O 1.0 TSI δεν είναι άγνωστη ποσότητα. Τον γνωρίσαμε πρώτα στα Audi A1 και VW Polo, στα οποία αποδίδει 95 ίππους. Στη συνέχεια τοποθετήθηκε στο Golf και σχεδόν ταυτόχρονα και στο SEAT Leon που δοκιμάζουμε εδώ με αυξημένη όμως ιπποδύναμη στους 115 PS.
Στη βάση της γκάμας παραμένει ο 1.2 TSI με 86 PS, ενώ συνεχίζει να διατίθεται και η έκδοση 1.2 TSI με 110 PS η οποία είναι €600 φθηνότερη από το εν λόγω 1.000άρι (€15.940 αντί €16.540 με απόσυρση και προσφορά αμφότερα). Η διαφορά είναι πως το 1.2 TSI αποδίδει πέντε ίππους λιγότερους, πληρώνει τέλη, έχει λίγο μεγαλύτερη κατανάλωση και ασφάλιστρα, άρα η απόσβεση θεωρητικά γίνεται σχετικά γρήγορα.
Ο 3κύλινδρος 1.000άρης των 115 ίππων διαθέτει διπλό μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και πολλαπλή εξαγωγής ενσωματωμένη στην κεφαλή για καλύτερη διαχείριση των καυσαερίων και μικρότερο βάρος. Το intercooler είναι ενσωματωμένο στην εισαγωγή, έτσι ώστε να περιοριστούν οι απώλειες κατά τη διαδρομή που ακολουθεί ο αέρας μέχρι να φτάσει στο θάλαμο καύσης. Ο ήχος με το χαρακτηριστικό κροτάλισμα, ιδίως χαμηλά, προδίδει τον αριθμό των κυλίνδρων, αλλά συνολικά η χροιά του είναι ήπια, σχεδόν διασκεδαστική. Τραβά χωρίς κομπιάσματα από τις 1.000 rpm και αποκρίνεται ικανοποιητικά στο γκάζι. Το 6άρι κιβώτιο έχει σωστή κλιμάκωση, με αποτέλεσμα να μπορείς να εκμεταλλευτείς στο έπακρο τη ροπή των 20,4 kgm. Ο λεβιές είναι ακριβής και θετικός στο κούμπωμα, χωρίς να απαιτεί ιδιαίτερη δύναμη. Το θέμα βέβαια είναι αν όντως έχει καλύτερες επιδόσεις από τον αντίστοιχο 4κύλινδρο 1.2 TSI.
Η απάντηση είναι αναμφισβήτητα ναι. Η διαφορά αρχίζει να αχνοφαίνεται ήδη από το 0-100 km/h, όπου το 1000άρι Leon βγαίνει σε 9,9” ενώ το 1.2 σε 10,1” αλλά γίνεται σαφής στην ενδιάμεση επιτάχυνση 60-160 km/h με αλλαγές σχέσεων όπου η διαφορά υπέρ του 1.0 φτάνει στα 2”. Από τα πρώτα μέτρα αντιλαμβάνεσαι πως ο νέος 1000άρης είναι πιο γεμάτος στις χαμηλομεσαίες στροφές και δείχνει να μην κουράζεται ιδιαίτερα ακόμα και κοντά στο όριο περιστροφής. Την αίσθηση επιβεβαιώνει και το v-box που δείχνει σαφή υπεροχή του νέου μοτέρ σε όλες τις ρεπρίζ. Το 50-80 km/h με 3η ας πούμε, που είναι χαρακτηριστική της ελαστικότητας του κινητήρα, το Leon 1.0 TSI κάνει 4,4” ενώ το 1.2 TSI 3,8”. Όσο οι στροφές ανεβαίνουν η διαφορά ανοίγει κι άλλο. Για τα 110-140 km/h με 4η το 1.0 θέλει 7,4” ενώ το 1.2TSI 8,1” ενώ με 5η η διαφορά εκτοξεύεται στα 2,4” (8,8” για το 1000άρι και 11,2” για το 1.2. Σε σχέση με τον «ομόσταυλο» ανταγωνισμό το Leon έχει σχεδόν ταυτόσημες επιδόσεις με το χειροκίνητο Golf 1.0 TSI ενώ είναι μακράν πιο γρήγορο από το Focus 1.0 EcoBoost των 125 ίππων σε όλες τις επιταχύνσεις, από στάση ή εν κινήσει. Κι αυτό διότι παρά το γεγονός ότι το Focus θεωρητικά αποδίδει 10 ίππους παραπάνω στην πράξη έχει και μακρύτερο κιβώτιο και 160 κιλά περισσότερα.
Το ακόμα καλύτερο νέο είναι πως οι βελτιωμένες επιδόσεις δεν έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην κατανάλωση. Το αντίθετο. Σε μικτές συνθήκες, που περιλαμβάνουν και τις μετρήσεις, η κατανάλωση του Leon κυμάνθηκε στα 6,6 lt/100 km, τιμή ελαφρώς χαμηλότερη από του 1.2 TSI και σαφώς καλύτερη από του Focus το οποίο είναι μάλλον και το πιο ευαίσθητο στη χρήση, με αποτέλεσμα να χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια να κατέβει κάτω από 7 lt/100 km.
Στο δρόμο το Leon έχει μια ευπρόσδεκτη ελαφριά αίσθηση, είναι ευκολοδήγητο και άνετο, με εξαίρεση κάποιες μικρές αναπηδήσεις του πίσω ημιάκαμπτου άξονα στις εγκάρσιες λακκούβες, ιδίως όταν η ταχύτητα είναι χαμηλή. Η ηχομόνωση κινείται επίσης σε καλό επίπεδο. Υπό πίεση το Leon σου δίνει αυτή την απαραίτητη σιγουριά για να το εμπιστευτείς με την πρώτη. Υποστρέφει όσο χρειάζεται για να σου υποδείξει το όριο και μπορεί να τοποθετηθεί με ευκολία. Δεν διεκδικεί την αμεσότητα του προηγούμενου αλλά είναι πιο ελαφρύ και γρήγορο σε αντιδράσεις τόσο από το Golf όσο και από το Focus. Η καμπίνα δεν ενθουσιάζει με τη σχεδίασή της αλλά δείχνει καλοφτιαγμένη, έχει σωστή εργονομία και επαρκείς αποθηκευτικούς χώρους. Τέσσερις ενήλικες μπορούν να κάνουν ένα άνετο ταξίδι, ενώ και ο χώρος αποσκευών με τα 380 λίτρα χωρητικότητας είναι από τους κορυφαίους στην κατηγορία.
Συνολικά το Leon με τον νέο 1.0 TSI είναι από τα πολύ καλά παραδείγματα του πόσο πολύ έχει προοδεύσει το downsizing. Πρόκειται για ένα καλοφτιαγμένο και ευχάριστο στην οδική συμπεριφορά μικρομεσαίο, με δύο σημαντικά ατού: έναν εξαιρετικό σε λειτουργία και απόδοση κινητήρα και συμφέρουσα τιμή. Πιο συγκεκριμένα η έκδοση Style Ecomotive, η οποία περιλαμβάνει ένα αρκετά υψηλό επίπεδο εξοπλισμού (από διζωνικό εξοπλισμό μέχρι σύστημα stop/start, αεροδυναμικό πακέτο, κεντρική οθόνη ελέγχου, usb κ.λπ.) κοστίζει με απόσυρση και προσφορά €16.540, τιμή άκρως ανταγωνιστική.
Τι λέει το DRIVE
Το Leon με τον νέο 3κύλινδρο 1.000άρη καταφέρνει να είναι και πιο γρήγορο και πιο οικονομικό από το 1.2 TSI. Το σημαντικότερο όμως είναι πως καταφέρνει να είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα μικρομεσαία οικογενειακά με πολύ συμφέρουσα τιμή.
Τιμή από €16.540 (Style Ecomotive, με απόσυρση και προσφορά)
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 1 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 115 PS @ 5.000-5.500 rpm, 20,4 kgm @ 2.000-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,9”
0-400 m 17” @ 134 km/h
0-1.000 m 31,2” @ 168 km/h
30-50 km/h (3η) 3,2”
80-110 km/h (4η) 5,5”
110-140 km/h (5η) 8,8”
Φρένα 100-0 km/h 38 m
Τελική ταχύτητα 191 km/h
Κατανάλωση 6,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 99 g/km
Διαστάσεις 4.263 x 1.816 x 1.495 mm
Βάρος 1.180 kg
Μετρήσεις DRIVE