Από όλα τα SUV που σταδιακά προστίθενται στην γκάμα της Mercedes-Benz, η σύγχρονη ML που ονομάζεται GLE έχει το δικό της τρόπο να ξεχωρίζει.
Η τελευταία γενιά έχει παρουσιαστεί εδώ και σχεδόν ένα χρόνο και χρησιμοποιεί κορυφαία τεχνολογία από το Α έως το Ω. σε σχέση με την ήδη τεράστια προηγούμενη είναι σημαντικά μεγαλύτερη. Το μήκος έχει αυξηθεί 10,5 cm στα 4,92 m, το μεταξόνιο 8 cm (2.995 mm), το εμπρός μετατρόχιο 2,5 και το πίσω 3 cm. Ωστόσο αυτό δε φαίνεται πολύ ούτε στο μάτι ούτε στη ζυγαριά.
Modern Luxury
Αισθητικά, είναι πρώτα επιβλητική και ύστερα μοντέρνα. Θα πρέπει να πλησιάσεις πολύ για να αντιληφθείς το τεράστιο μέγεθος του αμαξώματος που έχει Cd 0,29 και η δομή του είναι περίπου 20% πιο άκαμπτη σε στρέψη από της προηγούμενης γενιάς. Το εμπρός μέρος είναι μεγαλοπρεπές, οι ώμοι δυνατοί και το σχήμα των πίσω τζαμιών αποτελεί κληροδότημα από την προηγούμενη γενιά. Παρότι μεγαλύτερη, η 300 d 4MATIC αναφέρεται 62 kg ελαφρύτερη από την προηγούμενη 250 d 4MATIC.
Ένα μέρος της δίαιτας οφείλεται στο περισσότερο αλουμίνιο (5,5% από 3%), με τα στελέχη στα εμπρός διπλά ψαλίδια και τους τέσσερις πίσω συνδέσμους να εκφράζουν σε μεγάλο βαθμό την αύξηση.
Στο εμπρός μέρος του αμαξώματος χρησιμοποιούνται ειδικά πλαστικά πάνελ και εξαρτήματα φτιαγμένα με βραβευμένη τεχνική, τα οποία έχουν αντίστοιχες μηχανικές ιδιότητες με τα μεταλλικά, με 30% λιγότερο βάρος. Και επειδή δεν διαβρώνονται, όσα δε φαίνονται δεν χρειάζονται βάψιμο. Τα μέρη του πατώματος έχουν διαφορετικό πάχος ανάλογα με την αποστολή τους, ενώ βάρος εξοικονομήθηκε από τα διαμορφωμένα εν θερμώ μέταλλα, τα καθίσματα, τους κινητήρες, ακόμα και τις δαγκάνες των φρένων.
Τεχνολογία αιχμής χρησιμοποιήθηκε και για την επίτευξη κορυφαίας ηχομόνωσης. Για παράδειγμα, τα υποπλαίσια των αναρτήσεων στηρίζονται σε νέες έδρες, οι οποίες φράζουν τον δρόμο προς την καμπίνα στους θορύβους και τους κραδασμούς. Και το μονωτικό υλικό στον «καθρέφτη» του αμαξώματος είναι ψεκασμένο και όχι κολλημένο, για τέλεια εφαρμογή και αποτελεσματικότητα.
Καταλαβαίνεις αμέσως ότι όλα αυτά αποδίδουν, όχι επειδή ο ντίζελ κινητήρας δεν ακούγεται σχεδόν ποτέ. Περισσότερο επειδή κάποιες φορές «πιάνεις» θορύβους που συνήθως περνάνε στα ψιλά, όπως εκείνον του ανεμιστήρα του κλιματιστικού. Τους οποίους η εταιρεία έχει έτσι κι αλλιώς περιορίσει στο ελάχιστο.
Ως εικόνα, η καμπίνα είναι μάλλον συντηρητική. Οι δύο τεράστιες οθόνες με διαγώνιο 12,3” και γραφικά 3D κλέβουν την παράσταση, και το σύστημα MBUX απογειώνει το infotainment και το επίπεδο διάδρασης μεταξύ οδηγού και συστημάτων. Εντυπωσιακό είναι τόσο το τεράστιο Head-up Display (45x15 cm) που προβάλλει τα πάντα όσο και το περιβάλλον επαυξημένης πραγματικότητας του συστήματος πλοήγησης.
Τα υλικά είναι ακριβά. Το φινίρισμα έχει ελάχιστο δρόμο έως την απόλυτη τελειότητα, όπως και η συναρμογή σε κάποια διακοσμητικά φιλέτα. Από την άλλη, η κεντρική κονσόλα είναι στιβαρή σαν βράχος, το ίδιο και η συνολική αίσθηση. Η θέση οδήγησης είναι άριστη με τεράστιο εύρος ρύθμισης, πολύ άνετο κάθισμα και εργονομία που απαιτεί εξοικείωση καθότι ο όγκος των λειτουργιών είναι άπειρος.
Οι χώροι για επιβάτες και μικροπράγματα είναι ουσιαστικά περισσότεροι από όσους θα χρειαστείς, με κερασάκι τα 630 lt για τις αποσκευές που γίνονται 2.055 εάν ρίξεις το κάθισμα. Προαιρετικά, υπάρχει και δυνατότητα για 7θέσια διαμόρφωση, για δύο επιπλέον άτομα έως 1,8 m.
Η πολυτέλεια είναι εξ αρχής άφθονη στην καμπίνα της GLE, ωστόσο και ευθέως ανάλογη με το βάθος της τσέπης. Ο προαιρετικός εξοπλισμός είναι ατελείωτος αλλά σαφώς πολλά στοιχεία του αξίζουν την προσοχή, δεδομένου πως τα €93.850 της βασικής τιμής είναι έτσι κι αλλιώς δυσθεώρητα.
Ισχυρή βάση
Η βασική -προς το παρόν τουλάχιστον- έκδοση που δοκιμάσαμε κινείται από την ισχυρότερη έκδοση του δίλιτρου ντίζελ που έχει αλουμινένιο μπλοκ, ατσάλινα έμβολα, επίστρωση NANOSLIDE στους κυλίνδρους για ελάχιστη τριβή, common-rail ψεκασμό στα 2.500 bar. Ένα μικρό και ένα μεγάλο τούρμπο βρίσκονται συνδεδεμένα σε σειρά. Το πρώτο φροντίζει για καλή απόκριση και ελαστικότητα χαμηλά, ενώ το δεύτερο για δύναμη ψηλά.
Η μέγιστη ισχύς είναι 245 PS στις 4.200 rpm και η ροπή 500 Nm μεταξύ 1.600 και 2.400 rpm, που εκφράζονται με ευχάριστη ευστροφία, καλή απόκριση και γεμάτη απόδοση από τις 1.500 rpm έως και τις 4.500. Χωρίς να είναι ιδιαίτερα γρήγορο, το στάνταρ αυτόματο 9G-TRONIC κάνει γλυκές αλλαγές και έχει κλιμάκωση που καλύπτει κάθε περίσταση.
Τα όργανα μετρήσεων έδειξαν κολακευτικά νούμερα, ειδικά με το δεδομένο το απόβαρο των 2.220 kg. Με 0-100 km/h σε 8”, 0-160 km/h σε 20,8”, 80-110 km/h σε 4” και 110-140 σε 5,9”, η GLE 300 d 4MATIC είναι αντικειμενικά σβέλτη και από λίγο έως πολύ ταχύτερη από τα Land και Range Rover με το δίλιτρο μοτέρ των 240 PS (Discovery, Discovery Sport και Velar) ή από ένα XC90 με 235 PS. Αυτό που ήταν μέτριο ήταν οι αποστάσεις ακινητοποίησης, με 100-0 km/h σε 41,5 m. Αυτό περισσότερο φάνηκε να έχει να κάνει με το ευαίσθητο ABS παρά με την ισχύ του συστήματος που είναι ακούραστο και έχει διπίστονες εμπρός δαγκάνες.
Ωστόσο είναι ξεκάθαρο πως για την GLE το ζητούμενο είναι η επάρκεια ισχύος για τον ανοιχτό δρόμο, η οποία υπάρχει με το παραπάνω και συνοδεύεται από πολύ λογική μέση κατανάλωση που μετρήθηκε στα 10,2 lt/100 km. Οπότε όσο κι εάν κάποιες φορές σε ψυχολογικό επίπεδο λείπει η αρχοντική χροιά ενός 6κύλινδρου, σίγουρα θα παραδεχτείς πως ο συγκεκριμένος κινητήρας είναι εξαιρετικός.
Τεχνολογία αιχμής
Η GLE που δοκιμάσαμε είχε τη βασική ανάρτηση με συμβατικά αμορτισέρ/ελατήρια και όχι την έξτρα αερανάρτηση AIRMATIC ή την ενεργή E ACTIVE BODY CONTROL. Η τελευταία μάλιστα, είναι προνόμιο μόνο των 6κύλινδρων εκδόσεων.
Η απόσβεση δεν είναι ιδιαίτερα μαλακή, ωστόσο η άνεση είναι καλή και η αίσθηση στιβαρότητας απόλυτη, όπως και η σταθερότητα κάτω από όλες τις συνθήκες.
Ακόμα και με τροχούς 20”, τίποτα δεν κάνει την GLE να ιδρώσει, αφού ο έλεγχος του αμαξώματος είναι αποτελεσματικός. Το βαρύ αμάξωμα γέρνει αλλά δεν πλέει και, παρότι στο όριο, ο εμπρός εσωτερικός τροχός ενδέχεται να σηκωθεί από το έδαφος, ο οδηγός δεν θα το καταλάβει καν. Και σε κάθε περίπτωση, το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας δεν αφήνει τους παλμούς να ανέβουν, ενώ προφανώς υπάρχει διαθέσιμη η τελευταία λέξη της τεχνολογίας στην υποβοήθηση του οδηγού για ευκολία αλλά και ασφάλεια.
Στην έκδοση 300 d 4MATIC, η τετρακίνηση χρησιμοποιεί transfer case με κεντρικό διαφορικό που δίνει σταθερή κατανομή ροπής 50:50 εμπρός πίσω και όχι τον πολύδισκο συμπλέκτη με την ενεργή κατανομή που έχουν οι εκδόσεις με περισσότερους από τέσσερις κυλίνδρους. Αυτό σημαίνει μια εύκολα αντιμετωπίσιμη τάση υποστροφής όταν στρίβεις επιθετικά, ωστόσο αντικειμενικά η πρόσφυση είναι άφθονη και το βάρος του αμαξώματος κρύβεται εντυπωσιακά.
Παρότι ο έλεγχός της γίνεται μόνο με τα φρένα, η GLE αποδίδει πολύ καλά εκτός δρόμου και κάνει τα δύσκολα να φαίνονται εύκολα. Υπάρχει αρκετή ροπή ώστε να σκαρφαλώνει σχεδόν παντού παρότι δεν έχει "κοντά", ωστόσο οι πιο απαιτητικοί καλό θα ήταν να γνωρίζουν πως η ρεζέρβα ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό. Πέραν αυτού, παραδοσιακά δεν χρειάζεται να σε απασχολεί τίποτα οδηγώντας την GLE, έχοντας τη γνώση πως η ελάχιστη απόσταση από το έδαφος ανακοινώνεται στα 180 mm και η μέγιστη στα 205 mm.
Τι λέει το DRIVE
Η νέα γενιά GLE με την απίστευτη ποιότητα κύλισης, εκφράζει τον εκδρομικό χαρακτήρα της πιο χαρισματικά από ποτέ, χάρη στην τεχνολογία αιχμής που έχει σε όλα τα επίπεδα.
Τιμή Από €93.850
Τεχνολογία 1.950 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, ψεκασμός common rail, δύο τούρμπο (ένα μικρό και ένα μεγάλο) σε σειρά, 245 PS/4.200 rpm, 500 Nm/1.600-2.400 rpm, αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων, μόνιμη τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό και κατανομή ροπής 50:50
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,0”
0-160 km/h 20,8”
0-400 m 15,7” @ 141,6 km/h
0-1.000 m 28,9” @ 179,9 km/h
60-160 km/h 17,4”
50-80 km/h 2,7”
80-110 km/h 4,0”
110-140 km/h 5,9”
Φρένα 100-0 km/h 41,5 m
Τελική ταχύτητα 225 km/h
Μέση κατανάλωση 10,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 161-169 g/km
Διαστάσεις 4.924 x 1.947 x 1.772 mm
Χώρος αποσκευών 630 lt
Βάρος 2.220 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης