητήριων συστημάτων SkyActiv. Την παρέχουν λοιπόν στους Ιταλούς. Κι αυτοί από τη μεριά τους μπορεί να τους παράσχουν τα εργοστάσια για να κατασκευάζουν κάποια μοντέλα τους στην Ευρώπη, ξεπερνώντας έτσι το πρόβλημα του ακριβού γεν. Χώρια που οι ιαπωνικοί κινητήρες μπορεί να επωφεληθούν από την τεχνολογία MultiAir.
Αυτά βέβαια στο μέλλον. Προς το παρόν, η συνεργασία που έχει συμφωνηθεί είναι μεταξύ της Mazda και της Alfa Romeo για την από κοινού εξέλιξη των επόμενων MX-5 και Alfa Spider. Για σκεφτείτε: Η Alfa, παρά το γόητρο και την παράδοσή της, δεν είπε «εγώ ξέρω και θα το κάνω μόνη μου». Σκέφτηκε να απευθυνθεί στον ειδικό, αυτόν που έχει την τεχνογνωσία στα σύγχρονα roadster με πίσω κίνηση. Και το έκανε νωρίς, στα πρώτα στάδια εξέλιξης του επόμενου ΜΧ-5, ώστε οι μηχανικοί της να βάλουν τη σφραγίδα τους στη μελλοντική Spider και να τη διαφοροποιήσουν καθοριστικά από τη Γιαπωνέζα αδελφή της. Με άλλους κινητήρες, άλλο ντιζάιν, άλλο στήσιμο, ώστε να είναι μια πραγματική Alfa.
Η συνεργασία των δύο κατασκευαστών όμως δεν είναι λογικό να σταματήσει εκεί. Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε θέλει κι άλλα κοινά προγράμματα. Δεν λέει ποια, αλλά μπορούμε να υποθέσουμε πως σκέφτεται την από κοινού εξέλιξη των επόμενων Mazda2, Punto και MiTo. Το Mazda2 δεν είναι πλέον αδελφό μοντέλο του Fiesta και δεν τα βγάζει πέρα μόνο του εμπορικά. Και το Punto, από την πλευρά του, χρησιμοποιεί κοινή πλατφόρμα με το Opel Corsa ενώ δεν υπάρχει πλέον συνεργασία μεταξύ Fiat και GM. Το επόμενο Punto, που λέγεται ότι θα καθυστερήσει μέχρι το 2014, μπορεί να έχει τεχνολογία αιχμής SkyActiv, από την οποία να επωφεληθεί και η επόμενη MiTo. Και το Mazda2 θα μπορεί να κατασκευάζεται στο Πομιλιάνο ή στο Τίχι, ώστε να έχει χαμηλότερη τιμή στην Ευρώπη και να αφήνει μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.
Μια πιθανή συνεργασία μπορεί να αφορά και στην επόμενη Alfa 159 ή Giulia. Λέγεται πως ο Μαρκιόνε έχει απορρίψει δύο φορές το σχέδιο που του προτάθηκε και η εξέλιξη έχει πάει στις καλένδες. Αν η Giulia συνδεθεί με το επόμενο Mazda6, το πρόγραμμα θα επιταχυνθεί και η Alfa θα αποκτήσει την πιο σύγχρονη τεχνολογία.
Alfa Romeo με σωθικά Mazda; Δεν ισοδυναμεί αυτό με ιεροσυλία για τους τιφόζι της μάρκας; Γιατί, νοιάζεται μήπως κανείς που η Bentley Continental έχει πλατφόρμα και μηχανικά μέρη της VW;