F1: Χαμένη στο διάστημα;
DRIVE Team |
Συνέπεσαν τις ίδιες μέρες: το πρώτο grand prix της σεζόν και το δικό μας Eco Race. Τι αντίθεση…
Έβλεπα στην τηλεόραση τα μονοθέσια να γυρίζουν, άκουγα τους ατμοσφαιρικούς V8 να ουρλιάζουν στις 18.000 rpm και σκεφτόμουν πως δεν μπορεί κανείς να δώσει άδικο σε όσους χαρακτηρίζουν τη Formula 1 εκτός του πνεύματος των καιρών. Όταν οι κλιματικές συνθήκες αλλάζουν ραγδαία, όταν η οικονομική κρίση σοβεί και οι τιμές των καυσίμων έχουν φτάσει στα ουράνια, πώς να δικαιολογήσεις καταναλώσεις της τάξης των 70 lt/100km, είκοσι φορές πάνω απ’ όσο έκαψε το Toyota Auris HSD στο Eco Race;
Είναι γεγονός: με τους όλο και πιο ασφυκτικούς περιορισμούς που της επιβάλλονται, η F1 έχει μείνει πίσω τεχνολογικά. Και δεν το λέω εγώ, το λέει ο γενικός διευθυντής της Cosworth, Μαρκ Γκάλαχερ: «Στη γιορτή για τον ένα χρόνο από την επιστροφή μας, είχαμε στο φουαγιέ τη Lotus 49B του Γκρέιχαμ Χιλ από το 1968. Με τον 32βάλβιδο V8 της στο κέντρο, δεν ήταν και τόσο διαφορετική από τα σημερινά μονοθέσια της F1…»
Ξέρω, θα μου πείτε για το KERS. Το σύστημα ανάκτησης κινητικής ενέργειας όμως είναι ακόμα τόσο μικρό, που δύσκολα το βλέπεις σαν κάτι παραπάνω από δικαιολογία για τα μάτια του κόσμου. Άλλωστε, από εκεί δεν πιάστηκε κι ο Έκλστοουν για να αντισταθεί στις επερχόμενες τεχνικές μεταρρυθμίσεις; «Αφού σας έδωσα το KERS», είπε, «τι τα θέλετε τα άλλα; Να χαλάσουμε τους αγώνες;»
Σόου ή κορωνίδα;
Εδώ ακριβώς είναι το ζουμί. Όλα εξαρτώνται από το πώς βλέπει κανείς την F1. Ο Έκλστοουν τη βλέπει καθαρά ως θέαμα, κι αν τον άφηναν θα τη γύριζε πίσω στην εποχή των ανεξάρτητων μικρών ομάδων που όλες χρησιμοποιούσαν τον Cosworth DFV V8 – για να μην πω ότι θα την έκανε κάτι σαν το σημερινό «ενιαίο» των Indycars. Η φιλοσοφία του, απλή: όσο το δυνατόν περισσότερος συναγωνισμός με όσο το δυνατόν μικρότερο κόστος, ώστε να εξασφαλίζεται και η οικονομική βιωσιμότητα.
Υπάρχει όμως κι η άλλη άποψη, αυτή της FIA και των περισσότερων ομάδων. Αυτό που προωθεί ο Έκλστοουν, λένε, δεν είναι Formula 1. Η F1 είναι η κορωνίδα των μηχανικών σπορ και πέρα από θέατρο συναγωνισμού μεταξύ των κορυφαίων οδηγών, πρέπει να είναι και πεδίο ανταγωνισμού των κορυφαίων μηχανικών. Πρέπει να βρίσκεται στην αιχμή της τεχνολογίας. Αν ισχύει αυτό, τότε θα επανέλθουν στο σπορ και οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν αποσυρθεί η μία μετά την άλλη τα τελευταία χρόνια. Και η βιωσιμότητα; Υπάρχουν σχέδια και θα αναπτυχθούν μηχανισμοί για τον έλεγχο των δαπανών των ομάδων. Έτσι κι αλλιώς όμως, αν οι τεχνικές κατευθύνσεις γίνουν πιο σύγχρονες και οικολογικές, πέρα από το ότι θα επιστρέψουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, θα αρθούν και οι επιφυλάξεις των εν δυνάμει χορηγών, που τώρα διστάζουν να επενδύσουν στην F1 από φόβο μην αμαυρωθεί το οικολογικό τους προφίλ.
[inset side=left]Πώς να δικαιολογήσεις μια κατανάλωση 70 lt/100km, είκοσι φορές πάνω απ’ αυτήν του Toyota Auris HSD στο Eco Race;[/inset]Αυτό είναι το σκεπτικό, σύμφωνα με το οποίο έχουν συνταχθεί οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί της F1 που θα ισχύσουν από το 2013. Τους ξέρετε ήδη: 4κύλινδροι “downsized+turbo” κινητήρες 1.600 cc και ποσοτικοί περιορισμοί στο καύσιμο. Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι παρακάτω, όπου οι κανονισμοί αναφέρονται στα συστήματα ανάκτησης ενέργειας και ευθυγραμμίζουν την F1 με τις σύγχρονες τεχνολογικές τάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Ένα κινητήριο σύστημα που δεν ενσωματώνει αυτές τις τεχνολογίες δεν θα είναι ούτε εφικτό ούτε ανταγωνιστικό», εκτιμά ο διευθύνων σύμβουλος της Cosworth, Τιμ Ρούτσης. Για τι μιλάμε; Αφενός για ανάκτηση της ενέργειας στο φρενάρισμα μέσω ενός KERS διπλάσιας ισχύος (120 αντί 60 kW, δηλαδή 180 PS επιπλέον – και για 33 αντί μόλις 6,6 sec ανά γύρο). Και αφετέρου για ανάκτηση της ενέργειας των καυσαερίων. Που είναι πολύ σημαντική, αφού αντιστοιχεί στο 40% της συνολικής ενέργειας του καυσίμου! Πώς θα ανακτηθεί; Με την τεχνολογία “turbo compound” όπου τα καυσαέρια κινούν μια τουρμπίνα (επιπλέον αυτής του turbo) η οποία δίνει πρόσθετη ισχύ, είτε με κατευθείαν μηχανική σύνδεση στον κινητήρα είτε κινώντας μια ενσωματωμένη γεννήτρια και παράγοντας ρεύμα που θα αποθηκεύεται π.χ. στην μπαταρία του KERS.
Με δυο λόγια, ανοίγεται πεδίο δόξης λαμπρό για την εφευρετικότητα των μηχανικών. Κατά τη γνώμη μου, αυτή είναι κι η πεμπτουσία της F1.
Έβλεπα στην τηλεόραση τα μονοθέσια να γυρίζουν, άκουγα τους ατμοσφαιρικούς V8 να ουρλιάζουν στις 18.000 rpm και σκεφτόμουν πως δεν μπορεί κανείς να δώσει άδικο σε όσους χαρακτηρίζουν τη Formula 1 εκτός του πνεύματος των καιρών. Όταν οι κλιματικές συνθήκες αλλάζουν ραγδαία, όταν η οικονομική κρίση σοβεί και οι τιμές των καυσίμων έχουν φτάσει στα ουράνια, πώς να δικαιολογήσεις καταναλώσεις της τάξης των 70 lt/100km, είκοσι φορές πάνω απ’ όσο έκαψε το Toyota Auris HSD στο Eco Race;
Είναι γεγονός: με τους όλο και πιο ασφυκτικούς περιορισμούς που της επιβάλλονται, η F1 έχει μείνει πίσω τεχνολογικά. Και δεν το λέω εγώ, το λέει ο γενικός διευθυντής της Cosworth, Μαρκ Γκάλαχερ: «Στη γιορτή για τον ένα χρόνο από την επιστροφή μας, είχαμε στο φουαγιέ τη Lotus 49B του Γκρέιχαμ Χιλ από το 1968. Με τον 32βάλβιδο V8 της στο κέντρο, δεν ήταν και τόσο διαφορετική από τα σημερινά μονοθέσια της F1…»
Ξέρω, θα μου πείτε για το KERS. Το σύστημα ανάκτησης κινητικής ενέργειας όμως είναι ακόμα τόσο μικρό, που δύσκολα το βλέπεις σαν κάτι παραπάνω από δικαιολογία για τα μάτια του κόσμου. Άλλωστε, από εκεί δεν πιάστηκε κι ο Έκλστοουν για να αντισταθεί στις επερχόμενες τεχνικές μεταρρυθμίσεις; «Αφού σας έδωσα το KERS», είπε, «τι τα θέλετε τα άλλα; Να χαλάσουμε τους αγώνες;»
Σόου ή κορωνίδα;
Εδώ ακριβώς είναι το ζουμί. Όλα εξαρτώνται από το πώς βλέπει κανείς την F1. Ο Έκλστοουν τη βλέπει καθαρά ως θέαμα, κι αν τον άφηναν θα τη γύριζε πίσω στην εποχή των ανεξάρτητων μικρών ομάδων που όλες χρησιμοποιούσαν τον Cosworth DFV V8 – για να μην πω ότι θα την έκανε κάτι σαν το σημερινό «ενιαίο» των Indycars. Η φιλοσοφία του, απλή: όσο το δυνατόν περισσότερος συναγωνισμός με όσο το δυνατόν μικρότερο κόστος, ώστε να εξασφαλίζεται και η οικονομική βιωσιμότητα.
Υπάρχει όμως κι η άλλη άποψη, αυτή της FIA και των περισσότερων ομάδων. Αυτό που προωθεί ο Έκλστοουν, λένε, δεν είναι Formula 1. Η F1 είναι η κορωνίδα των μηχανικών σπορ και πέρα από θέατρο συναγωνισμού μεταξύ των κορυφαίων οδηγών, πρέπει να είναι και πεδίο ανταγωνισμού των κορυφαίων μηχανικών. Πρέπει να βρίσκεται στην αιχμή της τεχνολογίας. Αν ισχύει αυτό, τότε θα επανέλθουν στο σπορ και οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν αποσυρθεί η μία μετά την άλλη τα τελευταία χρόνια. Και η βιωσιμότητα; Υπάρχουν σχέδια και θα αναπτυχθούν μηχανισμοί για τον έλεγχο των δαπανών των ομάδων. Έτσι κι αλλιώς όμως, αν οι τεχνικές κατευθύνσεις γίνουν πιο σύγχρονες και οικολογικές, πέρα από το ότι θα επιστρέψουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, θα αρθούν και οι επιφυλάξεις των εν δυνάμει χορηγών, που τώρα διστάζουν να επενδύσουν στην F1 από φόβο μην αμαυρωθεί το οικολογικό τους προφίλ.
[inset side=left]Πώς να δικαιολογήσεις μια κατανάλωση 70 lt/100km, είκοσι φορές πάνω απ’ αυτήν του Toyota Auris HSD στο Eco Race;[/inset]Αυτό είναι το σκεπτικό, σύμφωνα με το οποίο έχουν συνταχθεί οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί της F1 που θα ισχύσουν από το 2013. Τους ξέρετε ήδη: 4κύλινδροι “downsized+turbo” κινητήρες 1.600 cc και ποσοτικοί περιορισμοί στο καύσιμο. Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι παρακάτω, όπου οι κανονισμοί αναφέρονται στα συστήματα ανάκτησης ενέργειας και ευθυγραμμίζουν την F1 με τις σύγχρονες τεχνολογικές τάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Ένα κινητήριο σύστημα που δεν ενσωματώνει αυτές τις τεχνολογίες δεν θα είναι ούτε εφικτό ούτε ανταγωνιστικό», εκτιμά ο διευθύνων σύμβουλος της Cosworth, Τιμ Ρούτσης. Για τι μιλάμε; Αφενός για ανάκτηση της ενέργειας στο φρενάρισμα μέσω ενός KERS διπλάσιας ισχύος (120 αντί 60 kW, δηλαδή 180 PS επιπλέον – και για 33 αντί μόλις 6,6 sec ανά γύρο). Και αφετέρου για ανάκτηση της ενέργειας των καυσαερίων. Που είναι πολύ σημαντική, αφού αντιστοιχεί στο 40% της συνολικής ενέργειας του καυσίμου! Πώς θα ανακτηθεί; Με την τεχνολογία “turbo compound” όπου τα καυσαέρια κινούν μια τουρμπίνα (επιπλέον αυτής του turbo) η οποία δίνει πρόσθετη ισχύ, είτε με κατευθείαν μηχανική σύνδεση στον κινητήρα είτε κινώντας μια ενσωματωμένη γεννήτρια και παράγοντας ρεύμα που θα αποθηκεύεται π.χ. στην μπαταρία του KERS.
Με δυο λόγια, ανοίγεται πεδίο δόξης λαμπρό για την εφευρετικότητα των μηχανικών. Κατά τη γνώμη μου, αυτή είναι κι η πεμπτουσία της F1.