Πατώντας με το ένα πόδι στα μικρομεσαία και με το άλλο στα SUV, το προηγούμενο Qashqai ήταν μια ιδέα με μπόλικη έμπνευση στη σύλληψή της.
Και φάνηκε ότι η αγορά την περίμενε πώς και πώς, γι’ αυτό και απογείωσε τις πωλήσεις του σε απροσδόκητα –κατά δήλωση της Nissan- ύψη.
Οδηγός η λογική
Με δεδομένο ότι η δεύτερη γενιά Qashqai δε θα μπορούσε να είναι εξίσου ριζοσπαστική, για το νέο μοντέλο επελέγη η οδός της σφαιρικής βελτίωσης μιας αποδεδειγμένα πετυχημένης ιδέας. Και απ’ ότι φαίνεται σοφά εποίησε, αφού κάτι άλλο θα ήταν σαν το σκύλο που κυνηγάει την ουρά του.
Η σχεδίαση δεν έχει αλλάξει δρόμο. Δείχνει όμως πιο σοβαρή, αλλά και αρκετά κομψή ώστε να κρύβει την αύξηση στις διαστάσεις: 4,7 πόντους πιο μακρύ, δύο πιο φαρδύ και 1,5 πιο χαμηλό είναι το νέο μοντέλο.
Στην καμπίνα αμέσως καταλαβαίνεις ότι έχουν γίνει δύο άλματα: Το πρώτο αφορά στην ευρυχωρία, το δεύτερο στην αίσθηση ποιότητας. Τώρα υπάρχει σαφώς μεγαλύτερος χώρος για το κεφάλι και τα πόδια στο πίσω κάθισμα, αν και αυτό που κάνει τη μεγαλύτερη διαφορά είναι το πλάτος.
Τρίτος πίσω δεν αποκλείεται να βολευτεί, αλλά τα πόδια του θα είναι λίγο στριμωγμένα λόγω του τούνελ στο πάτωμα που λειτουργεί σαν «αναμονή» της μετάδοσης των τετρακίνητων εκδόσεων.
Μεγαλύτερο είναι και το πορτμπαγκάζ που σύμφωνα με τη Nissan έχει φτάσει τα 430 λίτρα, όταν το αυτοκίνητο έχει κιτ επισκευής ελαστικού. Δεν αναφέρεται κάπου επίσημα η χωρητικότητα για τα αυτοκίνητα με ρεζέρβα ανάγκης, όπως αυτά που εισάγονται στη χώρα μας, όμως ο χώρος παρότι λίγο ρηχός επαρκεί για μια οικογένεια.
Η βελτίωση της ποιότητας είναι επίσης εξόφθαλμη. Και δεν είναι μόνο η βελτίωση στην απτή ποιότητα των πλαστικών και των επενδύσεων. Πάνω απ’ όλα είναι η προσοχή στη λεπτομέρεια που ανεβάζει επίπεδο στην εικόνα, παρότι η συναρμογή δεν φτάνει στο επίπεδο ενός Golf για παράδειγμα.
Από την άλλη, βλέπεις πολύ καλά, αισθάνεσαι άνετα και όλοι οι διακόπτες είναι εκεί που πρέπει, φωτίζονται και είναι μεγάλοι. Ακόμα και οι ρυθμίσεις στο πλουσιότατο ηλεκτρονικό μενού είναι πολύ εύκολες και δεν απαιτούν παρά ελάχιστο χρόνο προσαρμογής.
Από την άλλη το κάθισμα έχει υποστεί ενδελεχή μελέτη ώστε να κρατά το σώμα ξεκούραστο ύστερα από ώρες και το καταφέρνει πολύ καλά αν και δεν το στηρίζει τέλεια στις στροφές.
Ποιος χρειάζεται τα κυβικά
Ο ατμοσφαιρικός 1.600άρης κινητήρας του προηγούμενου Qashqai είχε καταφανώς ξεπεραστεί από τις downsized εξελίξεις. Γι’ αυτό και παραχώρησε τη θέση του σε έναν 1.200άρη (της Renault) με άμεσο ψεκασμό και τούρμπο, που αποδίδει 115 ίππους (όσους και ο 1.6 δηλαδή) στις 4.500 rpm και 19,4 kgm ροπής μόλις στις 2.000 rpm αντί για τα 16,1 kgm στις 4.400 rpm του 1.6.
Με γραμμική απόδοση από τις 1.700 rpm και βελούδινη λειτουργία, επιταχύνει αρκετά ζωντανά τα 1.360 κιλά σε αστικές συνθήκες και μόνο μετά τα 100 km/h ή με το αυτοκίνητο φορτωμένο αναγκάζεσαι να τον ξεζουμίσεις.
Όπως και να έχει, είναι πιο γρήγορο από το 1.600άρι, με τα 30-50 km/h με 3η στο 6άρι κιβώτιο διαρκούν 3,9” και τα 50-80 km/h 5”, αντί για 4,3” και 6”.
Το κιβώτιο έχει σαφέστατο και πολύ μαλακό λεβιέ, μόνο που τουλάχιστον στο αυτοκίνητο της δοκιμής, η 2η αρνείτο να κουμπώσει αν προσπαθούσες να το κάνεις γρήγορα, επηρεάζοντας το χρόνο του 0-100 km/h. Ακόμα κι έτσι πάντως πετύχαμε ένα αξιοπρεπέστατο 11,1”.
Πολύ καλή επίδοση έγραψαν και τα φρένα, με 100-0 km/h σε 37,6 m, καλή αίσθηση στο πεντάλ και αντοχή στα επαναλαμβανόμενα φρεναρίσματα. Παράλληλα η ρύθμιση της ανάρτησης δεν επιτρέπει στο εμπρός μέρος να βουτά έντονα, όπως και δεν το αφήνει να γέρνει υπερβολικά στις στροφές.
Γέρνει μεν, αλλά λογικά, αφού τα αμορτισέρ διπλού εμβόλου εξασφαλίζουν σφιχτή κύλιση και πλήρη απουσία πλεύσης του αμαξώματος στις στροφές.
Η άνεση δεν είναι κορυφαία, αλλά οι λακκούβες του δρόμου στρογγυλεύονται σε όλες τις ταχύτητες και ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας δεν αντιδρά ξερά στις εγκάρσιες ανωμαλίες όπως συνηθίζεται. Δε θα ήταν υπερβολή μάλιστα να πούμε, ότι εμπρός διάταξη με γόνατα Μακφέρσον ακούγεται λίγο περισσότερο στις λακκούβες.
Η πρόσφυση είναι σε υψηλό επίπεδο, με το ηλεκτρονικό σύστημα Active Trace Control να εντυπωσιάζει. Καθοδηγεί το ESP έτσι ώστε να επεμβαίνει επιλεκτικά στα φρένα, ουσιαστικά πριν υπάρξει γλίστρημα έτσι ώστε το αυτοκίνητο να πλησιάζει με απόλυτη ασφάλεια το όριό του και να στρίβει με έναν πολύ αξιόλογο συνδυασμό ταχύτητας και ασφάλειας.
Η αμεσότατη -για τα δεδομένα των crossover- αίσθηση του προηγούμενου μοντέλου έχει θολώσει λίγο κι αυτό έχει να κάνει κυρίως με την ακρίβεια του εμπρός συστήματος και την αίσθηση από το τιμόνι. Μικρό το κακό όμως. Αφενός η αίσθηση αυτή ακόμα υπάρχει, αφετέρου το κενό υπερκαλύπτει η εντυπωσιακή σταθερότητα στον ανοιχτό δρόμο και το εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο θορύβου ακόμα και στην πολύ υψηλή ταχύτητα.
Στην καρδιά του ανταγωνισμού
Το γκολ από τα αποδυτήρια που βάζει το βενζινοκίνητο Qashqai 1.2 DIG-T στον ανταγωνισμό έχουν να κάνουν με τα πάγια κόστη του, που λίγο υπερβαίνουν εκείνα ενός αυτοκινήτου πόλης. Τα τέλη των 142 ευρώ είναι επίσης πολύ χαμηλά, ενώ απόλυτα λογική είναι και η μέση κατανάλωση των 7,7 lt/100 km που μετρήσαμε.
Είναι σημαντικό να ξέρεις πάντως ότι ο τρόπος οδήγησης επηρεάζει σημαντικά αυτό τον αριθμό. Εάν πας με τα νερά του θα δεις ακόμα και κάτω από επτά, εάν παρασυρθείς πλησιάζεις ακόμα και 9άρια.
Με το όφελος της απόσυρσης και την τρέχουσα έκπτωση της Nissan, η βασική έκδοση Energy του μοναδικού διαθέσιμου στη χώρα μας βενζινοκίνητου Qashqai ξεκινάει από τα 17.150 ευρώ. Τα στοιχεία της πολυτέλειας του λείπουν όχι όμως και εκείνα της ουσίας, όπως το cruise control, οι ηλεκτρικές ευκολίες, μια 5ιντση οθόνη πολλαπλών ενδείξεων, το ράδιο-CD με θύρα USB αλλά και οι έξι αερόσακοι ή μια ασπίδα ηλεκτρονικών βοηθημάτων οδήγησης.
Η έκδοση Acenta είναι 2.200 ευρώ ακριβότερη, για να σας δώσει επιπλέον ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέφτες, 17άρες ζάντες αλουμινίου, προβολείς ομίχλης, δέρμα σε τιμόνι και λεβιέ, ακόμα περισσότερες θήκες για μικροπράγματα και ποτήρια, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό και αισθητήρες για καθαριστήρες και φώτα.
Τι λέει το DRIVE
Στην ερώτηση εάν ο 1.200άρης κινητήρας επαρκεί η απάντηση είναι καταφατική, έστω και οριακά. Από εκεί και πέρα το βενζινοκίνητο Qashqai εξακολουθεί να ισορροπεί ανάμεσα σε δύο κατηγορίες, μόνο που τώρα προσεγγίζει αυτή την ιδέα πολύ πιο ώριμα, ποιοτικά και ολοκληρωμένα.
Τιμή από € 17.150
Τεχνολογία 1.197 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 115 PS/4.500 rpm, 19,4 kgm/2.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-80 km/h 7,6”
0-100 km/h 11,1”
0-120 km/h 15,8”
0-140 km/h 22,8”
0-400 m 17,8”
0-1.000 m 32,7”
50-80 km/h (3η) 5,0”
80-110 km/h (3η) 5,7”
80-110 km/h (4η) 7,8”
80-110 km/h (5η) 10,7”
110-140 km/h (6η) 23,2”
100-0 km/h σε 37,6 m
Τελική ταχύτητα 185 km/h
Μέση κατανάλωση 7,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 129 gr/km
Διαστάσεις 4.377 x 1.806 x 1.590
Βάρος 1.360 kg
Μετρήσεις DRIVE