Ο συνδυασμός κουπέ με άλλους τύπους αμαξώματος έχει γίνει πολύ της μόδας τελευταία. Από τη διασταύρωση κουπέ και τζιπ, προέκυψε η BMW X6. Από κουπέ και 4θυρο σεντάν, οι Mercedes CLS και CLA. Και τώρα, από κουπέ και στέισον-βάγκον, η CLA Shooting Brake.
Βέβαια, η ιδέα είχε πρωτοεφαρμοστεί εδώ και πολλές δεκαετίες, σε αυτοκίνητα όπως το Volvo P1800 και το Reliant Scimitar GTE. Όμως αυτά δεν λέγονταν shooting brake, μια ονομασία που αφορούσε κυρίως σε στέισον εκδόσεις ακριβών σπορ μοντέλων, όπως Aston Martin ή Jaguar.
Ένα μοντέλο shooting brake, λοιπόν, συνδυάζει το κύρος, το στιλ και την πρακτικότητα. Η CLA Shooting Brake έχει το κύρος της Mercedes. Έχει και μια σχεδίαση που τραβάει όλα τα βλέμματα (αν είστε ντροπαλοί, μην την αγοράσετε!) και μάλιστα δεν είναι σκέτο στιλ, αφού δίνει έναν κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή Cd=0,26. Και τέλος, είναι πιο πρακτική από την 4θυρη CLA coupé, έχοντας λίγο μεγαλύτερο –και σαφώς πιο προσβάσιμο– πορτμπαγκάζ, καθώς και περισσότερο χώρο για τους πίσω επιβάτες. Ο χώρος αποσκευών είναι 495 λίτρα, μπορεί να αυξηθεί στα 595 ανορθώνοντας τις πλάτες των πίσω καθισμάτων στη θέση cargo, και να φτάσει τα 1.354 αν διπλώσεις τα καθίσματα. Παράλληλα, η λιγότερο κεκλιμένη σκεπή, σε σχέση με τη CLA coupé, έχει αυξήσει το χώρο για τo κεφάλι των πίσω επιβατών κατά 4 cm, ενώ και η πρόσβαση στο πίσω κάθισμα είναι ευκολότερη χάρη στις μεγαλύτερες πόρτες.
«Σπορ», με τα συν και τα πλην του όρου
Η Shooting Brake της δοκιμής μας είχε το σπορ πακέτο AMG (€3.548 επιπλέον) που την έκανε ακόμα πιο εντυπωσιακή στην εμφάνιση. Η χαμηλωμένη σπορ ανάρτηση όμως, που περιλαμβάνεται στο πακέτο, είναι ένα νόμισμα με δύο όψεις. Από τη μια, σε συνδυασμό και με τα λάστιχα 225/40 R18, δίνει εξαιρετικό κράτημα, με πολύ περιορισμένη κλίση στις στροφές, άφθονη πρόσφυση και βελτιωμένη αίσθηση στο τιμόνι. Από την άλλη όμως είναι υπερβολικά σκληρή, με αποτέλεσμα να χτυπάει δυσάρεστα στις ανωμαλίες του δρόμου και να πιάνεις τον εαυτό σου να διαλέγει συνεχώς πού να πατήσει για να αποφύγει τα κοπανήματα. Κρίμα, διότι στην ομαλή άσφαλτο η ποιότητα κύλισης είναι πολύ καλή και το επίπεδο του θορύβου στο ταξίδι, χαμηλό. Πάντως, με το πακέτο AMG προσφέρεται και η δυνατότητα επιλογής της χαμηλωμένης μεν, αλλά νορμάλ ανάρτησης – αν και πιστεύουμε πως προτιμότερη όλων είναι τελικά η στάνταρ ανάρτηση Comfort.
Ο βενζινοκινητήρας 1.6 τούρμπο της CLA 180 τραβάει από χαμηλά και ανεβάζει στροφές με όρεξη. Σχεδόν ποτέ δεν σου λείπει η δύναμη, οπότε δυσκολεύεσαι να πιστέψεις πως έχει μόνο 122 ίππους. Οι επιδόσεις που δίνει στο αυτοκίνητο των 1.470 kg είναι καλές (0-100 km/h σε 9,3”, 0-1.000 m σε 30,5”), αντίστοιχες με αυτές του άμεσα ανταγωνιστικού Audi A3 Sportback 1.4 TFSI (9,1”/30,4”, με χειροκίνητο κιβώτιο), αν και χαμηλότερες από εκείνες της BMW 116i Steptronic των 136 PS (8,3”/29,5”).
Το αυτόματο/σειριακό 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7G-DCT (έξτρα, αντί €2.533) μπορεί να μην είναι το πιο γρήγορο της αγοράς, αλλά λειτουργεί καλά και στα τρία του προγράμματα: στο χειροκίνητο M με τα paddles αλλαγής ταχυτήτων στο τιμόνι, στο σπορ S που δίνει άμεση απόκριση στο γκάζι, και στο οικονομικό Ε –την default επιλογή– που ανεβάζει νωρίς και κρατάει τις στροφές χαμηλά. Πάντως, ακόμη και με αυτό το πρόγραμμα, η κατανάλωση πολύ δύσκολα πέφτει κάτω από τα 7 lt/100km, ενώ αντίθετα εύκολα ξεπερνά τα 10 lt/100km αν δεν προσέχεις με το γκάζι. Η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας ήταν 9,0 lt/100km, όχι χαμηλή με τα δεδομένα της κατηγορίας.
Κακά τα ψέματα, όμως. Δεν αγοράζει κανείς μια Shooting Brake για να κάνει οικονομία. Ούτε καν για τη δυναμική της συμπεριφορά. Την αγοράζει για τη σχεδίαση και την ποιότητά της, μέσα-έξω. Και πρέπει να είναι διατεθειμένος να πληρώσει παραπάνω γι’ αυτά. Διότι μπορεί η τιμή για τη CLA 180 να ξεκινά από τα 31.050 ευρώ, αλλά εύκολα ξεπερνάς τα 40 χιλιάρικα αν αρχίσεις να τσεκάρεις τετραγωνάκια στον μακρύ κατάλογο των έξτρα στοιχείων εξοπλισμού, που όλα σου φαίνονται… απαραίτητα.
Τι λέει το DRIVE
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά αυτοκίνητα της αγοράς σε εμφάνιση, ποιοτική και αρκετά πρακτική, αλλά όχι τόσο οικονομική, ενώ η (έξτρα) ανάρτηση AMG δίνει μεν σπορ κράτημα, αλλά είναι πολύ σκληρή για κάθε μέρα.
Τιμή από €31.050
Τεχνολογία 1.595 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 122 PS/5.000 rpm, 20,4 kgm/1.250-4.000 rpm, αυτόματο/σειριακό κιβώτιο 7 σχέσεων, διπλού συμπλέκτη, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,3”
0-160 km/h 24,2”
0-400 m 16,8” @ 136,6 km/h
0-1.000 m 30,5” @ 173,9 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 7,9”
50-80 km/h (kickdown) 3,1”
80-110 km/h (kickdown) 4,7”
110-140 km/h (kickdown) 6,7”
Φρένα 100-0 km/h 38,2 m
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Mέση κατανάλωση 9,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 124-132 g/km
Διαστάσεις 4.630 x 1.777 x 1.435 mm
Βάρος 1.470 kg
Μετρήσεις DRIVE