Όταν η Škoda αποφάσισε να ανανεώσει το Octavia τρίτης γενιάς, βρέθηκε στη δύσκολη θέση να πρέπει να αλλάξει κάτι σε ένα αυτοκίνητο που ποτέ δεν είχε πρόβλημα να βρει αγοραστές. Το 2016, το Octavia ήταν το απολύτως πρώτο μοντέλο σε πωλήσεις σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές.
Έτσι, για το φρεσκάρισμα της εμφάνισής του, προχώρησε σε πολύ μικρές πινελιές. Το ανανεωμένο Octavia ξεχωρίζει κυρίως από το εμπρός μέρος. Η φαρδιά μάσκα της Škoda πλαισιώνεται πλέον από διπλά φανάρια, ενώ μια χρωμιωμένη ρίγα διατρέχει όλο πλάτος του προφυλακτήρα και αφήνει χώρο για δύο λεπτότερους προβολείς ομίχλης, σε σχέση με το παρελθόν. Πίσω, η αλλαγή είναι σχεδόν ανεπαίσθητη, και εντοπίζεται στην ακμή που ενώνει τα δύο ανακλαστικά, στο κάτω μέρος του προφυλακτήρα. Με τους νέους προφυλακτήρες, το μήκος του Octavia έχει αυξηθεί κατά 1,1 πόντο, φτάνοντας τα 4,67 m. Η πιο ουσιαστική αλλαγή όμως, είναι ότι το πίσω μετατρόχιο έχει αυξηθεί κατά δύο πόντους, στο 1,54 m.
Στην καμπίνα, οι επεμβάσεις είναι εξίσου διακριτικές. Η περιοχή των χειριστηρίων του κλιματισμού έχει φινίρισμα piano black, έτσι ώστε να ταιριάζει με τα νέα infotainment που πλαισιώνονται από πλήκτρα αφής, ενώ λίγο διαφορετικός είναι ο σχεδιασμός στα όργανα του καντράν. Κατά τα άλλα έχεις μπροστά σου το ίδιο, απλό αλλά καλοσχεδιασμένο ταμπλό, από το οποίο απουσιάζουν οι εργονομικές παραξενιές. Τα χειριστήρια του τιμονιού δεν έχουν αλλάξει, διατηρώντας τον μικρό αριθμό των πλήκτρων του απερχόμενου Octavia, έτσι ώστε να μπορεί να προσαρμοστεί εύκολα σε αυτά και κάποιος λιγότερο εξοικειωμένος οδηγός. Η ποιότητα των υλικών της καμπίνας παραμένει καλή με απόλυτα κριτήρια, αλλά ένα «κλικ» κάτω από του Volkswagen Golf.
ΔEITE AKOMH Οδηγούμε τα νέα Škoda Octavia Scout και Octavia RS
Ανεπηρέαστοι έμειναν φυσικά οι χώροι του Octavia, οι οποίοι παραπέμπουν σε αυτοκίνητα μεγαλύτερων κατηγοριών. Ο οδηγός ίσως παραπονεθεί μόνο για το κάθισμα που δεν κατεβαίνει αρκετά χαμηλά και για την ορατότητα προς τα πίσω που περιορίζεται από τις φαρδιές κολόνες και το σχετικά στενό πίσω παρμπρίζ. Το μεγάλο μεταξόνιο, που έμεινε αμετάβλητο στα 2,68 m, εξασφαλίζει άφθονο χώρο για τα πόδια των πίσω. Λόγω της κλίσης της οροφής ο χώρος για το κεφάλι δεν είναι το ίδιο εντυπωσιακός, όμως επί της ουσίας ακόμα και ψηλοί θα ταξιδέψουν χωρίς καμία ενόχληση. Τα 568 lt του χώρου αποσκευών (ή 590 lt με κιτ επισκευής αντί για κανονική ρεζέρβα) είναι περισσότερα από οποιουδήποτε άλλου χάτσμπακ, ενώ η ύπαρξη πέμπτης πόρτας κάνει την πρόσβαση σε αυτόν ευκολότερη απ’ ό,τι σε κάθε σεντάν. Το πορτμπαγκάζ έχει γάντζους για την πρόσδεση αντικειμένων στα πλάγια. Αν κάτι λείπει είναι ένα διπλό πάτωμα, το οποίο θα καταργούσε και το σκαλοπάτι που δημιουργείται με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος.
Το συγκεκριμένο Octavia φορά τον 1.6 TDΙ στην τελευταία εκδοχή του, με μέγιστη ισχύ 116 PS και ροπή 25,5 kgm. Συνδυάζεται μάλιστα με αυτόματο 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG το οποίο λειτουργεί υποδειγματικά. Στην πόλη, οι σχέσεις αλλάζουν συνεχώς, έτσι ώστε οι στροφές να παραμένουν χαμηλά, όμως οι επιβάτες δεν νιώθουν τον παραμικρό κραδασμό. Δεν υπάρχει λειτουργία coasting, ελλείψει προγραμμάτων οδήγησης, όμως ακόμα κι έτσι η κατανάλωση διατηρείται σε αρκετά χαμηλό επίπεδο. Με προσεκτική χρήση πέφτει κοντά στα 6,0 lt/ 100 km ακόμα και στην πόλη. Ενώ ακόμα και κάποιος βιαστικός δύσκολα θα κάψει πάνω από 7,5 lt/100 km.
ΔEITE AKOMH Test drive: FIAT Tipo SW 1.6 MTJ TCT
Με το γκάζι στο πάτωμα, τα νούμερα που γράφει το VBox είναι μέτρια. Ίσως φταίνε τα μόλις 600 km που είχε στο οδόμετρο το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, όμως για τις επιδόσεις από στάση σίγουρα παίζει το ρόλο του και το κιβώτιο, που δεν επιτρέπει την αύξηση στροφών για μια καλή εκκίνηση. Το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 11,3”, πίσω από τα 10,5” που είχαμε γράψει με το προηγούμενο, χειροκίνητο Octavia 1.6 TDI 105 PS, και μακριά από τα 10,2” που ανακοινώνει η Škoda. Και στις ρεπρίζ όμως, ο νέος μένει πίσω από τον παλιό. Οι επιταχύνσεις 80-110 και 110-140 km/h ολοκληρώνονται σε 6,0” και 9,6”, όταν το προηγούμενο ήθελε 5,4” και 8,6”, με 3η και 4η, αντίστοιχα. Το σημερινό Golf 1.6 TDI DSG, με ίδιο κινητήρα και μετάδοση, έχει γράψει 10,3” για το 0-100 km/h και 5,5” και 9,3”, για τις αντίστοιχες ρεπρίζ, οπότε φαίνεται παραπλήσιο, όμως σε άλλες μετρήσεις το Octavia υστερεί αρκετά: 50-110 km/h σε 9,3”, με το Golf στα 8,4”.
Η χροιά του κινητήρα γίνεται αισθητή σε γενναίο πάτημα του γκαζιού, αλλά με σταθερή ταχύτητα δεν ενοχλεί, και δεν χαλάει την εικόνα του εξαιρετικού χιλιομετροφάγου που έχει το Octavia. Για την ασφάλεια των μετακινήσεων φροντίζει μια πληθώρα -έξτρα- οδηγικών βοηθημάτων, με το αυτοκίνητο της δοκιμής να διαθέτει ανίχνευση οχημάτων στη νεκρή γωνία και ενεργό σύστημα διατήρησης λωρίδας που αμφότερα λειτουργούσαν πολύ καλά. Η ανάρτηση του Octavia είναι άνετη και η κύλιση σε γενικές γραμμές καλή, όμως σε τραχύ οδόστρωμα ή σε έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες καταλαβαίνεις πως και εδώ δεν έπρεπε να απειληθεί το Golf. Σε πιο γρήγορο ρυθμό, το πλαίσιο αντιδρά πιο συγκροτημένα σε σχέση με το παρελθόν, με σχετικά μικρή κλίση και λιγότερες ταλαντώσεις από την ανάρτηση. Το εμπρός μέρος όμως δεν είναι όσο ακριβές θα ήθελες για να πιέσεις περισσότερο. Ούτως ή άλλως είναι αυτό που γλιστράει πάντα πρώτο στο όριο, χωρίς ο οδηγός να μπορεί να επέμβει εύκολα στην ισορροπία του Octavia.
ΔEITE AKOMH Test drive: Volkswagen Golf 1.6 TDI
Στην έκδοση Ambition, το αυτόματο Octavia 1.6 TDI είναι μόλις €700 ακριβότερο από το αντίστοιχο χειροκίνητο, που κοστίζει €21.200. Έτσι, αποτελεί μονόδρομο, αφού το 7άρι DSG κολακεύει τον κινητήρα πολύ περισσότερο από το αραιά κλιμακωμένο χειροκίνητο 5άρι. Για όποιον προτιμά τον πλουσιότερο εξοπλισμό της έκδοσης Style, η επιλογή γίνεται πιο δύσκολη, αφού η αλλαγή κλίμακας φορολόγησης ανεβάζει την τιμή του στα €25.500, δηλαδή... €3.600 παραπάνω από το αντίστοιχο χειροκίνητο, κάνοντάς τη λιγότερο συμφέρουσα αγορά. (δείτε περισσότερα στον αναλυτικό τιμοκατάλογο της Skoda)
Σε κάθε περίπτωση, όταν αγοραστεί με κάποιο από τα νέα χρηματοδοτικά προγράμματα Škoda Clever Plan, το Octavia συνοδεύεται από 4ετή εγγύηση και δωρεάν ασφάλιση για το ίδιο διάστημα, ενώ υπάρχουν και πακέτα με δωρεάν service και οδική βοήθεια.
Τι λέει το DRIVE
Πρακτικό και ευρύχωρο, με οικονομικό κινητήρα και νέα στοιχεία εξοπλισμού που το κάνουν πιο ελκυστικό. Με πιο καλές επιδόσεις, θα έβαζε υποψηφιότητα για τον τίτλο του ιδανικού οικογενειακού.
Τιμή Aπό €21.900
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, τουρμποντίζελ, 116 PS/3.250-4.000 rpm, 25,5 kgm/1.500-3.200 rpm, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων (DSG)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 km/h 11,3”
0-160 km/h 33,4”
0-400 m 18,2” @ 127,3 km/h
0-1.000 m 33,1” @ 159,4 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,3”
50-80 km/h 4,2”
80-110 km/h 6,0”
110-140 km/h 9,6”
Φρένα 100-0 km/h 39,6 m
Τελική ταχύτητα 202 km/h
Μέση κατανάλωση 6,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 105 g/km
Διαστάσεις 4.670 x 1.814 x 1.461 mm
Χώρος αποσκευών 568 lt
Βάρος 1.340kg
Μετρήσεις DRIVE *Οι μετρήσεις έγιναν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία