Τα καλύτερα μοντέλα παραγωγής με κινητήρες Cosworth
Εκτός από την εμπλοκή της στους αγώνες, η βρετανική εταιρεία έχει ασχοληθεί και με αυτοκίνητα δρόμου
H Cosworth ιδρύθηκε από τους Mike Costin και Keith Duckworth το 1958 με στόχο την εξέλιξη και κατασκευή αγωνιστικών μοτέρ. Εκτός από την πλούσια κληρονομιά της στους αγώνες (176 νίκες στην Formula 1), η βρετανική εταιρεία κατασκευάζει και βελτιωμένους κινητήρες για μοντέλα παραγωγής από το 1969 μέχρι σήμερα. Στην παρακάτω λίστα επιλέξαμε κάποια από τα μοντέλα δρόμου με κινητήρες Cosworth που ξεχώρισαν για τις επιδόσεις τους.
Mercedes-Benz 190E 2.5-16
Τη δεκαετία του '80 η Mercedes-Benz ανέθεσε στην Cosworth την εξέλιξη αγωνιστικού κινητήρα 2,3 λίτρων με μια νέα κυλινδροκεφαλή, δύο εκκεντροφόρους και τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο (16-valve). Ο κινητήρας χρησιμοποιήθηκε από την αγωνιστική έκδοση της 190E (W201) που συμμετείχε στο πρωτάθλημα DTM απέναντι στις BMW M3 αλλά μπήκε και σε έκδοση παραγωγής. Στην Mercedes-Benz 190E 2.3-16 του 1983, ο κινητήρας απέδιδε 185 PS και συνεργαζόταν με κιβώτιο 5 σχέσεων της Getrag επιτρέποντας επιτάχυνση 0-100km/h σε λιγότερο από 8 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 230 km/h.
Το 1989 παρουσιάστηκε η 190E 2.5-16 Evolution με απόδοση 205 PS, φαρδύτερο bodykit, ισχυρότερα φρένα και ρυθμιζόμενη ανάρτηση, η οποία κυκλοφόρησε σε περιορισμένο αριθμό 502 μονάδων, σύμφωνα με τους κανόνες homologation του DTM. Το 1990 η Mercedes παρουσίασε την 190E 2.5-16 Evolution ΙΙ στην οποία ο κινητήρας 2,5 λίτρων απέδιδε 235 PS και 25 kgm ροπής χάρη στο AMG PowerPack. Η τελευταία έκδοση εκτός από ρυθμιζόμενη ανάρτηση είχε και ρυθμιζόμενη αεροτομή, ενώ και αυτή παρήχθη σε 502 μονάδες. Το παράδειγμα της φωτογραφίας δημοπρατήθηκε το 2017 από τον οίκο RM Sotheby's, έναντι $220.000.
Opel Kadett GSi 16v
To Opel Kaddett E GSi 16v που παρουσιάστηκε το 1988, φορούσε ατμοσφαιρικό κινητήρα 1,8 λίτρων με επεμβάσεις από την Cosworth που προσέφεραν αυξημένη απόδοση 150 PS και 20 kgm ροπής. Η επιτάχυνση 0-100km/h ολοκληρωνόταν σε 8" και η τελική ταχύτητα έφτανε τα 217 km/h. Η έκδοση φορούσε μεγαλύτερους προφυλακτήρες, διπλή απόληξη της εξάτμισης και εμβλήματα GSi που πρόδιδαν τον σπορ χαρακτήρα της. Μια εξελιγμένη έκδοση του ίδιου κινητήρα με χωρητικότητα 2,0 λίτρων χρησιμοποιήθηκε και στο Opel Astra F GSi 16V του 1992.
Chevrolet Cosworth Vega
Μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα γνωστό, όμως στη δεκαετία του '70, η Chevrolet είχε ζητήσει τη συνδρομή της Cosworth για την εξελίξει ενός αγωνιστικού κινητήρα προδιαγραφών SCCA B. Το αποτέλεσμα ήταν ένα μοτέρ 2,0 λίτρων με απόδοση 290 PS και κόφτη στις 9.000 rpm. Δυστυχώς, στο μοντέλο παραγωγής Chevrolet Cosworth Vega που παρήχθει σε περιορισμένο αριθμό 3.508 μονάδων μεταξύ 1975-1976, ο αλουμινένιος τετρακύλινδρος κινητήρας 2,0 λίτρων απέδιδε μόλις 110 PS, λόγω των αυστηρότατων προδιαγραφών ρύπων που θεσπίστηκαν στην αμερικανική αγορά εκείνη την εποχή.
Audi RS4 Avant Quattro (B5)
Το πρώτο Audi RS4 Avant Quattro (B5) που παρουσιάστηκε το 1999 εξελίχθηκε με τη συνδρομή της Cosworth η οποία κατασκεύασε τον V6 κινητήρα 2,7 λίτρων Biturbo με απόδοση 380 PS και 44,9 kgm ροπής. Το κατά τα άλλα πρακτικό station wagon των 1.620 kg που εξοπλιζόταν με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, ισχυρότερα φρένα και σύστημα τετρακίνησης quattro, επιτάχυνε από τα 0-100km/h σε 4,9" ενώ η τελική ταχύτητα ήταν ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 262 km/h. Εξωτερικά, το RS4 ξεχώριζε χάρη στα φουσκωμένα φτερά, τους μεγαλύτερους προφυλακτήρες, τις ζάντες 18" και την αεροτομή. Συνολικά, η Audi κατασκεύασε 6.030 RS4 B5 μεταξύ 1999-2001.
Subaru Impreza STI Cosworth CS400
Το 2010, η Cosworth παρουσίασε μια βελτιωμένη έκδοση του Subaru Impreza STI στην οποία ο boxer κινητήρας 2,5 λίτρων αναβαθμίστηκε ώστε να αποδίδει 395 PS και 55 kgm ροπής. Η σημαντική αύξηση της απόδοσης ήρθε χάρη σε νέα ρύθμιση του ECU, νέα έμβολα, συνδετικές ράβδους από χάλυβα, νέα κυλινδροκεφαλή, αντλία λαδιού υψηλής πίεσης και μεγαλύτερο turbo. Η επιτάχυνση 0-100 km/h ολοκληρωνόταν σε μόλις 3,7 δευτερόλεπτα (!) ενώ η τελική ταχύτητα ήταν ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 250 km/h. Επιπλέον, το τετρακίνητο μοντέλο εξοπλιζόταν με σκληρότερη και χαμηλότερη ανάρτηση με εξαρτήματα Bilstein και Eibach, αλλά και μεγαλύτερα φρένα της AP Racing. Το Impreza STI Cosworth παρήχθη μόλις σε 75 μονάδες για την αγορά της Μ.Βρετανίας, κάνοντας το ένα πολύ σπάνιο θέαμα.
Ford Sierra RS Cosworth
Ένα από τα πιο γνωστά μοντέλα επιδόσεων της Ford κατασκευάστηκε με στόχο τη συμμετοχή στο Group A. Το Ford Sierra RS Cosworth παρουσιάστηκε το 1985 με κινητήρα 2,0 λίτρων εξελιγμένο από την Cosworth που απέδιδε 201 PS στην έκδοση παραγωγής (375 PS στην αγωνιστική έκδοση), χάρη σε turbo Garrett AiResearch T3, intercooler και σύστημα έκχυσης καυσίμου της Weber-Marelli. Το πισωκίνητο μοντέλο που παρήχθει σε 5.000 μονάδες, εξοπλιζόταν με διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και κιβώτιο ταχυτήτων Borg-Warner. Η επιτάχυνση 0-100km/h απαιτούσε κάτω από 6,5 δευτερόλεπτα ενώ η τελική ταχύτητα άγγιζε τα 240km/h.
Το κορυφαίο Sierra RS500 Cosworth του 1987 παρήχθη σε μόλις 500 μονάδες ως homologation, με ισχυρότερο κινητήρα 224 PS (έως και 525 PS στην αγωνιστική έκδοση) και ενισχυμένο πλαίσιο. Οι αγωνιστικές εκδόσεις του κυριάρχησαν στο πρωτάθλημα DTM, στα πρωταθλήματα τουρισμού Μ.Βρετανίας, Αυστραλίας και Ιαπωνίας, όπως και στο Bathurst 1000.
Από το 1988, η Ford τοποθέτησε τον κινητήρα στην έκδοση Sapphire με τετράθυρο αμάξωμα και πιο πολιτισμένο χαρακτήρα. Στην πορεία το τετράπορτο Cosworth δέχθηκε βελτιωμένο μοτέρ με απόδοση 220 PS, ισχυρότερα φρένα και σύστημα τετρακίνησης με αναλογία 34:66.
Ford Escort RS Cosworth
To 1992 παρουσιάστηκε το Ford Escort RS Cosworth το οποίο παρόλο που είχε τρίθυρο αμάξωμα που παρέπεμπε στο Escort πέμπτης γενιάς με ένα εκτενές bodykit και την χαρακτηριστική διπλή αεροτομή "whale-tail", βασιζόταν στα μηχανικά μέρη του Sierra RS Cosworth. Ο κινητήρας 2,0 λίτρων με turbo της Garrett, απέδιδε 227 PS και 29,6 kgm ροπής, και συνεργαζόταν με μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων και σύστημα τετρακίνησης. Η επιτάχυνση 0-100 km/h απαιτούσε 6,1" ενώ η τελική ταχύτητα άγγιζε τα 225 km/h. Αρχικά, η Ford παρήγαγε 2.500 μοντέλα ως homologation για τη συμμετοχή της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλυ (WRC), όμως η αυξημένη ζήτηση οδήγησε σε συνέχεια της παραγωγής. Τα μοντέλα Series II (1994-1996) είχαν αυξημένη απόδοση 230 PS και 31,6 kgm ροπής, με αποτέλεσμα τις ελαφρώς βελτιωμένες επιδόσεις (0-100km/h σε 5,7" και τελική 233 km/h).
Caterham Seven CSR260 Superlight
Η Caterham είναι γνωστή για τα μοντέλα Seven τα οποία σχεδιάστηκαν στα πρότυπο τις Lotus Seven του Colin Chapman, με χαμηλό βάρος και εξαιρετικές επιδόσεις. Το 1983, η εταιρεία εξόπλισε μια έκδοση του Seven με κινητήρα Cosworth BDR χωρητικότητας 1,6 λίτρων με απόδοση 140 PS. Λίγο αργότερα, το μοτέρ αναβαθμίστηκε σε 1,7 λίτρα με 150 PS, μένοντας στην παραγωγή μέχρι το 1999.
Από το 2005, τα Caterham CSR200 και CSR260 (φωτο) εξοπλίστηκαν με κινητήρες Ford Duratec 2,3 λίτρων βελτιωμένους από την Cosworth, που απέδιδαν 200 PS και 260 PS αντίστοιχα. Το ελαφρύτερο μοντέλο Superlight είχε βάρος 575 kg, επιτρέποντας επιτάχυνση 0-97 km/h σε 3,1".
TVR Griffith (Προσεχώς)
Το Griffith είναι το μοντέλο που θα σημάνει τη δυναμική επιστροφή της TVR στο αυτοκινητιστικό στερέωμα. Τιμώντας τις βρετανικές ρίζες της, η TVR επέλεξε την Cosworth για να εξελίξει τον V8 κινητήρα 5,0 λίτρων που βασίζεται στο block της Ford και θα αποδίδει κοντά στους 500 PS. Έτσι, το νέο TVR θα επιταχύνει από τα 0-100km/h σε λιγότερο από 4,0" με τελική ταχύτητα που θα ξεπερνά τα 320km/h.
Aston Martin Valkyrie
Από τη λίστα δεν θα μπορούσε να λείπει η Aston Martin Valkyrie, ένα υπεραυτοκίνητο που εξελίχθηκε σε συνεργασία με την Red Bull Racing και την Cosworth η οποία κατασκεύασε τον κινητήρα - διαμάντι. Το ατμοσφαιρικό μοτέρ V12 με χωρητικότητα 6,5 λίτρων που σχεδιάστηκε από λευκό χαρτί, αποδίδει 1.000 PS και 75,5 kgm, είναι ο ελαφρύτερος V12 παραγωγής (206kg) ενώ στροφάρει μέχρι τις 11.100 rpm. Σύμφωνα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, το μοντέλο είναι ότι πιο κοντά σε μονοθέσιο της Formula 1 και η συμβολή της Cosworth είναι κάτι παραπάνω από σημαντική.
Κάθε αναγνώστης του drive.gr μπορεί να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του στα σχόλια, όποιες κι αν είναι αυτές. Ωστόσο κάθε σχόλιο πρέπει να εγκριθεί από τους διαχειριστές της σελίδας, οπότε δημοσιεύεται λίγη ώρα μετά την καταχώρησή του. Τα μόνα σχόλια που απαγορεύονται και άρα διαγράφονται είναι όσα περιέχουν υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις ή φωτογραφίες, αυτά που γράφονται μόνο για να προκαλέσουν αναταραχή ή προσωπική αντιπαράθεση με άλλους χρήστες (flaming), όσα διαφημίζουν εταιρίες, προϊόντα ή ανταγωνιστικές ιστοσελίδες και βέβαια τα κακόβουλα, βλαπτικά και επαναλαμβανόμενα μηνύματα (spam).
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας!