Αλλαγή σκυτάλης
Αγόρασες πέρυσι αυτοκίνητο με 88 g/km υπολογίζοντας ότι απαλλάχτηκες από τα τέλη; Κρίμα, τώρα θα σου παίρνουμε ένα κατοστάρικο το χρόνο, και βλέπουμε.
Κάθε τέτοια εποχή φουντώνουν οι φήμες για αλλαγές στο καθεστώς των τελών κυκλοφορίας.
Έτσι και φέτος, κυκλοφορούν διάφορες πληροφορίες ως διαρροές, έκανε και κάποιες δηλώσεις ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης, αλλά ακόμα τίποτα οριστικό δεν έχει ανακοινωθεί για τα τέλη που θα πρέπει να πληρωθούν σε περίπου έναν μήνα και κάτι από σήμερα.
Αυτό που φαίνεται ότι θα γίνει είναι ότι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, θα τιμωρηθούν όσοι έκαναν το λάθος να αγοράσουν καινούργιο αυτοκίνητο τα τελευταία χρόνια. Ακούσαμε για επιβολή προσαύξησης έως και 10% σε κάθε ντίζελ για περιβαλλοντικούς λόγους. Ακούσαμε για κατέβασμα του ορίου απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας στα 80 ή 85 g CO2/km, μόλις έναν χρόνο μετά την αλλαγή από τα 100 στα 90. Δηλαδή για άλλη μια φορά, οι αρμόδιοι αλλάζουν τα δεδομένα και σου θυμίζουν ότι σε αυτή τη χώρα δεν μπορείς να προγραμματίσεις τις αγορές σου και τις κινήσεις σου με τίποτα. Αγόρασες πέρυσι αυτοκίνητο που εκπέμπει 88 g/km υπολογίζοντας ότι απαλλάχτηκες από τα τέλη; Κρίμα, τώρα θα σου παίρνουμε ένα κατοστάρικο το χρόνο, και βλέπουμε.
Ωστόσο, τα παραπάνω μπορούν να αντιμετωπιστούν και ως μια λογική εξέλιξη. Αυτό που δύσκολα μπορούσαμε να διανοηθούμε μέχρι πρότινος αλλά τώρα φαίνεται να συζητείται κανονικά, είναι η υπαγωγή των αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν μεταξύ 2007 και 2010 στο καθεστώς υπολογισμού τελών βάσει εκπομπών CΟ2. Δεν ξέρω πόσα κέρδη προσδοκά να συγκεντρώσει από αυτή την κίνηση το οικονομικό επιτελείο, όμως σε αυτό το μέτρο κρύβονται… εγκλήματα.
Γιατί έγκλημα είναι να απαιτείς ένα οικογενειακό Toyota Avensis 1.8 του 2008, που μέχρι πρότινος πλήρωνε €300 και πέρυσι αυξήθηκαν τα τέλη του στα €320, να πληρώσει τώρα €420 (λόγω εκπομπών 171 g/km). Έγκλημα είναι να ζητήσεις από τον κάτοχο ενός Suzuki Grand Vitara 1.6 3d, που δεν πήρε πριν 10 χρόνια κάποιο SUV μεγαλύτερου κυβισμού ακριβώς για να μην πληρώνει υπέρογκα ποσά χωρίς λόγο, αντί για €280 που πλήρωσε πέρυσι να δώσει τώρα… €542 (195 g/km). Και βέβαια μακράν η πιο αστεία, ή καλύτερα η πιο θλιβερή περίπτωση είναι αυτή των Mazda RX-8 που ταξινομήθηκαν μετά το 2007. Βάσει κυβισμού 1.300 cc πληρώνουν €135, ενώ τα 267-284 g/km που εκπέμπουν θα μεταφράζονται τώρα σε… €1.000 και βάλε.
Μπορεί να ακούμε για ελαφρύνσεις στα τέλη παλαιότερων αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, με σκοπό τη μείωση του φαινομένου κατάθεσης πινακίδων, όμως φαίνεται ότι απλώς αποφασίστηκε η αλλαγή σκυτάλης. Αντί για εκείνα, φέτος θα παραδώσουν πινακίδες κάποια νεότερα. Μπράβο.