H ιστορία του Lexus RX ξεκινά το Δεκέμβριο του 1997 όταν λανσαρίστηκε στην αγορά της Ιαπωνίας ως Toyota Harrier. Τέσσερις μήνες αργότερα φόρεσε τα εκλεπτυσμένα σήματα της Lexus και έβαλε πλώρη για το εξωτερικό. Το 2000 λανσαρίστηκε στην Ευρώπη και το 2005 στη δεύτερη πλέον γενιά του έγινε το πρώτο πολυτελές υβριδικό SUV.
Έκτοτε, το Lexus RX εδραιώθηκε στην κατηγορία ως η εναλλακτική απέναντι στον ανταγωνισμό από τη Γηραιά Ήπειρο, όπως το Audi Q7, η BMW X5, η Mercedes-Benz GLE και το Volvo XC90. Έχοντας στην πλάτη του κάτι λιγότερο από 25 χρόνια πορείας, περισσότερες από 300.000 πωλήσεις στην Ευρώπη και 3,5 εκατομμύρια παγκοσμίως, πριν από σχεδόν ένα χρόνο παρουσιάστηκε η πέμπτη γενιά του.
Το νέο Lexus RX βασίζεται στην πλατφόρμα GA-K που σύμφωνα με το εργοστάσιο χαρίζει σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο χαμηλότερο κέντρο βάρους κατά 15 mm, υψηλότερη ακαμψία και έως 90 kg μειωμένο βάρος. Το μήκος παραμένει στα 4.890 mm, το μεταξόνιο μεγάλωσε κατά 60 mm, ενώ το πλάτος κέρδισε 25 mm και το ύψος έχασε 10 mm.
Σχεδιαστικά υιοθετεί την τρέχουσα γλώσσα της Lexus. Η γρίλια ξεγελά το μάτι μοιάζοντας με κομμάτι του αμαξώματος ενώ η οροφή δείχνει να «επιπλέει» χάρη στο τρικ της εν μέρει μαύρης πίσω κολόνας. Στο μάτι το RX καταφέρνει και κρύβει τον όγκο του, ενώ την ίδια στιγμή ξεχωρίζει χωρίς να είναι κραυγαλέο. Στη θετική εντύπωση συνετέλεσε βέβαια και η έκδοση εξοπλισμού F-Sport του αυτοκινήτου δοκιμής που περιλαμβάνει μαύρες ματ ζάντες 21”, σπορ πινελιές στο αμάξωμα και εμπρός φρένα με δίσκους 400 mm και 6πίστονες δαγκάνες.
Στο εσωτερικό το μίνιμαλ ταμπλό υιοθετεί την οδηγοκεντρική φιλοσοφία που η Lexus ονομάζει Tazuna. Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός, τα φυσικά κουμπιά λίγα και στο κέντρο βρίσκεται η οθόνη διαγωνίου 14” για το infotainment. Η θέση οδήγησης είναι αψεγάδιαστη, τα καθίσματα χορταστικά και άλλοι τέσσερις πέραν του οδηγού θα ταξιδέψουν άνετα, με τους πίσω να απολαμβάνουν άπλετο χώρο για γόνατα και κεφάλι, μαζί με ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη πλάτη. Πόντοι χάνονται μόνο στο χώρο αποσκευών που με 461 lt υστερεί έναντι του ανταγωνισμού.
Αυτό που καταλαβαίνεις από την πρώτη κιόλας στιγμή που θα βρεθείς στην καμπίνα αλλά μένει και ως επίγευση, είναι η κορυφαία ποιότητα υλικών και συναρμογής. Οι διακόπτες έχουν το σωστό βάρος, δεν υπάρχει ίχνος τριξίματος και πείθεσαι ότι όλα είναι φτιαγμένα ώστε να αντέξουν στη δοκιμασία του χρόνου. Ομολογουμένως, η δεξιοτεχνία και το μεράκι για το εσωτερικό κάθε Lexus είναι πλέον ντε φάκτο.
Σαφώς μεγάλο μερίδιο ενδιαφέροντος γύρω από το RX κινεί η υβριδική υπόθεση κάτω από το καπό. Εκμεταλλευόμενη λοιπόν την πλούσια παράδοσή της στα αυτοφορτιζόμενα υβριδικά συστήματα, η ιαπωνική φίρμα για χάρη της κορυφαίας έκδοσης 500h σκαρφίστηκε κάτι καινούργιο. Η Lexus ισχυρίζεται ότι είναι η πρώτη φορά που ένα υβριδικό σύστημα για το RX είναι «εστιασμένο κυρίως στις επιδόσεις».
Στο εμπρός μέρος βρίσκεται ένας τετρακύλινδρος τούρμπο βενζινοκινητήρας με χωρητικότητα 2,4 lt και ισχύ 272 PS. Ανάμεσα σε αυτόν και το 6τάχυτο αυτόματο κιβώτιο ζει ένα ηλεκτρικό μοτέρ ισχύος 87 PS με ένα συμπλέκτη σε κάθε πλευρά του. Την κίνηση των πίσω τροχών αναλαμβάνει αποκλειστικά ένα ξεχωριστό ηλεκτρομοτέρ με 103 PS.
Υπεύθυνο για την κατανομή της ροπής μεταξύ των εμπρός και πίσω τροχών είναι το σύστημα τετρακίνησης DIRECT4 που ενσωματώνεται πρώτη φορά σε RX. Ντεμπούτο σε μοντέλο της Lexus κάνει η μπαταρία νικέλιου-υδριδίου μετάλλου χωρητικότητας 5 Ah από την οποία αντλούν ενέργεια τα ηλεκτρικά μοτέρ.
Το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι 371 PS και 551 Nm, τιμές που δίνουν στο SUV των 2,1 τόνων 0-100 km/h σε μόλις 6,2”. Στο άκουσμα αυτού του πολύπλοκου συνόλου με τρία μοτέρ, μπαταρία και ηλεκτρική τετρακίνηση διερωτάσαι σίγουρα πώς φτάνει η συνεργασία όλων αυτών στον οδηγό και την καμπίνα συνολικά. Η απάντηση λοιπόν είναι ρητή: Απόλυτα αρμονικά!
Το RX 500h ξεκινά και εκτελεί τις μανούβρες στην πόλη αμιγώς ηλεκτρικά και όταν τα χιλιόμετρα ανέβουν ή ο οδηγός ασκήσει περισσότερη πίεση στο γκάζι, ο θερμικός κινητήρας ξυπνά. Το μόνο όμως που κατά κανόνα μαρτυρά τη λειτουργία του είναι το σβήσιμο της ένδειξης «EV» στον πίνακα οργάνων.
Είναι αλήθεια ότι πολλές φορές με ήπιο ρυθμό κίνησης μόνο από εκεί θα καταλάβεις εάν το RX λειτουργεί υβριδικά ή ηλεκτρικά. Ευανάγνωστο και φιλικό είναι και το infotainmnet, κάτι που θα εκτιμήσεις στην προσπάθεια να ανακαλύψεις τα συστήματα υποβοήθησης που σε βομβαρδίζουν συνεχώς με προειδοποιητικούς ήχους, ωσάν κάπου εκεί μέσα κρύβεται κάποιος υπερπροστατευτικός Ιάπωνας.
Σε αστικό περιβάλλον βοηθάει σημαντικά το σύστημα τετραδιεύθυνσης που στρίβει τους πίσω τροχούς με έως και τέσσερις μοίρες, συρρικνώνοντας επιτυχημένα το μέγεθος του RX 500h. Είναι στον ανοιχτό δρόμο ωστόσο που το ιαπωνικό SUV βρίσκεται στο στοιχείο του. Το 6άρι αυτόματο κιβώτιο αλλάζει ταχύτητες μεταξένια και η ταχύτητα σκαρφαλώνει αγόγγυστα σαν η ισχύς να προκύπτει από έναν ισχυρό θερμικό κινητήρα μεγαλύτερης χωρητικότητας. Ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι περιορισμένος στο ελάχιστο και η ποιότητα κύλισης μαζί με τη μόνωση των εξωτερικών θορύβων τοποθετούνται στην κορυφή της κατηγορίας.
Αξίζει να πλέξουμε το εγκώμιο και στα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ με τα εμπρός MacPherson και τους πίσω πολλαπλούς συνδέσμους, που παρά τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά στις ζάντες 21” απορροφούν τις κακοτεχνίες τις ασφάλτου και χαρίζουν αρχοντικό πάτημα σε όλες τις συνθήκες. Μόνο σε κοψίματα της ασφάλτου νοιώθεις κάπως ξερή την αντίδραση, μα πολύ λιγότερο από αυτή που περιμένεις με αυτούς τους τροχούς.
Με τη Lexus να υποστηρίζει ότι το RX 500h των 371 PS έχει σπορ ανησυχίες, είναι δεδομένο ότι αργά ή γρήγορα θα υποπέσεις στον πειρασμό να βυθίσεις βαθιά το πόδι στο γκάζι. Αμέσως ένα καλοδουλεμένο ψηφιακό γουργουρητό θα φτάσει στα αυτιά θυμίζοντας κάτι από V8 για να χάσει την πειστική του αίσθηση μόνο όταν οι στροφές του κινητήρα ανέβουν πολύ. Τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ δίνουν άμεση ώθηση, το κιβώτιο αποκρίνεται άμεσα και το σώμα κολλάει στο κάθισμα, οπότε το Lexus RX 500h σε πείθει με ευγένεια για τα νούμερα του κατασκευαστή.
Σε δρόμο με στροφές το τιμόνι δε θα σε πλημμυρίσει με πληροφορία, η κλίση είναι αισθητή χωρίς όμως το πλαίσιο να γίνεται πλαδαρό και τα φρένα παρά το βάρος να αντέχουν την καταπόνηση. Στην έξοδο των στροφών η συμπεριφορά είναι υποστροφική, φανερώνοντας την προσθιοκίνητη φύση της ηλεκτρικής τετρακίνησης, ωστόσο το RX 500h κρατάει πολύ καλά και αφήνει θετικές εντυπώσεις αναλογικά με τη χλιδή, την άνεση και την ποιότητα κύλισης που προσφέρει. Όλα αυτά, με μέση κατανάλωση που μετρήθηκε στα 10,8 lt/100 km. Είναι ένα νούμερο σίγουρα αξιέπαινο δεδομένου του μεγέθους και των επιδόσεων.
Το RX 500h ξεκινά από τις €118.600 και διατίθεται αποκλειστικά στο επίπεδο εξοπλισμού F-Sport. Είναι χωρίς αμφιβολία ένα ιδιαίτερα ολοκληρωμένο πακέτο και μια ευχάριστη εναλλακτική στην κατηγορία, κοιτώντας στα ίσια τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό. Φτιάχτηκε για να σου ρίχνει τους παλμούς, να σε μεταφέρει ξεκούραστα και απομονωμένα από τον έξω κόσμο, δίνοντάς σου τη δυνατότητα όταν θέλεις να ξυπνάς το θηρίο που κρύβει μέσα του.
Δε γίνεται να μην το παραλληλίσεις με ένα single malt ιαπωνικό ουίσκι από το πάνω ράφι. Και τα δύο είναι φτιαγμένα με μεράκι και συνέπεια, γευστικά και μοναδικά. Έχουν εδραιωθεί και κοιτούν κατάματα το ευρωπαϊκό κατεστημένο, καταφέρνοντας συχνά να το ξεπεράσουν. Για να περιγράψεις το RX εν συντομία αρκεί να «πειράξεις» λιγάκι την ατάκα του Bill Murray στην ταινία Lost in Translation, με την οποία το ιαπωνικό ουίσκι μπήκε για τα καλά στη ζωή του δυτικού κόσμου: For relaxing times, make it RX time.
@drive.gr Lexus RX 500H #drive #drivegr #drivemagazine #lexus #lexusrx #lexusrx500 #lexusrx500h #rx #rx500 #rx500h #testdrive #testdrivelexus #lexustestdrive ♬ original sound - drive.gr
Lexus RX 500h | |
---|---|
Τι λέει το DRIVE | Έχει επιδόσεις, είναι πολυτελές, άνετο, φτιαγμένο με μεράκι και κάνει και με το παραπάνω όλα όσα μπορείς να απαιτήσεις από ένα premium SUV. Ο πονοκέφαλος για τον αντίλογο από την Ευρώπη είναι σίγουρος. |
Τιμή | Από €118.600 |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | HEV, κινητήρας βενζίνης 2.393 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, τούρμπο, 272 PS, 460 Nm/2.000-3.000 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 1: 87 PS, 292 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ 2: 103 PS, 168,5 Nm μπαταρία νικέλιου- υδριδίου μετάλλου 5 Ah, ηλεκτρική τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων |
Συνδυαστική απόδοση | 371 PS, 550,8 Nm |
Διαστάσεις | 4.890 x 1.920 x 1.695 mm |
Χώρος αποσκευών | 461 lt |
Βάρος | 2.100-2.190 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 km/h | 6,2" |
Τελική ταχύτητα | 210 km/h |
Μέση κατανάλωση* | 10,8 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 182-189 g/km |
Μετρήσεις κατασκευαστή, Μέτρηση DRIVE* | |
Φωτογραφίες | Θανάσης Κουτσογιάννης |