Βασικό ένστικτο

Βασικό ένστικτο

Τώρα με την κρίση και τη δραστική μείωση των εισοδημάτων μας, πρέπει να γυρίζουμε πίσω στις βασικές αξίες. Να τις αναγνωρίσουμε και να τις εκτιμήσουμε.
Αυτό είναι κάτι επιβεβλημένο, ειδικά σ’ εμάς τους Έλληνες, αν δεν θέλουμε να δυστυχήσουμε. Όμως δεν είναι εύκολο ν’ αγιάσεις, γιατί η αγορά δεν σε αφήνει. Τα προϊόντα ακολουθούν μεν τις τάσεις της οικονομίας, αλλά με διαφορά φάσης.
Με την κατιούσα που έχει πάρει η «δυτική» οικονομία, το λογικό θα ήταν να γυρίζαμε πίσω στα βασικά αυτοκίνητα. Αυτό όμως δεν φαίνεται να συμβαίνει. Πάρτε για παράδειγμα το κατ’ εξοχήν «βασικό αυτοκίνητο», το Fiat Panda. Ξέρετε ποιο είναι το σλόγκαν για το λανσάρισμα του νέου μοντέλου; “Simply More”. Μια παραφθορά του αποφθέγματος “Less is More”. Κι αυτό έχει σημασία γιατί το “Less is More” ήταν ακριβώς η φιλοσοφία του πρώτου Panda. Θυμάστε, εκείνου που είχε το επίπεδο παρμπρίζ με τον μονό καθαριστήρα, το πίσω κάθισμα τύπου κούνιας και τη μάσκα που ήταν απλά τρύπες στη λαμαρίνα (βλ. φωτό στη σελ. 67).
[inset side=left]Το σλόγκαν για το λανσάρισμα του νέου Panda είναι “Simply More”. Παραφθορά του “Less is More” που ήταν η φιλοσοφία του πρώτου Panda[/inset]Το Panda του 1980 ήταν και η τελευταία προσπάθεια της «δυτικής» αυτοκινητοβιομηχανίας να φτιάξει ένα πραγματικά βασικό αυτοκίνητο. Η Renault έκανε κάποιες προσπάθειες να αναβιώσει το θρυλικό «Κατρέλ» (R4 L), αλλά οι εν δυνάμει αγοραστές στις κρυφές έρευνες το βρήκαν «πολύ σπαρτιάτικο».
Κάποτε οι σημερινοί Συβαρίτες ήταν Σπαρτιάτες και υπήρχαν κάμποσα αντίστοιχα αυτοκίνητα. Όπως το Renault 4, το Citroen 2CV, το πρώτο Land Rover. Αυτοκίνητα πρακτικά κι απέριττα, με αυστηρά καθορισμένο προορισμό. Τα επέβαλλαν οι ανάγκες και η οικονομική δυσπραγία της εποχής; Σίγουρα, γιατί δείτε πού κατέληξαν τα κάποτε «βασικά» VW Beetle, Fiat 500 και Mini. Τα διέφθειρε η ευμάρεια κι απέμειναν μόνο το όνομα και το στιλ, απλά για να θυμίζουν τις παλιές, ανέμελες εποχές…
Οι ανέμελες εκείνες εποχές όμως ήταν και φτωχές. Και ξανάρχονται. Μαζί τους θα ξανάρθει κι ένα διαφορετικό πνεύμα. Ένα πνεύμα που ήδη αρχίζει να εμφανίζεται στη νεότερη γενιά. Μια νοοτροπία που βλέπει το αυτοκίνητο ως μέσο, όχι ως αυτοσκοπό. Που βρίσκει τα σημερινά μοντέλα πολύ οδηγοκεντρικά, να μη σε αφήνουν να εστιάσεις στους ανθρώπους και τη φύση γύρω σου. Που έχει κουραστεί από τον καταιγισμό της πληροφορίας και τον θεωρεί υπεύθυνο για την αποξένωση από τους φίλους και την οικογένεια.
Αν το πνεύμα αυτό επικρατήσει, θα έρθουν και τα αντίστοιχα αυτοκίνητα. Βασικά αυτοκίνητα, σαν το Fiat EcoBasic του 2004, που εμφανίστηκε όμως σε λάθος εποχή. Σήμερα είναι η σωστή εποχή και το πρώτο πείραμα θα είναι το Renault Twizy, το μινιμαλιστικό, διθέσιο, ηλεκτρικό αυτοκινητάκι που θα παρουσιαστεί μέσα στη χρονιά. Αν πετύχει, θα σημάνει την αρχή μιας νέας, μεταμοντέρνας εποχής.


Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube