Για το καλλλό μας…

Για το καλλλό μας…

Διαμαρτυρόμασταν πριν χρόνια για το ABS. Ένας καλός οδηγός, λέγαμε, μπορεί να φρενάρει καλύτερα. Τα είχαμε βάλει και με τον ηλεκτρονικό ψεκασμό. Θα χαλάσει, φωνάζαμε, την απόκριση στο γκάζι σε όλα τα αυτοκίνητα με καταλύτη.
Αναπολεί κανείς σήμερα τα καρμπιρατέρ; Ή μήπως πιστεύει πως μπορεί να τρομπάρει το πεντάλ του φρένου καλύτερα από έναν 32μπιτο κομπιούτερ;
Τώρα, όλοι εμείς οι βενζινοαίματοι, στο στόχαστρο έχουμε τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου συμπεριφοράς – ESP και Σία. Λογοκρισία τα ανεβάζουμε, παιδονόμους τα κατεβάζουμε. Και πολλές φορές δεν έχουμε άδικο. Δεν μας αφήνουν να τοποθετήσουμε το αυτοκίνητο στη στροφή με το γκάζι και το φρένο ή το απότομο κατέβασμα. [inset side=Η Ferrari εξελίσσει ένα νέο σύστημα παρακολούθησης και αξιολόγησης της κατάστασης του οδηγού, ώστε να ρυθμίζεται αυτόματα το επίπεδο δυναμικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου][/inset]Επεμβαίνουν και μας κόβουν άτσαλα πάνω στο καλύτερο.
Από την άλλη βέβαια, αυτά τα συστήματα αποδεδειγμένα σώζουν ζωές. Γι’ αυτό και η ΕΕ πρότεινε την υποχρεωτική τοποθέτησή τους σε όλα τα νέα μοντέλα από το 2012 και σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα από το 2014. Κι επειδή πρόκειται για θέμα ασφάλειας, οι νομοθέτες δεν αναμένεται να κάνουν συμβιβασμούς. Τι θέλω να πω; Ότι η συμβιβαστική λύση των απενεργοποιούμενων ESP, που τόσο μας βολεύει, δεν φαίνεται να έχει μέλλον. Ήδη πληθαίνουν τα αυτοκίνητα στα οποία το σύστημα δεν απενεργοποιείται καθόλου, ενώ και σε πολλά από αυτά που απενεργοποιείται, ξαναμπαίνει αυτόματα όταν περάσεις τα 50 km/h.
Τι μας μένει λοιπόν; Μόνο η λύση του ρυθμιζόμενου τρόπου επέμβασης, όπως στις Ferrari (με το manettino στο τιμόνι). Με κάθε κλικ μειώνεις την παρεμβατικότητα του συστήματος, μέχρι να την ελαχιστοποιήσεις. Μη βιάζεστε όμως να χαρείτε, γιατί ακόμα κι η ίδια η φίρμα του Μαρανέλο –ακολουθώντας το ρεύμα των καιρών– έχει επιφυλάξεις. Και μάλιστα τις διατυπώνει σε επίσημό της έγγραφο: «Οι οδηγοί», γράφει, «τείνουν να υπερεκτιμούν τις οδηγικές τους ικανότητες και –κάτι ακόμα πιο σοβαρό– την ψυχοσωματική τους κατάσταση, με αποτέλεσμα η επιλογή του επιπέδου δυναμικής συμπεριφοράς να αντιστοιχεί στις επιθυμίες τους και όχι στην ψυχοσωματική τους κατάσταση και τις ικανότητές τους».
Πού τα γράφει αυτά; Σε επίσημη αίτηση ευρωπαϊκής και παγκόσμιας ευρεσιτεχνίας της Ferrari για ένα νέο σύστημα παρακολούθησης και αξιολόγησης της κατάστασης του οδηγού, ώστε να ρυθμίζεται αυτόματα το επίπεδο και ο τρόπος επέμβασης των συστημάτων ελέγχου ευστάθειας και πρόσφυσης.
Σύμφωνα με το έγγραφο, «στην καμπίνα υπάρχουν διάφοροι βιομετρικοί και ψυχομετρικοί αισθητήρες, που καταγράφουν και μεταδίδουν τις τιμές ορισμένων ψυχοσωματικών παραμέτρων του οδηγού. Οι βιομετρικοί αισθητήρες μπορεί να περιλαμβάνουν μια πιεζοηλεκτρική συσκευή μέτρησης της αναπνοής του οδηγού, μια συσκευή μέτρησης των καρδιακών παλμών και της πίεσής του, μια κάμερα παρακολούθησης των ματιών του (ρυθμός ανοιγοκλεισίματος βλεφάρων) για εκτίμηση του βαθμού εγρήγορσής του, μια συσκευή παρακολούθησης της ηλεκτρικής δραστηριότητας του εγκεφάλου του, μια συσκευή καταγραφής της επιφανειακής του θερμοκρασίας και μία για την καταγραφή της αγωγιμότητας του δέρματός του (ώστε να εκτιμά το βαθμό εφίδρωσης)».
Σε συνημμένο σκαρίφημα του συστήματος, φαίνεται ότι οι αισθητήρες μπορεί να τοποθετηθούν στην οροφή της καμπίνας, στο ταμπλό, στο κάθισμα και στο τιμόνι. Υπάρχει επίσης και manettino, πράγμα που δείχνει πως η Ferrari θα εξακολουθήσει να προσφέρει το αγωνιστικής προέλευσης, ρυθμιζόμενο σύστημα ελέγχου συμπεριφοράς.
Η αίτηση προβάλλει τη βελτίωση της ασφάλειας που θα προσφέρει το νέο σύστημα. Απ’ την άλλη όμως θα μπορεί να χρησιμοποιείται και για να δώσει μια πιο «κοφτερή» συμπεριφορά. «Η δυναμική συμπεριφορά», λέει η Ferrari, «μπορεί να μεταβάλλεται ώστε να βελτιώνει την ασφάλεια στην περίπτωση ενός κουρασμένου ή με χαμηλά αντανακλαστικά οδηγού, αλλά και να αυξάνει την οδηγική απόλαυση στην περίπτωση ενός οδηγού σε εγρήγορση, που ανταποκρίνεται άμεσα και σωστά».      
Δεν ακούγεται κι άσχημα. Αν αυτή η τεχνολογία εφαρμοστεί σιγά-σιγά σε όλα τα αυτοκίνητα που οδηγούμε, βάζω στοίχημα ότι θα ξεχάσουμε και τις σημερινές μας επιφυλάξεις απέναντι στα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Και σε όσους έχουν φιλοσοφικές ανησυχίες και μιλούν για περιορισμό της ελευθερίας βούλησης, θα πω τούτο: Εδώ μας περιορίζουν άλλες κι άλλες ελευθερίες, και δεν αντιδρούμε…  


Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube