Test drive: Νέο Mini Cooper S

Test drive: Νέο Mini Cooper S

Με δίλιτρο κινητήρα και αυξημένες διαστάσεις, το νέο Cooper S μεγάλωσε αρκετά. Το ερώτημα είναι αν ωρίμασε και τόσο, έτσι ώστε να χάσει το στέμμα του καλύτερου μικρού GTi.

Το Mini Cooper S φαίνεται να ακολουθεί αντίστροφη πορεία από τα άλλα μικρά GTi. Τη στιγμή που τα Ford Fiesta ST και Renault Clio R.S. απέκτησαν κινητήρες 1.600 cc με τούρμπο, δημιουργώντας εκρηκτικό ανταγωνισμό στην κατηγορία, η κορυφαία έκδοση του νέου Mini έγινε δίλιτρη, χωρίς σημαντική αύξηση ισχύος.

Ένα κλικ πάνω
Το εσωτερικό του Mini εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από το πιο ξεχωριστό ταμπλό της κατηγορίας, ενώ τα υλικά που χρησιμοποιούνται για τα περισσότερα τμήματά του είναι κορυφαία. Και μπορεί οι διακόπτες των παραθύρων να έχουν τοποθετηθεί πλέον στη σωστή θέση, αλλά εργονομικές παραξενιές ακόμα υπάρχουν.

Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει μια οθόνη 8,8” που, όπως και τα περισσότερα αξεσουάρ του αυτοκινήτου της δοκιμής, είναι έξτρα. Τα πάνω από € 10.000 έξτρα εξοπλισμού που έχει το συγκεκριμένο ίσως είναι υπερβολή, αλλά ειδικά το πακέτο Chilli (€3.312) που περιλαμβάνει ζάντες 17”, φώτα LED, αυτόματο κλιματισμό, ημιδερμάτινα καθίσματα, αλλά ακόμα και το διακόπτη για τα Driving Modes μάλλον δεν θα λείψει από κανένα Cooper S.

Τα καθίσματα στηρίζουν το σώμα καλύτερα από κάθε προηγούμενο Cooper S. Νιώθεις ότι κάθεσαι πιο χαμηλά και με το κατακόρυφο τιμόνι να έρχεται αρκετά έξω, η θέση οδήγησης αγγίζει το τέλειο. Οδηγός και συνοδηγός έχουν τώρα περισσότερο χώρο στη διάθεσή τους, αλλά από τα 2,8 εκατοστά της αύξησης του μεταξονίου μάλλον ούτε ένα δεν έχει μεταφερθεί στο χώρο για τα γόνατα των πίσω. Μαζί με το πορτμπαγκάζ, που πλέον φτάνει τα 211 lt, οι χώροι του Mini εξακολουθούν να ορίζουν το κάτω άκρο της κατηγορίας.

Τεράστια είναι η βελτίωση σε ποιότητα κύλισης και άνεσης, παρά τη διατήρηση των ελαστικών run flat ίδιας διάστασης. Πλέον το ταξίδι με το Cooper S δεν σε ταλαιπωρεί με βουητό και αναπηδήσεις όπως παλιά. Στην πόλη, η διαφορά είναι μικρότερη, αλλά υπαρκτή. Η διαδρομή πάντως είναι και εδώ μικρή και στις έντονες ανωμαλίες η ανάρτηση τερματίζει, ταλαιπωρώντας αρκετά επιβάτες και πλαίσιο.

Ο νέος κινητήρας έχει τούρμπο twin-scroll, άμεσο ψεκασμό, διπλό VANOS και Valvetronic και αποδίδει 192 PS, δηλαδή μόλις οκτώ περισσότερα από πριν. Η μέγιστη ροπή του τώρα είναι 28,6 kgm (από 26,5) και αποδίδεται σε ένα ευρύτερο φάσμα, ενώ κατά το overboost φτάνει τα 30,6 kgm. Ακούγεται ευχάριστα όταν παίρνει εμπρός το πρωί, αλλά όταν ζεσταθεί η χροιά του στο ραλαντί και γενικώς στις χαμηλές στροφές παραπέμπει σε ντίζελ. Πιο ψηλά, η εξάτμιση ακούγεται ευχάριστα στο τέρμα γκάζι και ακόμα πιο ωραία στο «άσε» ή στο κατέβασμα, με τα προσεκτικά μελετημένα σκασιματάκια της.

Το σημαντικότερο ωστόσο, είναι ότι το μοτέρ «ξυρίζει». Το νέο Cooper S γράφει 0-100 km/h σε 6,5”, μια αιωνιότητα μπροστά από τα 7,4” του προηγούμενου [video]. Καλύπτει τα πρώτα 400 m σε 14,7” με ταχύτητα εξόδου 156,1 km/h, με τα νούμερα του παλιού να είναι 15,3” και 150,2.

Αφήνοντας πίσω του το Peugeot 208 GTi και το Fiesta ST δεν έχει αντίπαλο στα μικρά GTi, και βρίσκεται πλέον στο ίδιο επίπεδο με το VW Golf GTI. Διαφορά δημιουργείται στη μέτρηση 60-160 km/h, που το Golf ολοκληρώνει σε 11,4” ενώ το Mini σε 12,3”.

Το αυτόματο κιβώτιο (€ 2.269) δεν ταιριάζει απόλυτα με το χαρακτήρα του Cooper S. Ως αυτόματο είναι λίγο απότομο στις χαμηλές ταχύτητες και ως χειροκίνητο οι αλλαγές πραγματοποιούνται με καθυστέρηση από την εντολή στα πλαστικά paddles, που δείχνουν στιβαρά και έχουν σωστό μέγεθος. Τουλάχιστον, χάρη και στο coasting που ενεργοποιείται με τη λειτουργία Green, μειώνει την κατανάλωση κατά 9% σύμφωνα με τη Mini. Τα 10,1 lt/100 km που μετρήσαμε δεν είναι λίγα, όμως με δεδομένες τις επιδόσεις του Cooper S είναι μάλλον αποδεκτά.

Βάλε στο κρασί νεράκι
Η ύπαρξη δίλιτρου κινητήρα δεν σημαίνει και περισσότερο βάρος μπροστά σε σχέση με το προηγούμενο Mini Cooper S. Αντίθετα, σύμφωνα με την εταιρία το νέο μοτέρ είναι 7 kg ελαφρύτερο από το 1.600άρι. Σε σχέση με το 3κύλινδρο νέο Cooper όμως, επιβαρύνεται με 75 kg επιπλέον, κάτι που πάντως δεν φαίνεται στον δρόμο.

Το μπροστινό του Cooper S δεν είναι καθόλου απρόθυμο στην είσοδο της στροφής, παρότι η λιγότερο άμεση αντίδρασή του στο τιμόνι μπορεί να σε μπερδέψει. Αντίθετα είναι από την κορυφή και μετά, που η χορταστική δύναμη του μοτέρ ζητά πολλά από τη μετάδοση. Σε μέτρια άσφαλτο διαπιστώνεις ότι υποστρέφει στο γκάζι, ενώ το torque vectoring του Fiesta ST π.χ. σου επιτρέπει να πατήσεις από πιο νωρίς.

Το πρόγραμμα Sport επηρεάζει την απόκριση του γκαζιού και ελάχιστα το βάρος του τιμονιού, ενώ σφίγγει και την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση Dynamic Damper Control (€ 613). Ευτυχώς στους ελληνικούς δρόμους μπορείς να την απενεργοποιήσεις.

Ενώ σε καλή άσφαλτο και υψηλές ταχύτητες η σκληρή ρύθμιση δίνει αμεσότητα και σταθερότητα, στα πιο γλιστερά και πιο σφιχτά κομμάτια κάνει τη συμπεριφορά του Mini λίγο πιο υποστροφική. Άλλωστε, η νορμάλ ρύθμιση επιτρέπει ελάχιστη κλίση και σου προσφέρει αμέτρητες δυνατότητες ρύθμισης της τροχιάς, οπότε δεν χρειάζεσαι τίποτα παραπάνω.

Το ενδιάμεσο στάδιο DTC του συστήματος ευστάθειας είναι από τα πιο καλορρυθμισμένα του είδους. Μπορείς να γυρίσεις το Mini κάποιες μοίρες ακόμα και με φρένο πριν επέμβει. Απενεργοποιώντας εντελώς το DSC, ανακαλύπτεις ένα πίσω μέρος που τοποθετείται όπως θέλεις με ελάχιστη καθυστέρηση σε σχέση με το παρελθόν. Αν θεωρούσες ιδανικό το προηγούμενο αυτό εδώ θα σου φανεί λίγο πιο νωθρό. Αν σε τρόμαζε, το νέο προσφέρει μια φιλικότητα που σίγουρα θα εκτιμήσεις.

Το πιο ξεκάθαρο φάουλ στα δυναμικά χαρακτηριστικά του νέου Cooper S είναι τα φρένα. Το μεσαίο πεντάλ βυθίζεται αρκετά πριν προκαλέσει επαρκή επιβράδυνση, ενώ και τα νούμερα των μετρήσεων δεν εμπνέουν εμπιστοσύνη. Τα 40,4 m για την ακινητοποίηση από τα 100 km/h δεν είναι επίδοση που αρμόζει σε σπορ αυτοκίνητο. Τουλάχιστον τα υλικά τριβής δεν φάνηκαν να κουράζονται εύκολα.

Αλλαγή πορείας;
Το Mini Cooper S παραμένει συμμετοχικό, όμως δεν μπορεί να συναγωνιστεί το Fiesta ST σε σπορ χαρακτήρα. Αυτοί που θα ενοχληθούν από το λιγότερο άμεσο μπροστινό του, πάντως, είναι σαφώς πιο λίγοι από αυτούς που θα εκτιμήσουν τις αρκετά καλύτερες επιδόσεις, τη βελτιωμένη άνεση και τη γενικότερη αναβάθμισή του σε κάθε τομέα.

Το σημαντικότερο πρόβλημα του Cooper S είναι η τιμή. Απέχει αρκετά από αυτή των υπολοίπων μικρών GTi, ενώ με μερικά απαραίτητα αξεσουάρ εκτοξεύεται πάνω και από αυτή του πολύ γρηγορότερου και πιο πλούσιου Seat Leon Cupra. Αλλά αυτό ίσχυε λίγο πολύ και για τα προηγούμενα Cooper S και δε νομίζω ότι στάθηκε εμπόδιο στην επιτυχία τους.

Τι λέει το DRIVE
Πιο άνετο και πιο φιλικό από το προηγούμενο, ξεφεύγει και λόγω κινητήρα από τα μικρά GTi και κοντράρει σε επιδόσεις και τιμή τα δίλιτρα της μεγαλύτερης κατηγορίας.
Τιμή από €25.900 (€23.702 με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.998 cc, i4, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 2 ΕΕΚ, μεταβλητός χρονισμός, 192 PS @ 4.700-6.000 rpm, 28,6 kgm @ 1.250-4.750 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-80 km/h 4,8”
0-100 km/h 6,5”
0-120 km/h 8,8”
0-140 km/h 11,8”
0-160 km/h 15,6”
0-180 km/h 21,0”
0-200 km/h 28,7”
0-400 m 14,7” @ 156,1 km/h
0-1.000 m 26,8” @ 196,1 km/h
30-50 km/h (kickdown) 1,4”
50-80 km/h (kickdown) 2,2”
80-110 km/h (kickdown) 2,9”
110-140 km/h (kickdown) 4,3”
Τελική ταχύτητα 233 km/h
100-0 km/h 40,4 m
Μέση κατανάλωση 10,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 122 g/km
Διαστάσεις 3.850 x 1.727 x 1.414 mm
Bάρος 1.320 kg
Μετρήσεις DRIVE

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube